Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor ikke i Norge, men betaler litt skatt pga renteinntekter. Det er jo greit nok. Nå har jeg fått tilsendt skattekort med KRAV om forskuddsskatt for 2006. Oppdelt i fire posjoner med behørige innbetalingsfrister.

Kan de virkelig kreve at jeg betaler forskuddsskatt? Det høres ikke helt navla ut?

Fortsetter under...

Skrevet

Veit ikke noe om lovverket, men vanlige lønnsmottakere betaler jo skatt på forskudd...

mil1365380270
Skrevet

Se på skattekortet ditt. Er det noen tall som ikke stemmer, altså du ikke forventer å tjene så mye i år, kan du forandre tallene. Bare gå inn på skatteetaten og logg deg på med pin-kodene nederst på skattekortet.

skorpionfisken
Skrevet

Ja det kan de.

De som ikke blir trukket i skatt av arbeidsgiver men likevel viser seg å være skattepliktig for andre inntekter må betale forskuddsskatt, akkurat som de som blir trukket av arbeidsgiver.

Arbeidsgiver betaler inn forskuddsskatten for de ansatte. De som ikke har arbeidsgiver må gjøre det selv.

Skrevet

Siden alle andre betaler skatt fordelt gjennom hele året, så virker det både riktig og logisk.

Skrevet

Er du sikker på at forskuddsskatten er skrevet ut på grunnlag av forventede renteinntekter? Du bør kontrollere opplysningene som står i skjemaet for endring av skattekort. Dette bygger normalt på opplysninger fra ligningen 2004.

Bankinnskudd og renteinntekter er normalt ikke skattepliktig i Norge, men i det land du er bosatt.

Beskatning i Norge i forhold til utland er ganske komplisert, og det reguleres både av skatteloven og av de forskjellige skatteavtaler. Det kan altså være forskjell i forhold til hvilket land du bor i.

Det er også forskjell på å oppholde seg i utlandet som student, eller å være emigrert.

For en person som har brutt alle bånd og fått bekreftet at han ikke lenger er skattemessig bosatt i Norge, så skal det fortsatt betales skatt på aksjeutbytte i norske selskaper, men ikke av bankrenter..

Den eneste måten du kan få betalt en eventuell skatt på, er gjennom forskuddsskatt.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med likningskontoret som har foreslått denne forskuddsskatten. Dette kan du gjerne gjøre i en mail til dem. Adressene til de enkelte likningskontor finner du her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Fylke.aspx?id=2178&kontor=Likningskontoret&kontorpageid=2133&kommune=1&epslanguage=NO

Hilsen

Annonse

Skrevet

Høres helt ok ut, renteinntekter i Norge beskattes her selv om du ellers skatter til utlandet. Dessverre ikke noe klassefradrag. Dersom du regner med å få mindre renteinntekter enn det som er oppført må du få nytt skattekort.

Skrevet

Høres helt ok ut, renteinntekter i Norge beskattes her selv om du ellers skatter til utlandet. Dessverre ikke noe klassefradrag. Dersom du regner med å få mindre renteinntekter enn det som er oppført må du få nytt skattekort.

Det er greit nok at jeg må betale, men tidligere har jeg betalt etterskuddsvis.

Skrevet

Er du sikker på at forskuddsskatten er skrevet ut på grunnlag av forventede renteinntekter? Du bør kontrollere opplysningene som står i skjemaet for endring av skattekort. Dette bygger normalt på opplysninger fra ligningen 2004.

Bankinnskudd og renteinntekter er normalt ikke skattepliktig i Norge, men i det land du er bosatt.

Beskatning i Norge i forhold til utland er ganske komplisert, og det reguleres både av skatteloven og av de forskjellige skatteavtaler. Det kan altså være forskjell i forhold til hvilket land du bor i.

Det er også forskjell på å oppholde seg i utlandet som student, eller å være emigrert.

For en person som har brutt alle bånd og fått bekreftet at han ikke lenger er skattemessig bosatt i Norge, så skal det fortsatt betales skatt på aksjeutbytte i norske selskaper, men ikke av bankrenter..

Den eneste måten du kan få betalt en eventuell skatt på, er gjennom forskuddsskatt.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med likningskontoret som har foreslått denne forskuddsskatten. Dette kan du gjerne gjøre i en mail til dem. Adressene til de enkelte likningskontor finner du her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Fylke.aspx?id=2178&kontor=Likningskontoret&kontorpageid=2133&kommune=1&epslanguage=NO

Hilsen

Jeg vet det er komplisert. Jeg meldte adresseforandring til utlandet i 2002. Dette var før man var globalt skattepliktig til Norge. Det eneste jeg har fått er bekreftelse på registrert flytting.

Siden jeg har penger i Norge, har jeg betalt skatt av renteinntektene. Etterskuddsvis. Det er alt.

Jeg tør ikke ta kontakt med noe ligningskontor. Kan aldri vite om de plutselig finner ut at jeg skal skatte til Gnore sånn som all de som flyttet ut etter at de nye reglene kom.

Jeg skal betale denne skatten og ellers holde kjeft. Jeg skjønte bare ikke hvorfor de plutselig forandret praksis fra etterskudd til forskudd.

Skrevet

Siden alle andre betaler skatt fordelt gjennom hele året, så virker det både riktig og logisk.

Ja. Og nei. Før var det etterskuddvis, nå forskuddvis.

Skrevet

Ja det kan de.

De som ikke blir trukket i skatt av arbeidsgiver men likevel viser seg å være skattepliktig for andre inntekter må betale forskuddsskatt, akkurat som de som blir trukket av arbeidsgiver.

Arbeidsgiver betaler inn forskuddsskatten for de ansatte. De som ikke har arbeidsgiver må gjøre det selv.

Merci. Se svar til Goliath.

Skrevet

Se på skattekortet ditt. Er det noen tall som ikke stemmer, altså du ikke forventer å tjene så mye i år, kan du forandre tallene. Bare gå inn på skatteetaten og logg deg på med pin-kodene nederst på skattekortet.

Det stemmer forsåvidt, men nå er alt plassert i fond, og da er det andre regler som gjelder. Uansett er det mulig jeg må betale skatt på utbytte i år, så dette kravet får være en delbetaling.

Skrevet

Veit ikke noe om lovverket, men vanlige lønnsmottakere betaler jo skatt på forskudd...

Det er rett. Se svaret til Goliath.

Annonse

Skrevet

Ja. Og nei. Før var det etterskuddvis, nå forskuddvis.

Mye som ikke er logisk når det gjelder bl.annet skatt i Norge, så svaret mitt var nok ikke så gjennomtenkt:-)

Skrevet

Jeg vet det er komplisert. Jeg meldte adresseforandring til utlandet i 2002. Dette var før man var globalt skattepliktig til Norge. Det eneste jeg har fått er bekreftelse på registrert flytting.

Siden jeg har penger i Norge, har jeg betalt skatt av renteinntektene. Etterskuddsvis. Det er alt.

Jeg tør ikke ta kontakt med noe ligningskontor. Kan aldri vite om de plutselig finner ut at jeg skal skatte til Gnore sånn som all de som flyttet ut etter at de nye reglene kom.

Jeg skal betale denne skatten og ellers holde kjeft. Jeg skjønte bare ikke hvorfor de plutselig forandret praksis fra etterskudd til forskudd.

Skjønner at du er litt bekymret..

Grunnen til at de tar det som forskuddsskatt, er jo bare at de ikke kan lage trekkprosent uten å ha lønn å trekke i. Etterskudd skal ingen ha i grunn.. utenom AS osv.

Jeg er litt betenkt likevel, for en person som bor og skatter på vanlig måte her i landet skal også føre opp renteinntekter fra utlandet, deretter skal det via et eget skjema til selvangivelsen kreves kreditfradrag pga skatt som er betalt i utlandet for samme inntekt.

Bare du ikke kommer opp i stry med å lure deg selv så.

Som regel kommer tingene frem i dagen og spesielt pga de nye reglene om valutaregister, får vi innsyn i mye mer nå enn bare for noen få år siden.

Det er en regel som gjelder, og det er at vi ikke skal ha dobbelbeskatning, selv om det ikke alltid lykkes helt.

Jeg håper at du finner ut av det og ikke føler deg overbeskattet, skatt :-)

Hilsen fra

Skrevet

Det er greit nok at jeg må betale, men tidligere har jeg betalt etterskuddsvis.

Det er nok fordi 2004 er utgangspunktet. Når en ikke forventer inntekter som gir skatt slipper en å betale på forskudd. Ellers må du på lik linje som lønnstakere betale noenlunde etterhvert som inntektene forventes å komme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...