Gå til innhold

Jordmor...Toxsoplasmose farlig i hele svangerskapet ?

Anbefalte innlegg

Gjest grethe

Hei,

Jeg er en kvinne på 35 år, som går nå gravid med mitt første barn ( hatt en sp.abort tidligere). Det jeg lurer på er om toxoplasmos er farlig gjennom hele svangerskapet. Har tenkt oss til Hellas i juni ( da er jeg i uke 24/25) er idag fullgått 11 uker.

Gjelder forhåndsreglene som ikke råttkjøtt og salater fortsatt. Går det greit med kokte/stekte grønnsaker og fisk ?

Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Faren for toxoplasmose bør man ta alvorlig gjennom hele svangerskapet. Du kan godt dra til Hellas hvis du vet å ta dine forhåndsregler, som å holde deg unna kjøtt som ikke er gjennomstekt, grønnsaker som ikke er kokt. Skal du spise salat eller frukt, bør du sørge for å vaske det selv med "flaskevann". Enkelte meieriprodukter bør du også være forsiktig med, av andre grunner. F.eks. majones, majonesdressinger, iskrem som du ikke får i ferdig pakke, eller egg bør du vurdere om du skal unngå p.g.a. faren for tarminfeksjoner. Hold deg også unna katter.

Gjest grethe

Faren for toxoplasmose bør man ta alvorlig gjennom hele svangerskapet. Du kan godt dra til Hellas hvis du vet å ta dine forhåndsregler, som å holde deg unna kjøtt som ikke er gjennomstekt, grønnsaker som ikke er kokt. Skal du spise salat eller frukt, bør du sørge for å vaske det selv med "flaskevann". Enkelte meieriprodukter bør du også være forsiktig med, av andre grunner. F.eks. majones, majonesdressinger, iskrem som du ikke får i ferdig pakke, eller egg bør du vurdere om du skal unngå p.g.a. faren for tarminfeksjoner. Hold deg også unna katter.

Tusen takk for rask respons !

Er allergisk mot katter, så de er lette å holde seg unna. Dressinger skal jeg også klarer meg uten - majones har aldri vært en hit hos meg !

Da er det jo bare å pakke kofferten når den tid kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...