Gå til innhold

Motorvarmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva man må betale for en mororvarmer ferdig insatellert?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er litt avhengig av type bil, hvilket verksted og type motorvarmer.

Men skal du kun ha motorvarmer av f.eks type DEFA så tipper jeg du må ut med 2 - 3 tusen kroner - ferdig montert.

Det er bare å ringe et verksted å spørre for litt mer nøyaktig overslag..

Ørkenvandreren
Skrevet

Oj, det varierer avhengig av biltype. Mellom 2500-4000 på et merkeverksted tenker jeg. Kjøper du delene på Biltema, og får det montert på et ikke-merkeverksted blir det normalt betydelig billigere.

Skrevet

Det er litt avhengig av type bil, hvilket verksted og type motorvarmer.

Men skal du kun ha motorvarmer av f.eks type DEFA så tipper jeg du må ut med 2 - 3 tusen kroner - ferdig montert.

Det er bare å ringe et verksted å spørre for litt mer nøyaktig overslag..

For min neste bil planlegger jeg noe fancy motor/kupe-varmer som styres med timer og bruker vognens egen bensintank, altså uavhengig av strøm. Den koster rundt ti lapper.

Har du erfaring med slikt?

Skrevet

For min neste bil planlegger jeg noe fancy motor/kupe-varmer som styres med timer og bruker vognens egen bensintank, altså uavhengig av strøm. Den koster rundt ti lapper.

Har du erfaring med slikt?

Jeg hadde en slik på en Ford Granada for maaange år siden.

Fungerte ypperlig de to årene jeg hadde bilen.

Savner det ikke om morgenen nå, for da står bilen i egen garasje med motorvarmer.

Men når jeg f.eks i dag skal sette meg inn i bilen på vei hjem fra jobb, så kommer jeg helt klart til å ønske at jeg hadde en slik selv.....

Så at slikt kan anbefales i Norge er helt klart!

Skrevet

Jeg hadde en slik på en Ford Granada for maaange år siden.

Fungerte ypperlig de to årene jeg hadde bilen.

Savner det ikke om morgenen nå, for da står bilen i egen garasje med motorvarmer.

Men når jeg f.eks i dag skal sette meg inn i bilen på vei hjem fra jobb, så kommer jeg helt klart til å ønske at jeg hadde en slik selv.....

Så at slikt kan anbefales i Norge er helt klart!

Ja, for i garsje kan vel et slikt system neppe egne seg særlig godt? Litt eksos må nødvendigvis følge av denne forbrenningen.

Så da er vel utstyret best egnet for biler som ikke står i garasje om natten..og da må man vel ha elektrisk varmer like forbannet.

Skal man ha strømfri varme, blir det altså to separate systemer..og det blir vel too much. Så kanskje ikke likevel, ved nærmere ettertanke.

Annonse

Skrevet

Ja, for i garsje kan vel et slikt system neppe egne seg særlig godt? Litt eksos må nødvendigvis følge av denne forbrenningen.

Så da er vel utstyret best egnet for biler som ikke står i garasje om natten..og da må man vel ha elektrisk varmer like forbannet.

Skal man ha strømfri varme, blir det altså to separate systemer..og det blir vel too much. Så kanskje ikke likevel, ved nærmere ettertanke.

Du skal ikke være for sikker på det.

Tror mange kan være i nettopp en slik situasjon, så det ville ikke forundre meg om det fantes et slikt kombisystem "klappet og klart" - der du f.eks kan bruke samme timeren, men selv velge om den skal gå mot strømvarmeren eller bensinvarmeren.

Nå ble jeg litt nyskjerrig selv. Skal ta et kjapt søk og se om jeg finner noe.

Skrevet

Her kan du lese litt om Webasto sine systemer:

http://www.drive-in-comfort.com/index_no.php

Det var et slikt jeg hadde (dog en vesentlig eldre modell enn hva de nå tilbyr).

Mye fancy - f.eks bruk mobiltelefonen til å starte den for deg:-) Sett den på 30 minutter forvarming, og det koster deg 0,3 liter bensin.

Men skal du også varme bilen i garasjen, så kan det nok være at du i tillegg må ha en elektrisk motorvarmer.

Intet styr egentlig, for da kan du ha timeren utenfor bilen (i stikkontakten), og det er lite som monteres i bilen.

Skrevet

Her kan du lese litt om Webasto sine systemer:

http://www.drive-in-comfort.com/index_no.php

Det var et slikt jeg hadde (dog en vesentlig eldre modell enn hva de nå tilbyr).

Mye fancy - f.eks bruk mobiltelefonen til å starte den for deg:-) Sett den på 30 minutter forvarming, og det koster deg 0,3 liter bensin.

Men skal du også varme bilen i garasjen, så kan det nok være at du i tillegg må ha en elektrisk motorvarmer.

Intet styr egentlig, for da kan du ha timeren utenfor bilen (i stikkontakten), og det er lite som monteres i bilen.

Bra forsket. Da kan vi konkludere med at det likevel er greit med to systemer.

Likevel; vi vil jo selvsagt ikke ha uoriginale dingser og knapper i kupeen. En jævla vifte skrudd fast i kupeen er uaktuelt.

Så nå må jeg faktisk sette meg inn i hva som tilbys av originalt utstyr, og spesielt om hvordan oppvarming av kupeen skjer ved elektrisk tilkobling.

Det beste er selvsagt et system som benytter seg av klimaanleggets originale dyser (slik det trolig gjøres med originalmontert bensinvarmer).

Skrevet

Likevel; vi vil jo selvsagt ikke ha uoriginale dingser og knapper i kupeen. En jævla vifte skrudd fast i kupeen er uaktuelt.

Så nå må jeg faktisk sette meg inn i hva som tilbys av originalt utstyr, og spesielt om hvordan oppvarming av kupeen skjer ved elektrisk tilkobling.

Det beste er selvsagt et system som benytter seg av klimaanleggets originale dyser (slik det trolig gjøres med originalmontert bensinvarmer).

Orginalmontert fra fabrikk må være det helt ultimate.

Jeg kan ikke huske å ha sett det på noen biler tidligere, men så har jeg heller ikke hatt det i tankene før.

Men absolutt interessant, og det burde jo være et stort marked for det i store deler av den (nord)vestlige verden.

Finner du noe, så legg ut en melding.

Skrevet

Jeg ser at du kan få levert noen Audi modeller (alle?) med et fjernbetjent cupè/motorvarmer-system, og det virker som om det kommer direkte fra fabrikk.

Desverre fant jeg ikke noe mer informasjon om det på de norske audi sidene.

Skrevet

Jeg ser at du kan få levert noen Audi modeller (alle?) med et fjernbetjent cupè/motorvarmer-system, og det virker som om det kommer direkte fra fabrikk.

Desverre fant jeg ikke noe mer informasjon om det på de norske audi sidene.

Både elektrisk og bensin finnes i lister over ekstrautstyr hos mange bilmerker, og det virker som det gjelder originalutstyr.

Hvis det er originalt, kan man jo også tåle en ekstra vifte i kupeen, siden man da kan anta at det gjemmes under ett av setene f.eks....uten å være brannfarlig og skade setets funksjonalitet.

Ja, det er ikke lett.

Skrevet

Både elektrisk og bensin finnes i lister over ekstrautstyr hos mange bilmerker, og det virker som det gjelder originalutstyr.

Hvis det er originalt, kan man jo også tåle en ekstra vifte i kupeen, siden man da kan anta at det gjemmes under ett av setene f.eks....uten å være brannfarlig og skade setets funksjonalitet.

Ja, det er ikke lett.

Det har aldri vært lett å være kravstor:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...