Gå til innhold

hvor mye mindre skatt på uførestrygd

Anbefalte innlegg

Gjest revmatikeren
Skrevet

Hvis man får 50% uførestrygd, og 50% lønn . hvordan blir det med skatteregler da?

Skrevet

Jeg betalte litt over 20% skatt på både lønn og uføretrygden. Hadde 70% trygd og jobba 30%.

Skrevet

Hei

Vi betaler skatt av både bruttoinntekt og nettoinntekt. For nettoinntekten er det slik:

Som 50% ufør vil du ha krav på særfradrag med kr 807 pr mnd. Dette betyr en skattelette på kr 226 pr måned.

For bruttoinntekten betyr det at du bare skal betale 3% trygdeavgift på uføretrygden, mens du betaler 7,8% på lønnsinntekten. Dvs. at det er kr 3000 i trygdeavgift for en trygd på kr 100.000, mens det er 7.800 i trygdeavgift for en lønn av samme størrelse.

Hvis uføretrygden er tidsbegrenset, så er det 7,8% trygdeavgift på den, da den regnes som lønn.

Jeg kan ikke gi noe bedre sammenligning uten å vite hva annet du har.

Hilsen

Gjest revmatikeren
Skrevet

Hei

Vi betaler skatt av både bruttoinntekt og nettoinntekt. For nettoinntekten er det slik:

Som 50% ufør vil du ha krav på særfradrag med kr 807 pr mnd. Dette betyr en skattelette på kr 226 pr måned.

For bruttoinntekten betyr det at du bare skal betale 3% trygdeavgift på uføretrygden, mens du betaler 7,8% på lønnsinntekten. Dvs. at det er kr 3000 i trygdeavgift for en trygd på kr 100.000, mens det er 7.800 i trygdeavgift for en lønn av samme størrelse.

Hvis uføretrygden er tidsbegrenset, så er det 7,8% trygdeavgift på den, da den regnes som lønn.

Jeg kan ikke gi noe bedre sammenligning uten å vite hva annet du har.

Hilsen

Takk for svar

Jeg har pr i dag en inntekt på 350 000

Har fått regnet ut at jeg ville ha fått 218 000 i året om det var 100% uføresgrad..

Jeg har ennå ikke fått innvilget, men er 99% sikker på at det blir innvilget. Det vil si at jeg får litt over 100 000 ¨på 50% uføres... Regner med at jeg har 36% skatt pr i dag.

Vil det si noe om man har barn ifht hvor mye som trekkes??

Jeg er klar over at jeg vil ha litt høyere trygd enn andre. snakket med ei venninne i dag og hun har 100% trygd og har 6000 i mnd... Godt jeg har vært noen år i arbeidslivet..

PS det er ikke søkt tidsbegrenset uførestrygd..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...