Gå til innhold

Kongsvinger

Anbefalte innlegg

Gjest Flyttfot
Skrevet

Vi er en familie som vurderer å flytte til Kongsvinger pga. jobb.

Vi kjenner ikke til Kongsvinger særlig godt, og lurer derfor på fordeler og ulemper/positive og negative ting om byen.

Hus skal vi også ha - hvordan er boligprisene/boligmarkedet?

Blir veldig glad for svar - skriv gjerne under engangsnick hvis du ikke vil bli gjenkjent!

Fortsetter under...

Skrevet

Kongsvinger er en liten trivelig by. Ikke verdens navle, men det er fint å bo her. Mange ulike fritidstilbud både for barn og voksne.

Flotte tur- og friluftmuligheter både sommer og vinter.

Utelivet er faktisk ganske bra, men begrenser seg stort sett til fred-lørd. Et par bra spiserestauranter.

Boligprisene vil gi deg en positiv overraskelse, for de har ikke tatt av sånn som f eks i Oslo-regionen. man kan få et rekkehus til 8-900 tusen, blokkleilighet til 5-600 tusen, og romslig enebolig til under 1,5 mill.

Forøvrig bra shoppingmuligheter(Kongssenteret)

Du er velkommen!;)

Gjest Flyttfot
Skrevet

Kongsvinger er en liten trivelig by. Ikke verdens navle, men det er fint å bo her. Mange ulike fritidstilbud både for barn og voksne.

Flotte tur- og friluftmuligheter både sommer og vinter.

Utelivet er faktisk ganske bra, men begrenser seg stort sett til fred-lørd. Et par bra spiserestauranter.

Boligprisene vil gi deg en positiv overraskelse, for de har ikke tatt av sånn som f eks i Oslo-regionen. man kan få et rekkehus til 8-900 tusen, blokkleilighet til 5-600 tusen, og romslig enebolig til under 1,5 mill.

Forøvrig bra shoppingmuligheter(Kongssenteret)

Du er velkommen!;)

Ojsann, dette høres jo riktig bra ut!

Hvordan er det å komme som innflytter, tro? Er folk lette å komme innpå?

Er det steder du vil anbefale å bo? Vi er ute etter enebolig (og for en lettelse å høre at boligprisene ikke er helt sinnsyke!), gjerne litt utenfor byen - men på byggefelt.

Nå graver jeg, altså...! :-)

Skrevet

I området Vennersberg har det vært mye bråk og uro så det hadde jeg holdt meg unna. Ville satset på Lia eller området rundt festningen. Kongsvinger er temmelig harry, da. Svensk dansemusikk står i høysetet og svensk Se och hör er en bestselger i kioskene. Mye råning også.

Gjest Flyttfot
Skrevet

I området Vennersberg har det vært mye bråk og uro så det hadde jeg holdt meg unna. Ville satset på Lia eller området rundt festningen. Kongsvinger er temmelig harry, da. Svensk dansemusikk står i høysetet og svensk Se och hör er en bestselger i kioskene. Mye råning også.

OK - ikke fullt så positivt, det der.

Dansebandmusikk fra Sverige er ikke det verste som finnes, og råning er vi i grunnen vant til her vi bor.

Takk for svar!

Skrevet

Området rundt Langeland (festningen) er et bra boligområdet og ikke minst er det en veldig bra skole der. Masse fritidstilbud finnes i Kongsvinger, bare en time til Oslo og nært beliggende til Gardermoen. Bra bademuligheter om sommeren, og det er et badeland ned ved Skarnes som er rimelig bra. I Kongshallen er det muligheter for hockey!-og den er åpen for all skøytebruk i helgene.

Kongsvinger er ikke det verste sted å bo.

Annonse

Skrevet

Selv om jeg bor på festningssida, så vil jeg påstå at det bare er en myte at det er bråkete på Vennersberg. Dette bekrefter da også politiet i byen.

Det er trivelige boligområder i hele byen.Men det er ingen tvil om at boligprisene er høyere på Langeland/Vangen og rundt festningen, sammenlignet med Vennersberg.

Gjest Flyttfot
Skrevet

Området rundt Langeland (festningen) er et bra boligområdet og ikke minst er det en veldig bra skole der. Masse fritidstilbud finnes i Kongsvinger, bare en time til Oslo og nært beliggende til Gardermoen. Bra bademuligheter om sommeren, og det er et badeland ned ved Skarnes som er rimelig bra. I Kongshallen er det muligheter for hockey!-og den er åpen for all skøytebruk i helgene.

Flott - takk for nyttige detaljer!

Skole er viktig, vi nærmer oss den alderen. Vet du hvordan det er med barnehageplasser?

Gjest Flyttfot
Skrevet

Selv om jeg bor på festningssida, så vil jeg påstå at det bare er en myte at det er bråkete på Vennersberg. Dette bekrefter da også politiet i byen.

Det er trivelige boligområder i hele byen.Men det er ingen tvil om at boligprisene er høyere på Langeland/Vangen og rundt festningen, sammenlignet med Vennersberg.

Hva slags bråk er det snakk om, da? Fyll/narko, eller mye ungdommer med bråkete biler - eller mye festing?

Skrevet

Ojsann, dette høres jo riktig bra ut!

Hvordan er det å komme som innflytter, tro? Er folk lette å komme innpå?

Er det steder du vil anbefale å bo? Vi er ute etter enebolig (og for en lettelse å høre at boligprisene ikke er helt sinnsyke!), gjerne litt utenfor byen - men på byggefelt.

Nå graver jeg, altså...! :-)

På Roverud(4-5 km nordover) er det et boligfelt som ble bygget ut fra begynnelsen av 80-årene. Tror folk trives bra der. Men det fineste boligområdet pr i dag, vil jeg påstå er Bogeråsen. Men der er boligene nyere, og neppe noen under 2 millioner. Få boliger har vært til salgs der.

Men Lia er også fint.

Det "alle" har på Kongsvinger, er utsikt, derfor slipper man å betale noe ekstra for den.

Skrevet

Hva slags bråk er det snakk om, da? Fyll/narko, eller mye ungdommer med bråkete biler - eller mye festing?

Neida. Det er en del folk som misliker at det bor "nye landsmenn" på Kongsvinger, og siden mange av disse fredelige menneskene bor på Vennersberg, så passer det veldig bra å snakke stygt om hele boligområdet.

Skrevet

Har ei søster som har bodd på Kongsvinger i mange, mange år. Hun trives veldig godt, og kan ikke tenke seg å flytte derfra.

Hun bor på Vennersberg, et boligområde med eneboliger, rekkehus og blokkleiligheter, som ligger litt utenfor selve"bykjernen" mot svenskegrensa.

Aldri hørt at det er spesiellt mye bråk der.

Ellers så er Vangen et tilsvarende boligområde litt før du kommer til byen.

Kongsvinger er en koselig liten by, synes jeg.

Boligprisene er ganske lave i forhold til her vi bor(Nedre Romerike) Se på finn.no, så får du en føling på boligprisene.

Barnehagedekning aner jeg ingen ting om desverre.

Gjest Flyttfot
Skrevet

Neida. Det er en del folk som misliker at det bor "nye landsmenn" på Kongsvinger, og siden mange av disse fredelige menneskene bor på Vennersberg, så passer det veldig bra å snakke stygt om hele boligområdet.

Aha... Ja, det er jo beste måten å få bukt med "et problem" på, det!

Annonse

Skrevet

Flott - takk for nyttige detaljer!

Skole er viktig, vi nærmer oss den alderen. Vet du hvordan det er med barnehageplasser?

Mener barnehagedekningen er generelt bra i Kongsvinger, men er ikke helt sikker på det. På Langeland er det forøvrig en utmerket barnehage, Vangen, i nærheten. De er mye utendørs og har skog med flott lavo i nærområdet...

Du kan lese mer fakta på www.kongsvinger.kommune.no .

Gjest Flyttfot
Skrevet

Mener barnehagedekningen er generelt bra i Kongsvinger, men er ikke helt sikker på det. På Langeland er det forøvrig en utmerket barnehage, Vangen, i nærheten. De er mye utendørs og har skog med flott lavo i nærområdet...

Tusen takk!

Gjest Flyttfot
Skrevet

På Roverud(4-5 km nordover) er det et boligfelt som ble bygget ut fra begynnelsen av 80-årene. Tror folk trives bra der. Men det fineste boligområdet pr i dag, vil jeg påstå er Bogeråsen. Men der er boligene nyere, og neppe noen under 2 millioner. Få boliger har vært til salgs der.

Men Lia er også fint.

Det "alle" har på Kongsvinger, er utsikt, derfor slipper man å betale noe ekstra for den.

Ja, utsikten er vel bortimot lik overalt der... Nå bor vi i en åsside med kjempeutsikt, så det blir nok en aldri så liten overgang.

Skrevet

Ja, utsikten er vel bortimot lik overalt der... Nå bor vi i en åsside med kjempeutsikt, så det blir nok en aldri så liten overgang.

Tror kanskje du misforstod meg? Kongsvinger består ikke av noe annet enn åssider ned mot Glomma. Derfor har "alle" utsikt, og den koster ikke noe ekstra slik den gjør for utsiktboliger andre steder.

Derfor bør en bolig med mye utsikt neppe bety noen særlig "overgang" for deg?

Gjest Flyttfot
Skrevet

Tror kanskje du misforstod meg? Kongsvinger består ikke av noe annet enn åssider ned mot Glomma. Derfor har "alle" utsikt, og den koster ikke noe ekstra slik den gjør for utsiktboliger andre steder.

Derfor bør en bolig med mye utsikt neppe bety noen særlig "overgang" for deg?

Ojsann, da misforsto jeg deg, ja. Trodde du var ironisk, jeg, og mente det var paddeflatt... Det stemte ikke helt med mine egne geografikunnskaper, men på en annen side - jeg er jo æresmedlem i kortidsminneforeningen...

Utsikt liker vi, i alle fall den lille følelsen man får av luft rundt seg!

Skrevet

Svømmeanlegget (ved Kongshallen) er veldig bra! Det er billig å bade der,god plass og masse aktiviteter.

Badeland ved Skarnes er utendørs.

Skrevet

Nå må vi snart kreve provisjon av kommunen for økte skatteinntekter, slik som vi markedsfører byen.;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...