Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei er en enslig mor med 3 små barn. En på 4 og 2 på 2 1/2. Far har vanlig samvær med barna. Nå mener far at han skal bo i båt sammen med den eldste datteren på 9. Dette synes jeg er veldig uannsvarlig. Men har jeg noen form for rettigheter som kan gjøre noe med denne situasjonen?

Sliter også mye med tanken fordi min far druknet da jeg var liten, og min eldste sønn på 7 druknet for snart 2 år siden. Hjelp!!!Dette river meg i filler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214600-har-mor-rett-til-%C3%A5-kreve-noe-av-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Med mindre boforholdene til far er helsefarlige (vurdert av helsemyndighetene) så har du ikke noe du skulle sagt. Om sikkerheten og hygienen er forskriftsmessig ivaretatt har du ikke noe å si når han tar barna sine med i båten han bor i.

I andre land er det veldig varnlig å bo i båt. Her jeg bor er det en familie med 5 barn som har bodd i båt i 30 år og klarer seg kjempefint.

Skjønner veldig at du er redd for havet etter å ha opplevd å miste barn der. Men juridisk sett har du nok ikke noe rett å kreve spesielle boforhold for barnas far.

Med mindre boforholdene til far er helsefarlige (vurdert av helsemyndighetene) så har du ikke noe du skulle sagt. Om sikkerheten og hygienen er forskriftsmessig ivaretatt har du ikke noe å si når han tar barna sine med i båten han bor i.

I andre land er det veldig varnlig å bo i båt. Her jeg bor er det en familie med 5 barn som har bodd i båt i 30 år og klarer seg kjempefint.

Skjønner veldig at du er redd for havet etter å ha opplevd å miste barn der. Men juridisk sett har du nok ikke noe rett å kreve spesielle boforhold for barnas far.

Skorpionfisken har 100% rett, med mindre du kan påvise direkte fare for barnet i form av hygiene og/eller livsfare ellers, kan du ikke gjøre noe.

Og etter min mening: Godt er det! Far har foreldreansvar på lik linje med deg. Han skal dermed være like kompetent til å vurdere barnets beste som deg.

Greit at du har en slags redsel for hav og vann, men la han og barnet glede seg over å gjøre noe spennende som dette uten å blande deg. Du har rett og slett intet med det å gjøre ettersom det skjer i hans samværsperiode. Slik er det, heldigvis.

Hvorfor er det uansvarlig?

Vi vet jo ingenting om faren her. For alt vi vet kan han være en fornuftig kar som har masse sunt båtvett som han kan videreføre til barna. Og det kan nok være en god motvekt til din skrekk for vann. Barn bør absolutt lære seg å respektere vannet, men det gjør de ikke på noen sunn måte ved å bli skremt av det.

Er faren derimot en sløv slendrian som gir blanke i sikkerhet og sånt og har en båt som er en fare for omgivelsene så skjønner jeg frykten din.

Hvorfor er det uansvarlig?

Vi vet jo ingenting om faren her. For alt vi vet kan han være en fornuftig kar som har masse sunt båtvett som han kan videreføre til barna. Og det kan nok være en god motvekt til din skrekk for vann. Barn bør absolutt lære seg å respektere vannet, men det gjør de ikke på noen sunn måte ved å bli skremt av det.

Er faren derimot en sløv slendrian som gir blanke i sikkerhet og sånt og har en båt som er en fare for omgivelsene så skjønner jeg frykten din.

Takk for svaret!

Det største problemet er at jeg ikke stoler på pappans grenser for hva som er trygt og forsvarlig. Har en litt for "slett" holdning til sikkerhet. Og hvordan skal han til enhver tid ha oversikten over 4 barn?

Skorpionfisken har 100% rett, med mindre du kan påvise direkte fare for barnet i form av hygiene og/eller livsfare ellers, kan du ikke gjøre noe.

Og etter min mening: Godt er det! Far har foreldreansvar på lik linje med deg. Han skal dermed være like kompetent til å vurdere barnets beste som deg.

Greit at du har en slags redsel for hav og vann, men la han og barnet glede seg over å gjøre noe spennende som dette uten å blande deg. Du har rett og slett intet med det å gjøre ettersom det skjer i hans samværsperiode. Slik er det, heldigvis.

Skulle være unødvendig å sitte å vente på om barna mine er i livsfare. Da er det kansje for sent.

Annonse

Ørkenvandreren

Uff, jeg forstår din redsel. Kan du ikke forsøke å snakke med din ex om dine bekymringer (på en måte hvor du ikke fremstiller det som om han er uansvarlig....)?

Rettslig sett tror jeg ikke du kan gjøre noe. Så lenge han ivaretar sitt foreldreansvar etter barneloven, har han sitt på det tørre.

Nedenfor har jeg klippet ut foreldreansvaret fra barneloven;

30. Innhaldet i foreldreansvaret.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.

Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.

Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare.

Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.

Takk for svaret!

Det største problemet er at jeg ikke stoler på pappans grenser for hva som er trygt og forsvarlig. Har en litt for "slett" holdning til sikkerhet. Og hvordan skal han til enhver tid ha oversikten over 4 barn?

Har du til enhver tid oversikten over 4 barn? Jeg skjønner at du synes det er skummelt at de er ombord i båten, men da får du sørge for at de lærer å svømme! :o)

Uff, jeg forstår din redsel. Kan du ikke forsøke å snakke med din ex om dine bekymringer (på en måte hvor du ikke fremstiller det som om han er uansvarlig....)?

Rettslig sett tror jeg ikke du kan gjøre noe. Så lenge han ivaretar sitt foreldreansvar etter barneloven, har han sitt på det tørre.

Nedenfor har jeg klippet ut foreldreansvaret fra barneloven;

30. Innhaldet i foreldreansvaret.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.

Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.

Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare.

Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.

Tusen takk ørkenvandreren!

Endelig en jeg kan være litt enig med!! :-)

Har du til enhver tid oversikten over 4 barn? Jeg skjønner at du synes det er skummelt at de er ombord i båten, men da får du sørge for at de lærer å svømme! :o)

Vel, det å kunne å svømme har ikke så veldig stor betydning om man faller i vannet fra en båt mer en noen få meter fra land, og spesielt gjelder det her med våre temperaturer.

Det som er viktig er at barna alltid bruker redningsvest når de er ute på dekk når båten ikke ligger ved kai.

Ved kaia har jo svømmeferdighetene enn viss betydning, men langt viktigere er det at de lærer seg å være forsiktige slik at de ikke faller i vannet, på samme måte som barn ellers må være forsiktige slik at de ikke faller ned fra høyder eller i vann.

UndrendePåDetMeste

Da lærer de både tryggget og repskt i forhold til vann. Ta de med og la de velge ut egne flytevester, så får de mer lyst til å bruke de ombord i båten. Sørg for at de ikke arver din redsel for vann, ettersom det kan påvirke dømmekraften og gjøre de mer utsatt for ulykker.

Ikke minst: ta opp med faren at du sørger for det du kan i din ende (svømmekurs f.eks.) og at han da må sørge for å følge opp i sin ende med å være bestet ang ALLTID bruk av flytevest, opplæring i sikkerhet og oppførsel på båt osv. Kan han evt bo i land mens han har barna? hos foreldre eller lignende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...