Gå til innhold

Sur lukt av klær

Anbefalte innlegg

Gjest sure klær

Jeg har opplevd at en del klær (spesielt mørke klær) har luktet surt etter vask. Jeg har gått gjennom alle filtre, kjørt maskinen med klorin på kokvask, men fortsatt kommer noen plagg ut med sur lukt.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Det har ikke vært sånn før.

Og ikke minst hvordan man får bort surlukten fra klærne. Det hjelper ikke å vaske dem om igjen, de lukter fortsatt surt, spesielt når de er våte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214623-sur-lukt-av-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Jeg har en skjelden gang opplevd at dongeribukser og noen andre klær har fått surlukt. Eneste måten å få det bort på har vært å vaske dem på kokvask (90-95 grader).

Jeg har konkludert med at om jeg ikke får plagget luktfritt så kaster jeg det likevel, så derfor har jeg som siste desperata handling kokt dem.

De klærne som overlevde kokvasken (forbausende mange, tatt i betraktning av at vaskelappen sier 40 grader) har blitt luktfrie.

Gjest sur lukt

Jeg har en skjelden gang opplevd at dongeribukser og noen andre klær har fått surlukt. Eneste måten å få det bort på har vært å vaske dem på kokvask (90-95 grader).

Jeg har konkludert med at om jeg ikke får plagget luktfritt så kaster jeg det likevel, så derfor har jeg som siste desperata handling kokt dem.

De klærne som overlevde kokvasken (forbausende mange, tatt i betraktning av at vaskelappen sier 40 grader) har blitt luktfrie.

Tror jeg prøver pekkas råd først og vasker dem på 60 grader. Hjelper ikke det så prøver jeg kokvask. Men jeg er redd mange av dem ikke tåler det. Den som lever får se.

Takk for rådene.

Etter tips herfra har surlukta gått bort fra nesten alle våre klær med noe som heter "miljøballen", en vaskeball med dingser inni som rengjør klær på en helt annen måte enn vanlig vaskemiddel. Kosta vel rundt 20 kr, og jeg har brukt den (og ikke vanlig vaskemiddel i det hele tatt) på 10 vasker nå tenker jeg. Må snart etterfylle med sånne dingser, koster 10 kr for en liten pose refill. Kikk nøye i hylla med vaskemiddel neste gang du er i butikken.

Gjest sure klær

Etter tips herfra har surlukta gått bort fra nesten alle våre klær med noe som heter "miljøballen", en vaskeball med dingser inni som rengjør klær på en helt annen måte enn vanlig vaskemiddel. Kosta vel rundt 20 kr, og jeg har brukt den (og ikke vanlig vaskemiddel i det hele tatt) på 10 vasker nå tenker jeg. Må snart etterfylle med sånne dingser, koster 10 kr for en liten pose refill. Kikk nøye i hylla med vaskemiddel neste gang du er i butikken.

Hvor får en kjøpt slikt?

Annonse

Gjest interessant

Mener du at man kan slutte å bruke vaskemiddel, eller var dette kun for å få bort surlukt?

Tror jeg prøver pekkas råd først og vasker dem på 60 grader. Hjelper ikke det så prøver jeg kokvask. Men jeg er redd mange av dem ikke tåler det. Den som lever får se.

Takk for rådene.

Noen tekstiler lukter litt surt i våt tilstand- det er lukten når tøyet er tørt som gjelder! .)

Gjest sure klær

Noen tekstiler lukter litt surt i våt tilstand- det er lukten når tøyet er tørt som gjelder! .)

Jo, men klærne her lukter også surt, om enn mindre, når de er tørre også. For ikke å snakke om hvis jeg svetter i dem, da lukter de svette gymsokker.

Annonse

Mener du at man kan slutte å bruke vaskemiddel, eller var dette kun for å få bort surlukt?

Ja, denne erstatter vaskemiddel, men brukes opp etter hvert da. Det står på at den kan brukes i 50 timers klesvask før den er brukt opp, men refillene er ikke så dyre de heller.

Den som har skrevet om det her inne før brukte visst halv dose vaskemiddel, kanskje det var for å få litt god lukt, det vet jeg ikke, men det står iallefall på at man ikke behøver noe annet. Klærne lukter absolutt ingenting, og det er en klar forbedring etter surlukta her i huset.

Hadde et par håndklær med surlukt som begynte å stinke hver gang vi hadde vasket hendene og tørket oss.

Det er bakterier.

De dør ved ca 60-70 grader, men ikke alt tøy tåler det, og ikke alle vaskemaskiner vasker på den høye temperatur de er innstilt på, selv om programmet sier det.

Da er det eneste virksomme et middel som inneholder et fenolderivat: Sagrotan. Det tar alt, også i kaldt vann, er beregnet på klær. Blandes med skyllemiddelet. Pyrisept er ikke sterkt nok.

Jeg hører at Sagrotan kun fås i Tyskland, men det er ikke bekrefet. Mulig det finnes andre antiseptiske som kan brukes, vet ikke.

Livskraftige og formeringvillige skapninger de bassiluskene, og skikkelig vondt lukter de. Sagrotanen kverker hver bidige en, og lukta er søkk borte.

Gjest sure klær

Det er bakterier.

De dør ved ca 60-70 grader, men ikke alt tøy tåler det, og ikke alle vaskemaskiner vasker på den høye temperatur de er innstilt på, selv om programmet sier det.

Da er det eneste virksomme et middel som inneholder et fenolderivat: Sagrotan. Det tar alt, også i kaldt vann, er beregnet på klær. Blandes med skyllemiddelet. Pyrisept er ikke sterkt nok.

Jeg hører at Sagrotan kun fås i Tyskland, men det er ikke bekrefet. Mulig det finnes andre antiseptiske som kan brukes, vet ikke.

Livskraftige og formeringvillige skapninger de bassiluskene, og skikkelig vondt lukter de. Sagrotanen kverker hver bidige en, og lukta er søkk borte.

Har blitt rådet til å ha litt eddik i doseringskammeret. Vil det ha noe av den samme virkningen?

Har blitt rådet til å ha litt eddik i doseringskammeret. Vil det ha noe av den samme virkningen?

Mulig at det kamuflerer lukta, og gjør miljøet surere for bassiluskene, men de tåler mer enn det. Ikke problem å finne noe som dreper disse krekene, men det blir mye verre å finne noe lovlig som ikke tar farger og fibre, ikke er giftig og ikke kreftfremkallende.

Samme problemet med vaskemidler, vaske rent uten å ta livet av folk.

Gjest sure klær

Mulig at det kamuflerer lukta, og gjør miljøet surere for bassiluskene, men de tåler mer enn det. Ikke problem å finne noe som dreper disse krekene, men det blir mye verre å finne noe lovlig som ikke tar farger og fibre, ikke er giftig og ikke kreftfremkallende.

Samme problemet med vaskemidler, vaske rent uten å ta livet av folk.

Hva med klorin? Hive 1 liter i maskina samt doseringskammerne. Det bør drepe alle bakterier som er i maskinen i alle fall. Så får jeg heller vaske klærne på 60 grader + evt tørketrommel for å fjerne lukten i dem.

Søkte på det middelet du nevnte, men fant ikke noen som solgte det i Norge.

Hva med klorin? Hive 1 liter i maskina samt doseringskammerne. Det bør drepe alle bakterier som er i maskinen i alle fall. Så får jeg heller vaske klærne på 60 grader + evt tørketrommel for å fjerne lukten i dem.

Søkte på det middelet du nevnte, men fant ikke noen som solgte det i Norge.

Det virker voldsomt. Kansje er det bare noen bakterier i filteret, og er det tett, kan de komme tilbake inn i maskinen, ellers ikke.

En liten sur oppvaskklut ved et uhell i en vask på 40 grader og du har en hel maskin full av sure klær. Så tørker du tøyet, de sporer seg igjen f eks i håndklær og blomstrer opp når de får vann eller vaskes, og det lukter surt. Problemet er at alt må drepes så ikke smitten resmitter og sprer seg videre om og om igjen for hver vask.

Det er et problem ja.

Sagrotanen er uhyre effektiv, synd den ikke finnes å få. Den brukes i all vask under 70 grader en tid, og så etterpå gjelder det å holde kontroll på sure plagg så de ikke havner i vasken uten å ha vært innom kokende vann først. En smittekilde altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...