Gå til innhold

Hva er du mest flau over å ikke kunne noenting om?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Matematikk og fysikk.

Ironien er at jeg er hekta på geometri og nyere fysikk. Prøver i alle fall å forstå _noen_ elementære aspekter.

Og så strever jeg med seilingens finesser. Jeg er flau over at jeg glemmer og repeterer og glemmer og repeterer og...

"Og så strever jeg med seilingens finesser. Jeg er flau over at jeg glemmer og repeterer og glemmer og repeterer og."

Jeg har sagt til mannen min at han kan spandere på meg et seilkurs hvis han vil ha meg med i seilbåten.

Jeg har det enda friskt i minne da vi skaffet oss motorbåten. Han var så stressa at fy!

Jeg kan ikke ta i mot lærdom av en som flyr som en villmann og gauler.

Hvordan blir det da når vi skal håndtere en stor seilbåt? Grøss og gru. Jeg gruer meg til de første turene.

Han tok noen turer selv i fjor. Jeg tenkte at jeg setter meg ikke i den båten før han føler seg litt tryggere selv. Vi får se til sommeren da, hvordan det går.

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

10

• Ugga Bugga

6

• morsan

4

• Yia

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Og så strever jeg med seilingens finesser. Jeg er flau over at jeg glemmer og repeterer og glemmer og repeterer og."

Jeg har sagt til mannen min at han kan spandere på meg et seilkurs hvis han vil ha meg med i seilbåten.

Jeg har det enda friskt i minne da vi skaffet oss motorbåten. Han var så stressa at fy!

Jeg kan ikke ta i mot lærdom av en som flyr som en villmann og gauler.

Hvordan blir det da når vi skal håndtere en stor seilbåt? Grøss og gru. Jeg gruer meg til de første turene.

Han tok noen turer selv i fjor. Jeg tenkte at jeg setter meg ikke i den båten før han føler seg litt tryggere selv. Vi får se til sommeren da, hvordan det går.

'Problemet' med å lære seg båt, er at det definitivt er en praksis-sak. Man kommer nok et stykke på vei ved å lese og se på illustrasjoner, men lære gjør man først ved å gjøre det. Og i seilbåt må ting _gjøres_. Det blir liksom så feil hvis man roter. Fordelen er at med lite vind, har man relativt god tid da farten naturligvis er ganske lav.

Seilkurs er ikke dumt. Gå for det! Hvis han stresser i motorbåt som tross alt er _mye_ enklere å manøvrere, kan det bli livlig i cockpiten og på dekk. Og da har jeg ikke nevnt ungene engang, de blir sikkert stuet nedenunder med beskjed om å holde kjeft :)

Hvilken båt har dere kjøpt?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

'Problemet' med å lære seg båt, er at det definitivt er en praksis-sak. Man kommer nok et stykke på vei ved å lese og se på illustrasjoner, men lære gjør man først ved å gjøre det. Og i seilbåt må ting _gjøres_. Det blir liksom så feil hvis man roter. Fordelen er at med lite vind, har man relativt god tid da farten naturligvis er ganske lav.

Seilkurs er ikke dumt. Gå for det! Hvis han stresser i motorbåt som tross alt er _mye_ enklere å manøvrere, kan det bli livlig i cockpiten og på dekk. Og da har jeg ikke nevnt ungene engang, de blir sikkert stuet nedenunder med beskjed om å holde kjeft :)

Hvilken båt har dere kjøpt?

39 fots Bavaria.

Jeg tror det kommer de saftigste glosene du bare kan tenke deg. Og da er ikke jeg villig til å lære noe som helst. Da setter jeg meg rett ned og venter på at stormen gir seg.

Så kommer alle unnskyldningene etterpå. Å,jeg kjenner han så godt nå atte;)

Skrevet

39 fots Bavaria.

Jeg tror det kommer de saftigste glosene du bare kan tenke deg. Og da er ikke jeg villig til å lære noe som helst. Da setter jeg meg rett ned og venter på at stormen gir seg.

Så kommer alle unnskyldningene etterpå. Å,jeg kjenner han så godt nå atte;)

Åhhh, Bavaria er fine båter!! Gratulerer. Seks køyer? Og så går det kanskje an å ligge i benkene?

Men 39 fot er stor båt, så stort at dere bør kunne seile begge to, skal turene bli skikkelig bra.

Skrevet

Åhhh, Bavaria er fine båter!! Gratulerer. Seks køyer? Og så går det kanskje an å ligge i benkene?

Men 39 fot er stor båt, så stort at dere bør kunne seile begge to, skal turene bli skikkelig bra.

Jeg vil fremheve forbrenningsmotorens fortrinn;

Man kommer dit man skal, man kan oppholde seg på flatt gulv og slippe uoppstoppelig å få pjolteren deisende ned i fanget. Man slipper dertil å få bommen i hodet, og kan glemme alle disse fagutrykkene som seilfolket holder seg med..fokk og rigg og slask eller hva det nå heter.

Nei, tank opp, vri om nøkkelen og kjenn hvordan alle de potente hestekreftene ganske så stille og komfortabelt bringer dere dit ut hvor sjelen finner hvile.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er ikke køyer så vidt jeg kan huske. Det er 3 soverom, med sånn seng over hele rommet. Kanskje de kan gjøres om til køyer? Og man kan sove i stua også. To bad. Jo det er en luxusbåt, og ble kjøpt for å leies ut.

Så den er ikke disponibel for oss hele tiden, og det er jeg i grunn bare glad for.

Nå når vi er blitt trygg på motorbåten, holder det for meg. Synes det er så deilig å ta småturer med den jeg.

Men jeg må jo bli med, og jeg tror det er lurest av oss å inivitere med oss noen, for da behersker han seg ihverfall.

Han har noe seilkyndige kamerater, men er vel for stolt til å la dem lære seg opp. Mannfolk!!

Skrevet

Jeg vil fremheve forbrenningsmotorens fortrinn;

Man kommer dit man skal, man kan oppholde seg på flatt gulv og slippe uoppstoppelig å få pjolteren deisende ned i fanget. Man slipper dertil å få bommen i hodet, og kan glemme alle disse fagutrykkene som seilfolket holder seg med..fokk og rigg og slask eller hva det nå heter.

Nei, tank opp, vri om nøkkelen og kjenn hvordan alle de potente hestekreftene ganske så stille og komfortabelt bringer dere dit ut hvor sjelen finner hvile.

Hehe, jeg ventet på at du skulle dukke opp her :)

Jeg hadde ikke klaget over å tilbringe ferien på en motorcruiser - men tro meg, det er noe eget med seiling. Idet man skrur av motoren (som bringer ut fra havn) og går inn i elementene, er i det hele tatt verdensbildet veldig bra.

Og dessuten... jeg, en liten nett teoretiker, har _veldig_ godt av å bryne meg på fokka, skal jeg si deg.

Skrevet

Det er ikke køyer så vidt jeg kan huske. Det er 3 soverom, med sånn seng over hele rommet. Kanskje de kan gjøres om til køyer? Og man kan sove i stua også. To bad. Jo det er en luxusbåt, og ble kjøpt for å leies ut.

Så den er ikke disponibel for oss hele tiden, og det er jeg i grunn bare glad for.

Nå når vi er blitt trygg på motorbåten, holder det for meg. Synes det er så deilig å ta småturer med den jeg.

Men jeg må jo bli med, og jeg tror det er lurest av oss å inivitere med oss noen, for da behersker han seg ihverfall.

Han har noe seilkyndige kamerater, men er vel for stolt til å la dem lære seg opp. Mannfolk!!

*kremt* Soveplassene i en båt heter køyer (enkle eller doble) og køyene er i kahytten/kahyttene. Dessuten spiser man og oppholder seg i salongen, ikke i stua :-)

Du må lære deg terminologien, slik at mannen din ikke kan ta deg på det :)

Utleie er lurt, sikkert gode penger å tjene.

Hils mannen din og si at han er dum hvis han ikke tar imot litt opplæring fra seilkyndige. Det er så mange triks og metoder han aldri kommer til å finne ut på egen hånd.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

*kremt* Soveplassene i en båt heter køyer (enkle eller doble) og køyene er i kahytten/kahyttene. Dessuten spiser man og oppholder seg i salongen, ikke i stua :-)

Du må lære deg terminologien, slik at mannen din ikke kan ta deg på det :)

Utleie er lurt, sikkert gode penger å tjene.

Hils mannen din og si at han er dum hvis han ikke tar imot litt opplæring fra seilkyndige. Det er så mange triks og metoder han aldri kommer til å finne ut på egen hånd.

*Rødmer søtt, men humrer og ler tross alt*

Jeg får starte med å kjøpe meg en bok. Det må vel finnes en eller annen bok som handler om seiling.

Skrevet

Hehe, jeg ventet på at du skulle dukke opp her :)

Jeg hadde ikke klaget over å tilbringe ferien på en motorcruiser - men tro meg, det er noe eget med seiling. Idet man skrur av motoren (som bringer ut fra havn) og går inn i elementene, er i det hele tatt verdensbildet veldig bra.

Og dessuten... jeg, en liten nett teoretiker, har _veldig_ godt av å bryne meg på fokka, skal jeg si deg.

Joda, jeg kan godt forestille meg at nærheten til elementene blir større når motoren er avslått. Jeg innser også at de intellektuelle utfordringer er større ved seiling enn når man fører motorbåt..med forbehold om disse gps-greiene som vi også benytter oss av, og som er en utfordring i seg selv.

Men for meg er det slik at jeg også setter pris på en snartur på fjorden etter jobb, ja faktisk er det vel slik at det meste av båtbruken skjer nettopp på denne måten.

Og da kan man ikke gi seg til å ta løs en diger havseiler (som man jo må ha for å kunne ivareta komfortbehovene) kunne for disse to, tre timene.

Jeg innbiller meg at en slik skute ville bli mindre brukt, for min del altså.

Men man kan jo selvsagt ha to båter..det har jeg ikke tenkt på.

Uansett begynner sesongen å nærme seg, og vi gleder oss.

Skrevet

*Rødmer søtt, men humrer og ler tross alt*

Jeg får starte med å kjøpe meg en bok. Det må vel finnes en eller annen bok som handler om seiling.

Mange fine bøker. Her er to vi har:

Denne handler ikke bare om seiling, men mer om båt, vær/vind, sikkerhet, merker, navigering mm (som alle på sjøen bør kjenne til) - og som du vil se ved en nærmere kikk, er den svært velegnet for den som ønsker båtførerprøven:

'På rett kurs', Ulseth&Johansen

Dette er selveste seilboken:

'Håndbok i seiling', Steve Sleight (norsk overs).

Lenkene ble for lange, så jeg droppet det (når skal Dol ordne det der, tro?).

Skrevet

Alt som har med mattematikk å gjøre. Jeg klarer ikke å slå på en kalkulator engang... Vet ikke hvordan jeg slår den av heller. Mulig jeg hadde fått til å knuse den med en hammer.

Kjenner jeg blir svett...

Sjakk skjønner jeg heller ikke noe av.

Skrevet

Joda, jeg kan godt forestille meg at nærheten til elementene blir større når motoren er avslått. Jeg innser også at de intellektuelle utfordringer er større ved seiling enn når man fører motorbåt..med forbehold om disse gps-greiene som vi også benytter oss av, og som er en utfordring i seg selv.

Men for meg er det slik at jeg også setter pris på en snartur på fjorden etter jobb, ja faktisk er det vel slik at det meste av båtbruken skjer nettopp på denne måten.

Og da kan man ikke gi seg til å ta løs en diger havseiler (som man jo må ha for å kunne ivareta komfortbehovene) kunne for disse to, tre timene.

Jeg innbiller meg at en slik skute ville bli mindre brukt, for min del altså.

Men man kan jo selvsagt ha to båter..det har jeg ikke tenkt på.

Uansett begynner sesongen å nærme seg, og vi gleder oss.

Vi gleder oss.

Begge båttypene har sine fordeler, så vi trenger ikke argumentere videre i så måte. Du har rett i at det er mindre komfort forbundet med seiling, naturligvis fordi man er lengre til sjøs i gangen og fordi det sikkert er enklere fasiliteter ombord.

Men noen havseiler trenger man altså ikke - tvert om, det er lurere at seilbåten ikke er større enn at du fint kan seile den alene (sier en viss skipper jeg kjenner). Må man innkalle mannskap hver gang man får behov for å sette sjøbein, blir det for mye pes og for mange kaosfaktorer å forholde seg til.

Skrevet

bruk styrbord og babord i stedet. :)

Hehe! Kanskje det funker? Skal prøve! :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Mange fine bøker. Her er to vi har:

Denne handler ikke bare om seiling, men mer om båt, vær/vind, sikkerhet, merker, navigering mm (som alle på sjøen bør kjenne til) - og som du vil se ved en nærmere kikk, er den svært velegnet for den som ønsker båtførerprøven:

'På rett kurs', Ulseth&Johansen

Dette er selveste seilboken:

'Håndbok i seiling', Steve Sleight (norsk overs).

Lenkene ble for lange, så jeg droppet det (når skal Dol ordne det der, tro?).

Takk for nyttige tips.

Skrevet

Takk for nyttige tips.

Husk å tømme kaffegruggen og å kaste opp i le!

God tur :-D

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Husk å tømme kaffegruggen og å kaste opp i le!

God tur :-D

Takk, det blir sikkert ikke så verst når innkjøringen er over.

Han fikk jo tatt seg noen turer i fjor uten meg, og det gikk visst bra, eller ganske bra i flg. broren min.

De hørte et smell, men det gikk visst bra det også.

Skrevet

Takk, det blir sikkert ikke så verst når innkjøringen er over.

Han fikk jo tatt seg noen turer i fjor uten meg, og det gikk visst bra, eller ganske bra i flg. broren min.

De hørte et smell, men det gikk visst bra det også.

Hørte et smell? Gikk på grunn?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hørte et smell? Gikk på grunn?

*ler* Ja!

Broren min kunne fortelle at det ble et lurveleven uten like til å begynne med, men det gikk helt fint med båten og mannskapet. Kunne ikke ha vært store smellet med andre ord.

Tror jeg må ha med broren min til sommeren når jeg skal være med. Han er så pedagogisk flink og vet hvordan han skal få folk i godt humør igjen.

Skrevet

Kvantefysikk og partikkellære er noe jeg gjerne skulle visst mye mer om - uten at det vel gjør meg særlig flau:-)

Men terskelen for å komme i gang er litt i høyeste (og grunnleggende) laget.....

Da er det nok andre ting jeg heller burde visst mer om, men der interessen mangler.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...