Gå til innhold

Røyketråden under her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, jeg har også ei tante på Toten som sluttet å spise kaker og sjokolade.

Det finnes mange alkiser og narkiser som har sluttet også..

Så derfor både bør og må vi selvsagt mobbe og plage dem som ikke greier slutte med sine laster mest mulig, ikke sant?

Mobbing?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

9

• laguna1365380434

5

• laban

4

• muriel

4

Skrevet

Jeg syns det er litt trist, fordi det er et resultat av at det er helt legitimt å sjikanere røykere.

Egentlig er jeg enig med deg i det!

Jeg hadde bare aldri tenkt tanken på at det skulle være flaut å røyke. Nettopp derfor ble jeg ovverraska over at flere røykere her på dol ikke skrev under med egne nick...

Skrevet

Jeg syns det er litt trist, fordi det er et resultat av at det er helt legitimt å sjikanere røykere.

Det bør det ikke være. Jeg tåler ikke røyk, men har ingenting i mot røykere.

Det er en viktig forskjell.

laguna1365380434
Skrevet

I mange stater er det i hvert fall veldig komplisert. Selv på offentlige steder utendørs kan det være vanskelig å finne et område hvor det er lov å røyke. Jeg har reist litt i USA sammen med røykere, og det var et pes å hele tiden skulle finne "skammekroken" i ventesituasjoner, f.eks. på flyplasser.

Der er jo ikke halvparten så drøye der som her da..Men det kommer kanskje litt an på hvor i landet?

Der jeg innimellom reiser er det fortsatt lov å røyke i for eksempel taxi (etter sjåførens valg), og de fleste barer og restauranter har røykeavdelinger så overbygde og behagelig at de bare er utendsørs i teorien..;-) Jeg synes Oslo har en ganske beinhard variant.

laguna1365380434
Skrevet

Nja..Flaut og flaut..Jeg har nå aldri lagt skjul på mine røykevaner..Det er ikke noe jeg skammer meg over i den forstand, det er jo lite konstruktivt.

Men det er selvfølgelig ukult å vite at jeg MÅ noe i den grad jeg MÅ røyke.. Det lite frihet i å vite at noe eller noen har så taket på en..Røykevanene mine forsøker jo å diktere meg.

:-)

Skrevet

Det bør det ikke være. Jeg tåler ikke røyk, men har ingenting i mot røykere.

Det er en viktig forskjell.

Ikkerøykere (eller eksrøykere) som ser det som sin soleklare og fullt ut legitime rett å sjikanere røykere, det er akkurat like ufordragelig som hensynsløse røykere som fyrer opp hvor som helst.

Heldigvis tror jeg at disse typene er i mindretall i begge leirer :o)

Skrevet

Egentlig er jeg enig med deg i det!

Jeg hadde bare aldri tenkt tanken på at det skulle være flaut å røyke. Nettopp derfor ble jeg ovverraska over at flere røykere her på dol ikke skrev under med egne nick...

Jeg ble ikke så veldig overraska, faktisk. Det siste året før jeg slutta, da måtte jeg deriblant tåle nedlatende blikk fra folk som kom forbi der jeg sto. For nå må man jo UT og røyke, uansett hvor man er.

Og jeg måtte tåle kommentarer av typen "Du klarer å slutte hvis du _virkelig_ vil" og (gjerne litt mer i det skjulte) "Men råd til å røyke, ja, DET har hun!"

Det disse folka ikke forsto, var at jeg (nesten) ville gitt venstre armen for å bli røykfri, at jeg hadde dårlig samvittighet for omtrent hver sigarett jeg tok - og at jeg hadde prøvd utallige ganger, med like utallige nederlag som resultat.

Hvorfor jeg klarte det denne siste gangen, aner jeg ikke. Jeg vet bare at jeg ikke har vært så lenge uten røyk på 13 år, da jeg var gravid. OG jeg vet at jeg har vært dritheldig som, av en eller annen grunn, klarte å slutte til slutt.

Hvis jeg nå skulle gi meg til å se ned på de som røyker, så ville det bli akkurat det samme som om jeg vant rekordpremien i lotto, og så begynte å snakke om vennene mine, som har så lite økonomisk sans at de ikke har råd til en impulsferie sammen med meg engang.

Skrevet

Nja..Flaut og flaut..Jeg har nå aldri lagt skjul på mine røykevaner..Det er ikke noe jeg skammer meg over i den forstand, det er jo lite konstruktivt.

Men det er selvfølgelig ukult å vite at jeg MÅ noe i den grad jeg MÅ røyke.. Det lite frihet i å vite at noe eller noen har så taket på en..Røykevanene mine forsøker jo å diktere meg.

Hadde jeg vært røyker tror jeg ikke jeg hadde vært flau over det. Derfor jeg fikk en liten aha-opplevelse når jeg så at noen røykere skrev under med anonyme nick :-)

Skrevet

Jeg ble ikke så veldig overraska, faktisk. Det siste året før jeg slutta, da måtte jeg deriblant tåle nedlatende blikk fra folk som kom forbi der jeg sto. For nå må man jo UT og røyke, uansett hvor man er.

Og jeg måtte tåle kommentarer av typen "Du klarer å slutte hvis du _virkelig_ vil" og (gjerne litt mer i det skjulte) "Men råd til å røyke, ja, DET har hun!"

Det disse folka ikke forsto, var at jeg (nesten) ville gitt venstre armen for å bli røykfri, at jeg hadde dårlig samvittighet for omtrent hver sigarett jeg tok - og at jeg hadde prøvd utallige ganger, med like utallige nederlag som resultat.

Hvorfor jeg klarte det denne siste gangen, aner jeg ikke. Jeg vet bare at jeg ikke har vært så lenge uten røyk på 13 år, da jeg var gravid. OG jeg vet at jeg har vært dritheldig som, av en eller annen grunn, klarte å slutte til slutt.

Hvis jeg nå skulle gi meg til å se ned på de som røyker, så ville det bli akkurat det samme som om jeg vant rekordpremien i lotto, og så begynte å snakke om vennene mine, som har så lite økonomisk sans at de ikke har råd til en impulsferie sammen med meg engang.

Jeg må nok bare innse at det faktisk er endel som rett og slett ikke klarer å slutte å røyke....

For oss ikke-røykere høres det liksom ikke så innmari komplisert ut å slutte.

Blir vel omtrent som meg når det gjelder neglebiting... Jeg vil, jeg vil, men jeg får det ikke til!!! ;-)

Skrevet

Der er jo ikke halvparten så drøye der som her da..Men det kommer kanskje litt an på hvor i landet?

Der jeg innimellom reiser er det fortsatt lov å røyke i for eksempel taxi (etter sjåførens valg), og de fleste barer og restauranter har røykeavdelinger så overbygde og behagelig at de bare er utendsørs i teorien..;-) Jeg synes Oslo har en ganske beinhard variant.

Ja, jeg tror dette - som så mye annet - kan variere en god del fra stat til stat.

Skrevet

Ikkerøykere (eller eksrøykere) som ser det som sin soleklare og fullt ut legitime rett å sjikanere røykere, det er akkurat like ufordragelig som hensynsløse røykere som fyrer opp hvor som helst.

Jeg er helt enig med deg. Og jeg har aldri røykt.

Skrevet

Det er ikke så rart. Det er jo en form for dopavhengighet det som annet (alkohol, narkotika, piller).

Skrevet

Har du tenkt på at det ser veldig lavkultur og skittent ut å røyke? Jeg kan ikke for det, men jeg assosierer røykere med dårlige tenner, sur lukt, urenslighet, hese stemmer og evinnelig tørr- og slimhoste, billige hjem med VHS-spillere og tomme ølkasser, slitte sko og klær fra 80-tallet, tarvelig verdensbilde, pizza Grandiosa...

Man bør vel ikke si sånt høyt, men nå gjorde jeg det. Ups.

Skrevet

Det er ikke så rart. Det er jo en form for dopavhengighet det som annet (alkohol, narkotika, piller).

Sant nok..., men en slags dop som er akseptert iallefall (eller eh..kanskje ikke nå lenger ;-))

Skrevet

Sant nok..., men en slags dop som er akseptert iallefall (eller eh..kanskje ikke nå lenger ;-))

Det eneste sosialt akseptable i dag er moderate og dannede mengder alkohol.

Skrevet

Det eneste sosialt akseptable i dag er moderate og dannede mengder alkohol.

Kanskje like bra? ;)

Skrevet

Har du tenkt på at det ser veldig lavkultur og skittent ut å røyke? Jeg kan ikke for det, men jeg assosierer røykere med dårlige tenner, sur lukt, urenslighet, hese stemmer og evinnelig tørr- og slimhoste, billige hjem med VHS-spillere og tomme ølkasser, slitte sko og klær fra 80-tallet, tarvelig verdensbilde, pizza Grandiosa...

Man bør vel ikke si sånt høyt, men nå gjorde jeg det. Ups.

En god beskrivelse :-)

Røyking er i ferd med å bli et fenomen blant uskolerte og ubemidlede, et klasseproblem. Slik som usunn livsstil forøvrig og fedme også er det.

I andre land er forskjellene enda mer fremtredende enn her i landet.

Jeg famler etter tiltak og "en løsning" som går videre enn det å selv distansere seg fra slike miljøer, men finner ikke ordene. For ytterligere stigmatisering av folk som på ulike måter sliter, er neppe veien å gå.

Skrevet

En god beskrivelse :-)

Røyking er i ferd med å bli et fenomen blant uskolerte og ubemidlede, et klasseproblem. Slik som usunn livsstil forøvrig og fedme også er det.

I andre land er forskjellene enda mer fremtredende enn her i landet.

Jeg famler etter tiltak og "en løsning" som går videre enn det å selv distansere seg fra slike miljøer, men finner ikke ordene. For ytterligere stigmatisering av folk som på ulike måter sliter, er neppe veien å gå.

I det virkelige livet lar jeg selvsagt ikke mine assosiasjoner komme til uttrykk, men her kunne jeg altså ikke dy meg.

Som tidligere flerårig røyker, nå flerårig ikke-røyker, vet jeg tilstrekkelig om fenomenet til å uttale meg: Å slutte å røyke er pinlig enkelt.

Derfor:

Når Statens Helsetilsyn utbroderer og hjernevasker i det vide og brede at 'du er forferdelig AVHENGIG og du trenger profesjonell hjelp, støttegrupper, terapi, medikamenter, dette klarer du ikke alene, så Staten må hjelpe deg med et enormt apparat...' og jeg vet ikke hva... hva annet er dette enn å støtte opp om tobakksindustrien slik at begge disse samspillende eksponentene for røyke-knarket fortsatt kan håve inn.

Skrevet

Det er heller ikke noe artig å være allergisk mot røyk og bli tatt for å være fanatiker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...