Gå til innhold

Kan en forhandle seg til lønn i en ny jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Forhandling av lønn
Skrevet

Har 7 år ansienitet innen kommunal sektor og har barn over 18 år. Har søkt på en jobb, som jeg er innkalt til interjvu. Kan jeg forhandle om lønn allerde nå? Vet det er flere søkere, og føler kanskje jeg blir nedpriorotert hvis jeg er for opptatt av lønn. Har forstått det slik at vi har omtrent samme kvalifikasjoner.

Skrevet

Tror kanskje jeg ville ventet med å forhandle lønn til jeg er ansatt. Ihvertfall hvis jeg virkelig hadde hatt lyst på jobben og det var flere søkere! Du kan jo eventuelt ta dette opp når de gir deg beskjed om at du får jobben, at du iallefall ikke er interessert å gå ned i lønn fra forrige jobb og så forhandle forsiktig når du har skrevet under på kontrakt!

Lykke til :D

Skrevet

Du forhandler om lønn når du har fått tilbudet. Da har de bestemt seg for deg, og det er vanskeligere å avslå.

Skrevet

Du venter med å forhandle lønn til de gir deg et jobbtilbud.

Skrevet

Du venter til du har fått jobbtilbudet. Da sier du ifra at du vil forhandle om lønna.

Du må ikke skrive under ansettelseskontrakten før du forhandler. Ved å skrive under, har du juridisk akseptert det lønnstrinnet de har plassert deg i.

Du venter altså med å underskrive til forhandlingen er slutt og de evt. gir deg en ny ansettelseskontrakt med et nytt lønnstilbud.

Skrevet

Som representant for arbeidsgiveren i en del tilfeller, så forsøker jeg å forhandle lønn i forkant av avgjørelsen om hvem som får jobben (som regel i 2. intervjurunde - eller "finalerunden").

For hvis jeg venter til avgjørelsen er tatt, så har jeg tapt mye av forhandlingsstyrken.

Derfor er det neppe lurt av deg å forsøke på dette tidlig i prosessen.

Gjest Persille
Skrevet

Du forhandler ikke før du har fått et reelt tilbud, men du kan godt spørre hva de tenker seg i lønn - det er en real sak å lure på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...