Gå til innhold

Referat fra pep-talk tidligere i dag - langt

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Først - tusen takk for alle lykkeønskninger!!!

Det betyr faktisk utrolig mye for meg at jeg har deres støtte i ryggen, selv om det ikke har noen praktisk betydning rent formelt sett :)

Dere har vært med meg i hele prosessen, og andre prosesser også - dere er (stort sett) reflekterte og har fornuftige råd og veiledninger, og jeg setter umåtlig pris på at dere gidder å bruke dyrebar fritid (eller billigere jobb-tid ;) ) på meg!

Hva skal man si...

Jeg er litt roligere nå - saken er kanskje ikke så ille som jeg trodde.

Det er hold i den opprinnelige avskjeden. Den er basert på et faktum som ikke kan bestrides - manglende innlevering av en lovpålagt politiattest.

Barnehageloven pålegger alle som jobber i eller oppholder seg i en barnehage å kunne fremlegge tilfredsstillende politiattest - og det kan ikke bestrides.

Det neste punktet var formkravet i avskjeden - det er muligens heller ikke feil. Arbeidsmiljøloven sier at en oppsigelse skal inneholde endel punkter om blant annet klagemuligheter etc - men det står ingenting om at avskjeder skal inneholde det. At de vanligvis gjør det er én ting, men det er jo ikke dermed sagt de _skal_ gjøre det. Men det hersker som sagt litt tvil rundt det der...

Alt annet er egentlig irrelevant, og blir bare tilleggsopplysninger som bidrar til å svekke påliteligheten til vedkommende, uten at det skal være drittslenging av den grunn.

Det jeg engster meg mest for er at jeg ikke skal klare å forholde meg nøytral når motparten setter igang med karakteriseringen av meg, og den vet jeg kommer. Jeg må klare å beherske kroppsspråket mitt på alle områder - og det er ikke min sterkeste side :)

Kommentarene mine skal jeg klare å beherske - det er verre med kroppen.

Så er jeg selvfølgelig litt bekymret for min presentasjon av meg og barnehagen, for om jeg sier noe som er galt eller virker mot sin hensikt.

Jeg skal bruke helgen på å skrive et "manus" - en slags oversikt over hva jeg skal si, både om meg og motparten. Det skal være konstruktivt og kritisk - men ikke drittslengning. Mine meninger er egentlig ikke relevante, det er fakta som må klargjøres.

Alt kan selvfølgelig ikke dokumenteres, men jeg har datofestet det meste, så til en viss grad skal det gå greit.

Advokaten ber oss vurdere tanken på forlik - det kan jo koste dyrt å tape....

Men; jeg er villig til å ta sjansen på å tape 300.000, dersom det er en mulighet for at jeg kan vinne dette. Advokaten mener at det er en reell mulighet til å vinne, selv om arbeidstakere generelt stiller langt sterkere enn arbeidsgivere i Norge.

Det byr meg så imot at denne personen skal slippe unna med det h*n har gjort mot meg, mot barnet mitt, og mot andres barn - fordi jeg ikke tør å ta sjansen. Taper jeg er det ikke noe å gjøre med det - men jeg orker ikke leve med at h*n har vunnet frem fordi jeg ikke turte å ta sjansen på å ta kampen.

Dersom det skal bli et forlik blir det at h*n får det h*n har fått for mye i lønn, feriepenger og så tar vi hver våre omkostninger - ikke en krone i kompensasjon.

---

Jeg stilte spørsmål om hva man egentlig kan miste jobben på i Norge, og det var ikke mye!

Det er egentlig bare to ting:

- at man ikke møter på jobb

- innrømmet økonomisk underslag

Så da har vi jo stadfestet det... Loven er en ting, virkeligheten er en annen.

Dernest; hvordan "bli kvitt" en arbeidstaker -> frys dem ut.

Ikke ta sjansen på å si opp/avskjedige noen, det er så stor sjanse for å tape en sak, at det ikke er verdt det.

Alt under streken er så bekymringsverdig at jeg ikke bare mener det truer rettssikkerheten - men det truer også det generelle arbeidsmiljøet spør du meg. Det oppfordrer jo til å behandle folk dårlig, rett og slett fordi noe annet kan få enorme konsekvenser for driften...

Jaja, det var langt, kanskje ikke så forklarende og sammenhengende - men bra egenterapi for meg :)

Til dere som gidder å lese alt; takk!

Fortsetter under...

Skrevet

Bra det ser lysere ut nå, da :-)

"Dernest; hvordan "bli kvitt" en arbeidstaker -> frys dem ut."

Det er forøvrig karakterisert som mobbing, og er en annen ulovlig sak. Og _det_ skal det fortsatt være.

".........................................."

Gjest Persille
Skrevet

Bra det ser lysere ut nå, da :-)

"Dernest; hvordan "bli kvitt" en arbeidstaker -> frys dem ut."

Det er forøvrig karakterisert som mobbing, og er en annen ulovlig sak. Og _det_ skal det fortsatt være.

Men vanskeligere å sette fingeren på enn en oppsigelse, dermed mindre risikabelt økonomisk sett.

Men som jeg skrev - jeg synes dette er bekymringsfullt!

Det vitner jo om at noe har gått galt et sted, når arbeidsgiver ikke har noen rettigheter overfor en person som faktisk et betalt for å utføre et stykke arbeid.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Godt for meg som arbeidstaker å vite at jeg har et godt vern dersom jeg driter meg ut i jobben min. Men synd for arbeidsgiver selvfølgelig.

Men her heier jeg på deg!!!

Skrevet

Men vanskeligere å sette fingeren på enn en oppsigelse, dermed mindre risikabelt økonomisk sett.

Men som jeg skrev - jeg synes dette er bekymringsfullt!

Det vitner jo om at noe har gått galt et sted, når arbeidsgiver ikke har noen rettigheter overfor en person som faktisk et betalt for å utføre et stykke arbeid.

Vel, dette har vi diskutert før. Jeg ser godt at det kan forekomme gale utfall av arbeidervernet her til lands. Men så lenge alternativet langt på vet er nesten det stikk motsatte, så er det ønskelig å beholde status quo.

Det er faktisk fantastisk mange ulovlige/usaklige oppsigelser som skjer her til lands også. Som regel er det fordi folk ikke vet rettighetene sine.

Vi hadde et tilfelle et sted jeg jobbet for noen år siden. Der hadde avd. lederen gjort en elendig jobb med å ansette en som vi andre så rimelig raskt at hverken hadde noe der å gjøre, eller ville bringe noe positivt til teamet. Så ble han oppsagt på dagen under prøvetiden, noe som reflekterte at han egentlig ikke hadde noe der å gjøre. Men fyren var glup, og gikk til sak, noe som endte med et forlik som gjorde ham rimelig fornøyd.

I denne saken fungerte faktisk systemet. Hvis en arbeidsgiver ansetter en person, for deretter å finne ut at det var en feil, så er det arb.givers problem - så lenge vedkommende ikke gjør andre feil enn å være feil person på feil sted. I dette tilfellet var det dobbelt fortjent, da personalsjefen var en ufyselig inkompetent person, som presterte å uttale at "for oss er arb.miljøloven kun retningslinjer".

Gjest Persille
Skrevet

Vel, dette har vi diskutert før. Jeg ser godt at det kan forekomme gale utfall av arbeidervernet her til lands. Men så lenge alternativet langt på vet er nesten det stikk motsatte, så er det ønskelig å beholde status quo.

Det er faktisk fantastisk mange ulovlige/usaklige oppsigelser som skjer her til lands også. Som regel er det fordi folk ikke vet rettighetene sine.

Vi hadde et tilfelle et sted jeg jobbet for noen år siden. Der hadde avd. lederen gjort en elendig jobb med å ansette en som vi andre så rimelig raskt at hverken hadde noe der å gjøre, eller ville bringe noe positivt til teamet. Så ble han oppsagt på dagen under prøvetiden, noe som reflekterte at han egentlig ikke hadde noe der å gjøre. Men fyren var glup, og gikk til sak, noe som endte med et forlik som gjorde ham rimelig fornøyd.

I denne saken fungerte faktisk systemet. Hvis en arbeidsgiver ansetter en person, for deretter å finne ut at det var en feil, så er det arb.givers problem - så lenge vedkommende ikke gjør andre feil enn å være feil person på feil sted. I dette tilfellet var det dobbelt fortjent, da personalsjefen var en ufyselig inkompetent person, som presterte å uttale at "for oss er arb.miljøloven kun retningslinjer".

Vi er enige :)

Men jeg etterlyser en lov som gjør det rettferdig for begge parter.

En lov som tilsier at arbeidstakere faktisk har et visst ansvar for å møte opp, gjøre en innsats, og levere resultater - forutsatt at det er tilrettelagt for det innenfor visse grenser.

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Godt for meg som arbeidstaker å vite at jeg har et godt vern dersom jeg driter meg ut i jobben min. Men synd for arbeidsgiver selvfølgelig.

Men her heier jeg på deg!!!

Takk takk :)

Jeg er også arbeidstaker, og jeg innser at firmaet jeg jobber for aldri noen gang si opp meg uten å kompensere meg STORT for det.

Gjest Isbinne
Skrevet

"Det er hold i den opprinnelige avskjeden. Den er basert på et faktum som ikke kan bestrides - manglende innlevering av en lovpålagt politiattest.

Barnehageloven pålegger alle som jobber i eller oppholder seg i en barnehage å kunne fremlegge tilfredsstillende politiattest - og det kan ikke bestrides."

Jeg må bare spørre: Er det ikke du som arbeidgiver som skal kreve denne politiattesten før du formelt ansetter noen?

Gjest Persille
Skrevet

"Det er hold i den opprinnelige avskjeden. Den er basert på et faktum som ikke kan bestrides - manglende innlevering av en lovpålagt politiattest.

Barnehageloven pålegger alle som jobber i eller oppholder seg i en barnehage å kunne fremlegge tilfredsstillende politiattest - og det kan ikke bestrides."

Jeg må bare spørre: Er det ikke du som arbeidgiver som skal kreve denne politiattesten før du formelt ansetter noen?

Nei, man får to uker på seg etter ansettelse til å levere den inn.

Så har h*n blitt purret gjentatte ganger osv - men ikke levert.

Gjest Persille
Skrevet

I tillegg har man ikke lov å kreve den vedlagt søknaden f.eks.

Gjest Isbinne
Skrevet

Nei, man får to uker på seg etter ansettelse til å levere den inn.

Så har h*n blitt purret gjentatte ganger osv - men ikke levert.

Jeg visste at man ikke kan kreve det av søknadene. Men jeg trodde at politiattesten skulle fremvises FØR ansettelsen.

Hva om vedkommede hadde levert politiattesten innen de to ukene, og du hadde lest av den at han tidligere var dømt for overgrep? Kunne du ha sparka ham da? Kunne du ha sparka ham på dagen, eller måtte du latt ham jobbe i barnehagen til oppsigelsestidens slutt?

Skrevet

Huff, får gåsehud når du skriver at vedkommende har gjort noe mot ditt og andres barn. Håper at det ikke er det jeg tenker på - alle foreldres store skrekk.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg visste at man ikke kan kreve det av søknadene. Men jeg trodde at politiattesten skulle fremvises FØR ansettelsen.

Hva om vedkommede hadde levert politiattesten innen de to ukene, og du hadde lest av den at han tidligere var dømt for overgrep? Kunne du ha sparka ham da? Kunne du ha sparka ham på dagen, eller måtte du latt ham jobbe i barnehagen til oppsigelsestidens slutt?

Godt spørsmål...

Men det tar noe tid å fremskaffe - så jeg har ikke anledning til å vente til den kommer før jeg kan ansette noen...

Men det står i kontrakten at det forutsettes at vedkommende kan levere tilfredsstillende politiattest innen to uker - så kan de ikke det vil vel kontrakten ikke være gyldig, dermed har jeg vel heller ingen forpliktelser heller vil jeg tro?

Annonse

Gjest Persille
Skrevet

Huff, får gåsehud når du skriver at vedkommende har gjort noe mot ditt og andres barn. Håper at det ikke er det jeg tenker på - alle foreldres store skrekk.

Vel, mitt barn tvang h*n til å sitte i en barnestol midt på gulvet store deler dagen - begrunnet med at hun stadig fant på bøllestreker, var altfor aktiv og ikke hørte etter. Dette var i januar/februar - og hun fylte to i slutten av mars...

Billa gråt og gråt selvfølgelig - og den andre assistenten "sladret" til slutt.

I tillegg var det en dag jeg skulle hente hvor jeg hørte hun gråt før jeg kom inn døren - og da jeg kom inn sto hun bak grinden inn til stuen iført fleecedress, og ullsokker utenpå det vanlige tøyet, knallrød i ansiktet og gråt. Assistenten var på badet rett ved siden av og vasket - uten å la seg affisere av lille Billas fortvilte gråt.

Hun var selvfølgelig kokvarm, da jeg kom hjem oppdaget jeg at hun hadde 40,8 i feber og vi måtte rett på legevakten.

En annen gang sendte jeg mamma for å kontrollere at alt var ok - da hun kom dit var alle åtte barna stengt inn på badet fordi de holdt på å skifte på dem. Der er det 25 varmegrader, og tenk deg stanken der inne med åtte bleiebarn...

Da var det tre som fortvilet gråt, Billa sto og dro i døren men den var låst (inntil mamma banket ganske hardt og bestemt på) - da hun kom inn satt resten av barna på rad inntil veggen, og assistentene var iført skjerf rundt ansiktet fordi det stinket sånn der.

Det viste seg at det var rutinen de praktiserte, alle barna måtte sitte pent inntil veggen mens en av assistentene skiftet på ett og ett barn, og den andre passet på at de satt i ro.

Det er nok av historier å ta av...

Den andre assistenten på den tiden sa heldigvis opp selv etter at jeg gjentatte ganger hadde tatt opp disse tingene - hun synes jeg var en ekstremt dårlig sjef som aldri tok hensyn til hvordan de mente ting skulle gjøres, og aldri ble fornøyd...

Gjest Isbinne
Skrevet

Godt spørsmål...

Men det tar noe tid å fremskaffe - så jeg har ikke anledning til å vente til den kommer før jeg kan ansette noen...

Men det står i kontrakten at det forutsettes at vedkommende kan levere tilfredsstillende politiattest innen to uker - så kan de ikke det vil vel kontrakten ikke være gyldig, dermed har jeg vel heller ingen forpliktelser heller vil jeg tro?

Nå er det ikke meninga å kverulere, men jeg fikk min politiattest etter ett døgn. Vet ikke hvordan praksisen er i andre politidistrikt.

Huff, føler veldig med deg i denne saken. Krysser fingrene for deg.

Gjest Persille
Skrevet

Nå er det ikke meninga å kverulere, men jeg fikk min politiattest etter ett døgn. Vet ikke hvordan praksisen er i andre politidistrikt.

Huff, føler veldig med deg i denne saken. Krysser fingrene for deg.

Her er det sånn at jeg må dokumentere at den ansatte trenger den vha et skriv, så må det leveres inn - og så sendes attsten i posten.

Skrevet

Vel, mitt barn tvang h*n til å sitte i en barnestol midt på gulvet store deler dagen - begrunnet med at hun stadig fant på bøllestreker, var altfor aktiv og ikke hørte etter. Dette var i januar/februar - og hun fylte to i slutten av mars...

Billa gråt og gråt selvfølgelig - og den andre assistenten "sladret" til slutt.

I tillegg var det en dag jeg skulle hente hvor jeg hørte hun gråt før jeg kom inn døren - og da jeg kom inn sto hun bak grinden inn til stuen iført fleecedress, og ullsokker utenpå det vanlige tøyet, knallrød i ansiktet og gråt. Assistenten var på badet rett ved siden av og vasket - uten å la seg affisere av lille Billas fortvilte gråt.

Hun var selvfølgelig kokvarm, da jeg kom hjem oppdaget jeg at hun hadde 40,8 i feber og vi måtte rett på legevakten.

En annen gang sendte jeg mamma for å kontrollere at alt var ok - da hun kom dit var alle åtte barna stengt inn på badet fordi de holdt på å skifte på dem. Der er det 25 varmegrader, og tenk deg stanken der inne med åtte bleiebarn...

Da var det tre som fortvilet gråt, Billa sto og dro i døren men den var låst (inntil mamma banket ganske hardt og bestemt på) - da hun kom inn satt resten av barna på rad inntil veggen, og assistentene var iført skjerf rundt ansiktet fordi det stinket sånn der.

Det viste seg at det var rutinen de praktiserte, alle barna måtte sitte pent inntil veggen mens en av assistentene skiftet på ett og ett barn, og den andre passet på at de satt i ro.

Det er nok av historier å ta av...

Den andre assistenten på den tiden sa heldigvis opp selv etter at jeg gjentatte ganger hadde tatt opp disse tingene - hun synes jeg var en ekstremt dårlig sjef som aldri tok hensyn til hvordan de mente ting skulle gjøres, og aldri ble fornøyd...

Puh, heldigvis ikke det som jeg først tenkte på. Men milde moses, ante ikke at det fantes slike mennesker - og at de frivillig jobber med barn når de tydeligvis er uten innsikt og egnethet. Å sperre barna inne på badet for kollektivt bleieskift høres vannvittig ut, kan ikke finne noen fornuftig forklaring som tilsier at dette er lurt.

Gjest Isbinne
Skrevet

Her er det sånn at jeg må dokumentere at den ansatte trenger den vha et skriv, så må det leveres inn - og så sendes attsten i posten.

Okei, da forstår jeg. Det praktiseres ulikt da. Jeg henvendte meg selv til politiet og ba om attest, både da jeg begynte førskolelærerutdanningen, og da jeg ble ansatt i barnehage.

Gjest surreal
Skrevet

Puh, heldigvis ikke det som jeg først tenkte på. Men milde moses, ante ikke at det fantes slike mennesker - og at de frivillig jobber med barn når de tydeligvis er uten innsikt og egnethet. Å sperre barna inne på badet for kollektivt bleieskift høres vannvittig ut, kan ikke finne noen fornuftig forklaring som tilsier at dette er lurt.

Nei, enig med deg, dette høres utrolig ut. Kan ikke si at noen av dem hørtes ut som om de hadde barnas perspektiv i bakhodet når de ordnet disse rutinene sine.

På småbarnsavd. der jeg jobber er det vanlig at man tar med en 2-3 barn på badet i gangen, og den andre ass'en er sammen med de andre på avdelingen...

Godt at du har fått ut begge disse, Persille!

Gjest Persille
Skrevet

Nei, enig med deg, dette høres utrolig ut. Kan ikke si at noen av dem hørtes ut som om de hadde barnas perspektiv i bakhodet når de ordnet disse rutinene sine.

På småbarnsavd. der jeg jobber er det vanlig at man tar med en 2-3 barn på badet i gangen, og den andre ass'en er sammen med de andre på avdelingen...

Godt at du har fått ut begge disse, Persille!

Som jeg har sagt før - jeg hadde tatt avgjørelsen igjen når som helst.

Ulempen er jo selvfølgelig at dette kan komme til å koste meg dyrt...

Det aller verste er at jeg kjenner den ene ganske godt, og hun er en oppegående og grei jente, så at hun lot seg overtale av den andre til at dette var riktig på måte, på tross av instruksjonene og rutinene de hadde fått slår meg som ufattelig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...