Gjest Og/å/og Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 Skrives det "ofte har det ikke vært så lett å slutte Å drikke", eller skrives det "ofte har det ikke vært så lett å slutte OG drikke?" 0 Siter
Gjest tror jeg Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 lett å slutte å drikke Å foran alle verb mener jeg. å drikke drikker drakk? drukket 0 Siter
Atene Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 å Prøv å gjøre det om til fortid. Det blir "han sluttet å drikke" ikke "han sluttet og drakk". 0 Siter
Gjest mirakel*2? Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 det skrives med Å, for det beskriver én handling. Hvis det hadde stått OG, hadde det beskrevet_to_handlinger. Det å slutte og det å drikke. 0 Siter
fresja Skrevet 19. januar 2006 Skrevet 19. januar 2006 lett å slutte å drikke Å foran alle verb mener jeg. å drikke drikker drakk? drukket Ikke foran alle verb: Å slutte å drikke Å spise og drikke 0 Siter
Anaïs Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Sett setningen i preteritum sà har du svaret. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Jeg trodde ikke man kunne sette å hvis det var to verb i infinitiv etter hverandre, da skulle den siste ha og. "å slutte og drikke" 0 Siter
Gjest mij Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 "Ikke så lett å slutte og drikke" = det er ikke så lett å slutte, og det er heller ikke så lett å drikke. To ting som ikke er lett. "Ikke så lett å slutte å drikke" = én ting som ikke er lett. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Å slutte og drikke. Man skal aldri bruke å hvis man har brukt det før et annet verb i samme setning. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Å slutte og drikke. Man skal aldri bruke å hvis man har brukt det før et annet verb i samme setning. Takk. Noen som er enig med meg, selvom det var lenge siden jeg skrev det da. 0 Siter
carma Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Å slutte og drikke. Man skal aldri bruke å hvis man har brukt det før et annet verb i samme setning. "Å slutte og drikke" er jo to separate handlinger. Dersom det er oppramsing skal man ikke bruke "å" to ganger etter hverandre. Altså hvis det hadde vært vanskelig både "å slutte" og "å drikke", så hadde det vært riktig med "og", men i dette tilfellet handler det vel om én handling - det å slutte å drikke. Er det ikke sånn da? 0 Siter
Atene Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Å slutte og drikke. Man skal aldri bruke å hvis man har brukt det før et annet verb i samme setning. Feil. Og binder sammen to ord av samme type. Om slutte, og drikke, er samme type ser du ved å bøye setningen. Han sluttet å drikke. Det ene verbet skifter tid, det andre ikke. Altså er det riktig å bruke infinitivsmerket foran drikke. 0 Siter
Mathildaa Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Jeg trodde ikke man kunne sette å hvis det var to verb i infinitiv etter hverandre, da skulle den siste ha og. "å slutte og drikke" Det har jeg også lært... 0 Siter
tuss&troll Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Jeg trodde ikke man kunne sette å hvis det var to verb i infinitiv etter hverandre, da skulle den siste ha og. "å slutte og drikke" Riktig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Feil. Og binder sammen to ord av samme type. Om slutte, og drikke, er samme type ser du ved å bøye setningen. Han sluttet å drikke. Det ene verbet skifter tid, det andre ikke. Altså er det riktig å bruke infinitivsmerket foran drikke. Hvis du sier det så. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.