Gå til innhold

Får dere assosiasjoner til mennesker ut fra navnet deres?

Anbefalte innlegg

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Synes det er rart dette med navn. Fikk oppnevnt en praksisveileder med et navn som jeg absolutt ikke likte og dannet med ganske mange assosiasjoner. Har snakket med henne på telefon og hun virker alright, men jeg er allikevel spent på hvordan hun ser ut i virkeligheten.

Når jeg søkte etter psykolog ut fra en liste så var det noen jeg ikke sendte til først rett og slett pga av navnet. Fikk noen assosiasjoner som jeg ikke likte

Men Maren Elisabeth, hun hørtes stødig ut. Gudrun hørtes ut som om hun var av den eldre garde, litt for gammel i forhold til det jeg ønsket, eller hun kom i fra vestlandet

Får dere også sånne assosiasjoner i forhold til navn?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Absolutt! Men det har ofte sammenheng med at jeg kjenner til noen med det navnet og assosierer dem med det. Jeg blir veldig godt kjent med mange mennesker i jobben min, og på den måten blir ganske mange navn "oppbrukte" i forhold til hva jeg skal kalle mine barn når jeg får det. Det er merkelig, men sånn er det. Så det kommer til å bli vanskelig den dagen det blir aktuelt med navnevalg til mine barn...

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Absolutt! Men det har ofte sammenheng med at jeg kjenner til noen med det navnet og assosierer dem med det. Jeg blir veldig godt kjent med mange mennesker i jobben min, og på den måten blir ganske mange navn "oppbrukte" i forhold til hva jeg skal kalle mine barn når jeg får det. Det er merkelig, men sånn er det. Så det kommer til å bli vanskelig den dagen det blir aktuelt med navnevalg til mine barn...

jeg hadde en topp sjef en gang som het Jonny. Men hvis jeg hadde vært arbeidsgiver og skulle ansette en fyr blant mange og han het Jonny så må jeg innrømme at han ikke hadde vært den første jeg hadde innkalt til intervju med mindre CV'en utmerket seg spesielt. Hadde tenkt at han kom fra ussle sosiale kår, kanskje hadde noen ADHD , rusproblematikk etc. en Kenneth hadde også måtte overbevise meg. Mens Håvard, Gard og Eirik hadde nok blitt tidligere innkalt

tragisk at det skal være slik egentlig.

Gjest spespedstudenten
Skrevet

I grunnen ikke...

Hva ser du ved navnet Roy da? ;)

ikke noe jeg ville kalt min fremtidige sønn...Navnet i seg selv sier meg ingenting, har ikke noen assosiasjoner forbindet med det.

ikke negativt, ikke positivt. Det gir meg bare ingen assosiasjoner

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Selvsagt. Det får vel alle?

vet ikke om alle får de assosiasjonene når det gjelder navn. Andre fester seg ved andre ting som stemme, ansikt, kvalifikasjoner etc...

Skrevet

vet ikke om alle får de assosiasjonene når det gjelder navn. Andre fester seg ved andre ting som stemme, ansikt, kvalifikasjoner etc...

Nuvel. Jeg gjør i alle fall det:-) Noen navn er kjempefine kun fordi jeg forbinder dem med mennesker jeg liker. Og motsatt, selvsagt.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

I grunnen ikke...

Roy?

Det forbinder jeg med en kjernekar, siden jeg bare har kjent en Roy, og han var alle tiders :)

Skrevet

I grunnen ikke...

Roy tenker jeg på som en utlending, eller en ung norsk gutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...