Gå til innhold

Referat fra pep-talk tidligere i dag - langt

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Okei, da forstår jeg. Det praktiseres ulikt da. Jeg henvendte meg selv til politiet og ba om attest, både da jeg begynte førskolelærerutdanningen, og da jeg ble ansatt i barnehage.

Ja, det var sånn i "gamle dager", men det er nye regler nå pga at enkelte arbeidsgivere krever det urettmessig. Dermed får man ikke lenger attest uten at man har en dokumentert og godkjent årsak til at man skal ha den.

Gjest surreal
Skrevet

Som jeg har sagt før - jeg hadde tatt avgjørelsen igjen når som helst.

Ulempen er jo selvfølgelig at dette kan komme til å koste meg dyrt...

Det aller verste er at jeg kjenner den ene ganske godt, og hun er en oppegående og grei jente, så at hun lot seg overtale av den andre til at dette var riktig på måte, på tross av instruksjonene og rutinene de hadde fått slår meg som ufattelig...

Hmm.. det er merkelig hva slags kultur som får snike seg inn på en arbeidsplass. Når man er bare to hele dagen, uten en sjef som "overvåker" det hele, tror jeg slike rutiner kan lage seg uten de største diskusjonene.

Kan godt hende de ikke har snakket så mye om det og formelt bestemt seg for at "vi gjør det slik"! Kanskje den ene har vært mer dominerende/aktiv med sine synspunkter enn den andre?

Gjest Persille
Skrevet

Hmm.. det er merkelig hva slags kultur som får snike seg inn på en arbeidsplass. Når man er bare to hele dagen, uten en sjef som "overvåker" det hele, tror jeg slike rutiner kan lage seg uten de største diskusjonene.

Kan godt hende de ikke har snakket så mye om det og formelt bestemt seg for at "vi gjør det slik"! Kanskje den ene har vært mer dominerende/aktiv med sine synspunkter enn den andre?

Den ene (som har stevnet meg) er veldig dominerende - det er også h*n som hadde erfaring fra barnehage tidligere.

Den andre er en ung jente uten egne barn, og uten særlig kunnskap om og/eller interesse for det. Hun skulle bare være her midlertidig, er lillesøsteren til en bekjent, og heldigvis forsvant hun av seg selv.

I ettertid har jeg snakket med henne om dette - og hun skjønner jo nå at det der var helt feil, men der og da tenkte hun ikke på det som ille.

Jeg er veldig glad det ikke var meg som kom inn på det badet og så to voksne med skjerf rundt ansiktet, skrikende og skremte barn og det opplegget generelt - da hadde det blitt månelyst!

Og h*n skal også være glad jeg ikke fikk vite det om stol-straffen før etter at h*n var borte...

Jeg kjenner at raseriet herjer i meg bare jeg tenker på at hun har vært slem med barnet mitt - utrolig hva sånne handlinger kan vekke av morsinstinkter.

Gjest surreal
Skrevet

Den ene (som har stevnet meg) er veldig dominerende - det er også h*n som hadde erfaring fra barnehage tidligere.

Den andre er en ung jente uten egne barn, og uten særlig kunnskap om og/eller interesse for det. Hun skulle bare være her midlertidig, er lillesøsteren til en bekjent, og heldigvis forsvant hun av seg selv.

I ettertid har jeg snakket med henne om dette - og hun skjønner jo nå at det der var helt feil, men der og da tenkte hun ikke på det som ille.

Jeg er veldig glad det ikke var meg som kom inn på det badet og så to voksne med skjerf rundt ansiktet, skrikende og skremte barn og det opplegget generelt - da hadde det blitt månelyst!

Og h*n skal også være glad jeg ikke fikk vite det om stol-straffen før etter at h*n var borte...

Jeg kjenner at raseriet herjer i meg bare jeg tenker på at hun har vært slem med barnet mitt - utrolig hva sånne handlinger kan vekke av morsinstinkter.

Nettopp! Det var det jeg trodde.. Åååh.. Veldig provoserende å høre hva slike mennesker kan få seg til å gjøre i overtramp mot små forsvarsløse barn. Jeg skjønner deg bare så alt for godt - den beskyttertrangen presser seg frem når man hører om hvordan barnet sitt blir behandlet!!

For meg høres det ut som du bare er ute etter EN ting; det beste for _alle_ barna i barnehagen din!

Lykke til med rettssaken, og nyyyt ferien etterpå!!!

Gjest Persille
Skrevet

Nettopp! Det var det jeg trodde.. Åååh.. Veldig provoserende å høre hva slike mennesker kan få seg til å gjøre i overtramp mot små forsvarsløse barn. Jeg skjønner deg bare så alt for godt - den beskyttertrangen presser seg frem når man hører om hvordan barnet sitt blir behandlet!!

For meg høres det ut som du bare er ute etter EN ting; det beste for _alle_ barna i barnehagen din!

Lykke til med rettssaken, og nyyyt ferien etterpå!!!

Det er jo de søteste barna i verden!!!

De er fantastiske små barn alle åtte - og jeg har nesten bare fantastiske foreldre også.

Og jeg _vil_ virkelig at barnehagen skal være et bra sted for dem! Jeg vil at foreldrene skal ville ha barna sine der fordi det er bra, ikke fordi de må - og derfor bruker jeg altfor mye penger på det hele :(

Men - resultatet blir veldig bra, da :)

Jeg kjøpte ny trillingsportsvogn forrige uke - så nå er det lettere for dem å dra på tur også. De store trillingvognene er så tunge å dra med seg.

I dro de for å se på toget - stor opplevelse :)

I morgen er det akebakke og kakao...

Det skal liksom så lite til :)

Gjest surreal
Skrevet

Det er jo de søteste barna i verden!!!

De er fantastiske små barn alle åtte - og jeg har nesten bare fantastiske foreldre også.

Og jeg _vil_ virkelig at barnehagen skal være et bra sted for dem! Jeg vil at foreldrene skal ville ha barna sine der fordi det er bra, ikke fordi de må - og derfor bruker jeg altfor mye penger på det hele :(

Men - resultatet blir veldig bra, da :)

Jeg kjøpte ny trillingsportsvogn forrige uke - så nå er det lettere for dem å dra på tur også. De store trillingvognene er så tunge å dra med seg.

I dro de for å se på toget - stor opplevelse :)

I morgen er det akebakke og kakao...

Det skal liksom så lite til :)

Fantastisk..! :)

Ja, jeg håper at du får igjen for dette i bøtter og spann. Når du legger til rette for at forholdene for barn og voksne i bhg. skal være optimale, så burde det føre til lojale ansatte over lang tid! :)

Gjest Persille
Skrevet

Fantastisk..! :)

Ja, jeg håper at du får igjen for dette i bøtter og spann. Når du legger til rette for at forholdene for barn og voksne i bhg. skal være optimale, så burde det føre til lojale ansatte over lang tid! :)

Det er målet fremover :)

Gjest surreal
Skrevet

Det er målet fremover :)

Det ENESTE jeg som arbeidstaker ville vært litt skeptisk til, var ubunden tid og ferieavvikling ol. (som du har snakket om i andre tråder). Men, om arbeidsgiver hadde vært veldig ok på andre måter, kan det hende jeg ville firet på kravene der også.. hvem vet.. Og med kun 8 barn (jeg har 20 i dag), så er det ikke SÅ voldsomt med planlegging og oppfølging som det jeg er vant med.. ;)

Skrevet

Etter denne samtalen aner jeg at du er enda litt mer optimistisk og har fått enda litt mer påfyll av pågangsmot.

Jeg håper virkelig at du får medhold i denne saken, og jeg tror det også. Det er i allefall viktig å beholde troen på det, men samtidig ha den lille tanken i bakhodet på at det også kan gå andre veien (som jeg leser at du har).

Dette er uansett noe du må gjennom nå - og da er det bare å trå til, og jeg ønsker deg all mulig lykke til.

Det ordner seg nok, skal du se.

Gjest Persille
Skrevet

Det ENESTE jeg som arbeidstaker ville vært litt skeptisk til, var ubunden tid og ferieavvikling ol. (som du har snakket om i andre tråder). Men, om arbeidsgiver hadde vært veldig ok på andre måter, kan det hende jeg ville firet på kravene der også.. hvem vet.. Og med kun 8 barn (jeg har 20 i dag), så er det ikke SÅ voldsomt med planlegging og oppfølging som det jeg er vant med.. ;)

Nei - jeg skjønner det.

Men det er som du sier mindre jobb med 8 enn med 20, og du har ikke noe annet administrativt arbeide verken med personal, økonomi eller annen planlegging.

Dessuten - det er sånn familiebarnehager er, vi kan ikke noe for det :(

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Vel, mitt barn tvang h*n til å sitte i en barnestol midt på gulvet store deler dagen - begrunnet med at hun stadig fant på bøllestreker, var altfor aktiv og ikke hørte etter. Dette var i januar/februar - og hun fylte to i slutten av mars...

Billa gråt og gråt selvfølgelig - og den andre assistenten "sladret" til slutt.

I tillegg var det en dag jeg skulle hente hvor jeg hørte hun gråt før jeg kom inn døren - og da jeg kom inn sto hun bak grinden inn til stuen iført fleecedress, og ullsokker utenpå det vanlige tøyet, knallrød i ansiktet og gråt. Assistenten var på badet rett ved siden av og vasket - uten å la seg affisere av lille Billas fortvilte gråt.

Hun var selvfølgelig kokvarm, da jeg kom hjem oppdaget jeg at hun hadde 40,8 i feber og vi måtte rett på legevakten.

En annen gang sendte jeg mamma for å kontrollere at alt var ok - da hun kom dit var alle åtte barna stengt inn på badet fordi de holdt på å skifte på dem. Der er det 25 varmegrader, og tenk deg stanken der inne med åtte bleiebarn...

Da var det tre som fortvilet gråt, Billa sto og dro i døren men den var låst (inntil mamma banket ganske hardt og bestemt på) - da hun kom inn satt resten av barna på rad inntil veggen, og assistentene var iført skjerf rundt ansiktet fordi det stinket sånn der.

Det viste seg at det var rutinen de praktiserte, alle barna måtte sitte pent inntil veggen mens en av assistentene skiftet på ett og ett barn, og den andre passet på at de satt i ro.

Det er nok av historier å ta av...

Den andre assistenten på den tiden sa heldigvis opp selv etter at jeg gjentatte ganger hadde tatt opp disse tingene - hun synes jeg var en ekstremt dårlig sjef som aldri tok hensyn til hvordan de mente ting skulle gjøres, og aldri ble fornøyd...

å fytti!!! Du har gjort det eneste rette Persille. Ingen tvil om det!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Har lest litt nedover denne tråden, blant annet om ansettelse av nye og hvor vanskelig det er å gå til oppsigelse hvis det viser seg at personen ikke passer til jobben...

Kan man ikke gi en kontrakt for f.eks tre måneder da? Med stor mulighet for forlengelse? Jeg vet ikke om det er verken lov, eller riktig i forhold til arbeidstaker. Men det er hvertfall en sikkerthet for arbeidsgivere når rettsvernet er så til de grader på arbeidstakerens side.

Gjest Persille
Skrevet

Har lest litt nedover denne tråden, blant annet om ansettelse av nye og hvor vanskelig det er å gå til oppsigelse hvis det viser seg at personen ikke passer til jobben...

Kan man ikke gi en kontrakt for f.eks tre måneder da? Med stor mulighet for forlengelse? Jeg vet ikke om det er verken lov, eller riktig i forhold til arbeidstaker. Men det er hvertfall en sikkerthet for arbeidsgivere når rettsvernet er så til de grader på arbeidstakerens side.

Jo - man kan det, men det er ikke lov.

Man har ikke lov til å ansette folk på tidsbegrensede kontrakter dersom det ikke er spesielle oppdrag eller vikariater.

Men mange gjør det likevel, nettopp av denne grunnen - og jeg har også begynt med det nå...

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jo - man kan det, men det er ikke lov.

Man har ikke lov til å ansette folk på tidsbegrensede kontrakter dersom det ikke er spesielle oppdrag eller vikariater.

Men mange gjør det likevel, nettopp av denne grunnen - og jeg har også begynt med det nå...

Syns bare at hvis man praktiserer dette så må en forutsetning være at man tilbyr fast stilling på neste kontrakt hvis man føler personen passer bra, eller hvertfall ikke er uegnet!

Går ikke Billa i barnehagen du er styrer i? Jeg fikk ikke med meg alle detaljene i det som har skjedd jeg... Har nettopp vært en lignende sak på jobben min. Arbeidsgiver inngikk forlik og arbeidstaker som fikk sparken fikk tre måneder med lønn. Utrolig kjipt etter alt det tullet h*n stelte i stand!

Gjest Persille
Skrevet

Syns bare at hvis man praktiserer dette så må en forutsetning være at man tilbyr fast stilling på neste kontrakt hvis man føler personen passer bra, eller hvertfall ikke er uegnet!

Går ikke Billa i barnehagen du er styrer i? Jeg fikk ikke med meg alle detaljene i det som har skjedd jeg... Har nettopp vært en lignende sak på jobben min. Arbeidsgiver inngikk forlik og arbeidstaker som fikk sparken fikk tre måneder med lønn. Utrolig kjipt etter alt det tullet h*n stelte i stand!

De aller fleste klarer å te seg i tre måneder, men seks måneder er verre - da kommer feilene frem. Og selvfølgelig - fast ansettelse vil jo være gunstig for alle dersom personen viser seg å passe i stillingen.

Jeg kunne også inngått forlik - men jeg har ingen penger. Kravet er tre måneders lønn og erstatning for tort og svie, jeg har ikke nok til én mnd en gang.

Så jeg har omtrent ingenting å tape på å satse på vinne. Det er enten snakk om å gi vekk 100.000 uten å prøve, og å tape 300.000 på å ta sjansen - hvis jeg ikke vinner da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...