Gå til innhold

Å/og

Anbefalte innlegg

Gjest Og/å/og
Skrevet

Skrives det "ofte har det ikke vært så lett å slutte Å drikke", eller skrives det "ofte har det ikke vært så lett å slutte OG drikke?"

Fortsetter under...

Gjest tror jeg
Skrevet

lett å slutte å drikke

Å foran alle verb mener jeg. å drikke drikker drakk? drukket

Skrevet

å

Prøv å gjøre det om til fortid. Det blir "han sluttet å drikke" ikke "han sluttet og drakk".

Gjest mirakel*2?
Skrevet

det skrives med Å, for det beskriver én handling. Hvis det hadde stått OG, hadde det beskrevet_to_handlinger. Det å slutte og det å drikke.

Annonse

Skrevet

lett å slutte å drikke

Å foran alle verb mener jeg. å drikke drikker drakk? drukket

Ikke foran alle verb:

Å slutte å drikke

Å spise og drikke

fei1365380229
Skrevet

Jeg trodde ikke man kunne sette å hvis det var to verb i infinitiv etter hverandre, da skulle den siste ha og.

"å slutte og drikke"

Skrevet

"Ikke så lett å slutte og drikke" = det er ikke så lett å slutte, og det er heller ikke så lett å drikke. To ting som ikke er lett.

"Ikke så lett å slutte å drikke" = én ting som ikke er lett.

Skrevet

Å slutte og drikke.

Man skal aldri bruke å hvis man har brukt det før et annet verb i samme setning.

fei1365380229
Skrevet

Å slutte og drikke.

Man skal aldri bruke å hvis man har brukt det før et annet verb i samme setning.

Takk. Noen som er enig med meg, selvom det var lenge siden jeg skrev det da.

Annonse

Skrevet

Å slutte og drikke.

"Å slutte og drikke" er jo to separate handlinger. Dersom det er oppramsing skal man ikke bruke "å" to ganger etter hverandre.

Altså hvis det hadde vært vanskelig både "å slutte" og "å drikke", så hadde det vært riktig med "og", men i dette tilfellet handler det vel om én handling - det å slutte å drikke.

Er det ikke sånn da?

Skrevet

Å slutte og drikke.

Feil. Og binder sammen to ord av samme type. Om slutte, og drikke, er samme type ser du ved å bøye setningen.

Han sluttet å drikke. Det ene verbet skifter tid, det andre ikke. Altså er det riktig å bruke infinitivsmerket foran drikke.

Skrevet

Jeg trodde ikke man kunne sette å hvis det var to verb i infinitiv etter hverandre, da skulle den siste ha og.

"å slutte og drikke"

Det har jeg også lært...

Skrevet

"å slutte og drikke"

Riktig.

Skrevet

Feil. Og binder sammen to ord av samme type. Om slutte, og drikke, er samme type ser du ved å bøye setningen.

Han sluttet å drikke. Det ene verbet skifter tid, det andre ikke. Altså er det riktig å bruke infinitivsmerket foran drikke.

Hvis du sier det så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...