Gå til innhold

Spåkbruk - "h*n valgte å sykemelde seg"

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Leser innlegg om vanskelige jobbforhold, og da ser jeg mange som skriver at "jeg vil sykemelde meg" eller at "det beste er kanskje at du sykemelder deg i en tid".

Men det er da ikke opp til en selv om en ønsker å være sykemeldt? Legen skal da gjøre en vurdering om du er frisk nok til å jobbe, eller om du må ha sykemelding for en periode?

Kan man "sykemelde seg"?

Fortsetter under...

Gjest ikke vanskelig det dah
Skrevet

Det er da enkle måter å sykemelde seg på idag ...... legene finnes ikke strenge og har jo ingen løgntest på kontoret.

fuji1365380447
Skrevet

Det er da enkle måter å sykemelde seg på idag ...... legene finnes ikke strenge og har jo ingen løgntest på kontoret.

De legene jeg har vært borti har stort sett vært ganske strenge, da.

Selv om jeg har vært sliten osv, så sier de alltid at det er bedre for deg å være på jobb osv.

Det er jo kommet nye regler hvor legen og pasienten skal skrive ned restarbeidskraft osv. Blir ikke dette brukt?

Skrevet

Det der har jeg også lurt på...

Min lege er ikke slepphendt med sykemeldingene i alle fall. Men jeg ser jo at diverse folk er sykemeldt for ting jeg ikke ville blitt sykemeldt for (med mindre de bløffer meg, det kan jo hende).

fuji1365380447
Skrevet

Det der har jeg også lurt på...

Min lege er ikke slepphendt med sykemeldingene i alle fall. Men jeg ser jo at diverse folk er sykemeldt for ting jeg ikke ville blitt sykemeldt for (med mindre de bløffer meg, det kan jo hende).

Det er jo klart at vi ikke kan beskytte oss mot direkte løgn, men jeg stusser likevel over at så mange åpenbart mener at sykemelding er noe man selv har full kontroll over.

Slik har jeg aldri følt det.

Gjest Shira12
Skrevet

Legen jeg har skriver ikke ut sykemelding uten at man er skikkelig syk!

Og selv om jeg har en kronisk hemmendes sykdom, og gikk til spesialist for både utredning og behandling, måtte jeg innom fastlegen hver mnd før han skrev ny sykemelding.

Var helt OK for meg, men jeg tror nok ingen av hans pasienter velger selv at de skal sykemeldes.

Men leger er vel forskjellige, noen strenge andre ikke, og de som vil sykemelde seg vet nok hvor de bør gå.

Annonse

Gjest ikke vanskelig det dah
Skrevet

De legene jeg har vært borti har stort sett vært ganske strenge, da.

Selv om jeg har vært sliten osv, så sier de alltid at det er bedre for deg å være på jobb osv.

Det er jo kommet nye regler hvor legen og pasienten skal skrive ned restarbeidskraft osv. Blir ikke dette brukt?

Har du møtt veggen så har du jo møtt veggen, det kan jo ikke legen vite ....

Skrevet

Man kan ved måten man ordlegger seg på påvirke dette i stor grad selv. Og jeg tror/håper en del leger utviser en viss form for skjønn for fru/frøken Olsen hele tiden trenger sykemelding for noe.

Skrevet

Man kan ikke sykemelde seg, men man kan velge å faktisk innse at man er for sjuk til å gå på jobb og så be legen om å få en sjukemelding.

Gjest ikke signatur nå
Skrevet

Jeg kjenner en person som er sykemeldt nå, og h*n kaller det utslitt/utbrent. Jeg vet at personen er frisk men lei av jobben. Da mener jeg at h*n bør fortsette å jobbe, men se seg om etter noe annet. Det gjør h*n altså, men hadde det vært meg hadde jeg vært i jobben.

Skrevet

Ingen kan "sykemelde seg", det er det kun legen som gjør etter en vurdering av vedkommendes arbeidsevne.

Men denne uttrykksforman føyer seg pent inn i en del tragiske holdninger blant folk. En paralell er de som går inn til arbeidgiveren på slutten av året og spør hvor mange egenmeldinger de har igjen. Som om det skulle bety noe fra eller til hvis man blir syk.

Skrevet

Ingen kan "sykemelde seg", det er det kun legen som gjør etter en vurdering av vedkommendes arbeidsevne.

Men denne uttrykksforman føyer seg pent inn i en del tragiske holdninger blant folk. En paralell er de som går inn til arbeidgiveren på slutten av året og spør hvor mange egenmeldinger de har igjen. Som om det skulle bety noe fra eller til hvis man blir syk.

"En paralell er de som går inn til arbeidgiveren på slutten av året og spør hvor mange egenmeldinger de har igjen."

Hehe..den var drøy ;-) Dette kan jeg selv sjekke,- og det _kan_ jo være kjekt å vite det, hvis man ikke har flere igjen - sånn at man vet at man må ha sykemelding fra første dag neste gang man er syk. Men det er jo sjelden man er så mye syk i løpet av et år at man bruker opp egenmeldingene. Er det 4 stk det er, eller 3?

fei1365380229
Skrevet

I disse tilfellene du nevner så kan du selvfølgelig ikke "velge å sykmelde deg", men hvis du er kronisk/alvorlig syk og har valgt å jobbe og du kjenner at dette ikke går, så kan man vel kanskje "velge å sykmelde" seg.

Vet at min lege ville stolt såpass på meg at hvis jeg hadde ment at kroppen min ikke hadde tålt belastningen av å jobbe lenger så hadde jeg blitt sykmeldt på dagen for at sykdommen ikke skulle forverret seg.

Da kunne jeg kanskje sagt til noen at jeg "valgte å sykmelde meg", men ser at jeg nok ikke skal gjøre det, så heretter ville jeg sagt at legen valgte å sykmelde meg :).

Annonse

Skrevet

Jeg kjenner en person som er sykemeldt nå, og h*n kaller det utslitt/utbrent. Jeg vet at personen er frisk men lei av jobben. Da mener jeg at h*n bør fortsette å jobbe, men se seg om etter noe annet. Det gjør h*n altså, men hadde det vært meg hadde jeg vært i jobben.

mmmm -syns du dømmer han veldig. Det kan være forhold på jobben hans som gjør at han blir syk om han er der.

Skrevet

Kommer jo litt an på legen og hvordan du som pasient ordlegger deg...

Gjest sliten og sykmeldt
Skrevet

Jeg er for tiden sykmeldt pga. at jeg er "sliten". Og ja, jeg er også "lei av" jobben.

Dette henger nøye sammen. Det kan være mange grunner til at man "er lei av jobben" - og svært ofte er det psykiske faktorer som gjør at man blir utslitt/utbrent. Man kan bli utslitt av å mistrives (enten det er selve jobben eller arbeidsmiljøet). Det er ofte mer sammensatt enn at man er "lei av jobben" sånn rent teknisk.

Bakgrunnen for _min_ sykmelding er store (psykiske og fysiske) belastninger over lang tid, primært på jobb, men også hjemme.

Det _er_ mange som "tar lett på det" å bli sykmeldt (og som litt for enkelt får sykmelding fra lege), men du skal IKKE undervurdere leger generelt - du vet INGENTING om den egentlige grunnen til sykmeldingen. En ting er hva vedkommende forteller deg, en annen er hva som virkelig ligger til grunn..

Jeg har informert mine kollegaer om at jeg er "sliten", men ser ingen grunn til å gå i detaljer om HVA som er årsaken til det. Det kan høres fislete ut å bli sykmeldt fordi jeg er "sliten", men greia er det at jeg foretrekker å bli sykmeldt fordi jeg har møtt en "lettvegg" fremfor å bli sykmeldt fordi jeg har møtt en hard betongvegg. Jeg tror nemlig det er stor forskjell på hvor lang tid det tar å resitueres fra en lettvegg og betongvegg... Heldigvis var legen min helt enig! :)

Skrevet

Jeg er for tiden sykmeldt pga. at jeg er "sliten". Og ja, jeg er også "lei av" jobben.

Dette henger nøye sammen. Det kan være mange grunner til at man "er lei av jobben" - og svært ofte er det psykiske faktorer som gjør at man blir utslitt/utbrent. Man kan bli utslitt av å mistrives (enten det er selve jobben eller arbeidsmiljøet). Det er ofte mer sammensatt enn at man er "lei av jobben" sånn rent teknisk.

Bakgrunnen for _min_ sykmelding er store (psykiske og fysiske) belastninger over lang tid, primært på jobb, men også hjemme.

Det _er_ mange som "tar lett på det" å bli sykmeldt (og som litt for enkelt får sykmelding fra lege), men du skal IKKE undervurdere leger generelt - du vet INGENTING om den egentlige grunnen til sykmeldingen. En ting er hva vedkommende forteller deg, en annen er hva som virkelig ligger til grunn..

Jeg har informert mine kollegaer om at jeg er "sliten", men ser ingen grunn til å gå i detaljer om HVA som er årsaken til det. Det kan høres fislete ut å bli sykmeldt fordi jeg er "sliten", men greia er det at jeg foretrekker å bli sykmeldt fordi jeg har møtt en "lettvegg" fremfor å bli sykmeldt fordi jeg har møtt en hard betongvegg. Jeg tror nemlig det er stor forskjell på hvor lang tid det tar å resitueres fra en lettvegg og betongvegg... Heldigvis var legen min helt enig! :)

Snakk om latskap..

Gjest sliten og sykmeldt
Skrevet

Snakk om latskap..

Tror ikke jeg gidder å bruke energien min på et så lite nyansert menneske som deg.

Skrevet

Tror ikke jeg gidder å bruke energien min på et så lite nyansert menneske som deg.

Nei, egentlig burde du ikke ha energi i det hele tatt.

Gjest Persille
Skrevet

Dette handler som alt annet om moral.

Jeg fikk tilbakemeldingen "jeg må jo lære meg når jeg skal sykemelde meg" etter å ha tatt opp en ansatt sin tendens til å alltid komme forsent. H*n fikk ikke sove om kvelden, fordi det var så mye å tenke på i privatlivet.

H*n informerte meg om hva problemet var, personlig mener jeg det ikke er god nok grunn til verken søvnløshet eller sykemelding, men folks toleransegrense er forskjellig.

Jeg er også sliten, jeg er det ofte også - men å gå til legen og klage på det for å slippe å gå på jobb, det mener jeg er misbruk.

Å være sliten er ikke det samme som å være syk!

Om man ikke orker å jobbe kan man be om permisjon, om man er syk går man til legen og så er det opp til legen å vurdere om man er arbeidsdyktig eller ikke.

Begrepet "jeg må sykemelde seg" er misbruk mener jeg - det er feil, og det er umoralsk.

Personlig mener jeg det ikke er arbeidsgivers problem at folk er slitne - da får man organisere livet sitt annerledes slik at man orker å leve det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...