Åsemor Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Han er ikke mye politisk korrekt av seg? (eller sangene da.. regner med fyren er død?) Hottentotter og negergutter og Hoa og Sambo. Men sangene er jo fine allikevel da. 0 Siter
tonie Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Han er ikke helt i takt med tiden, nei:-) Ikke Albert Åberg heller, forresten. Faren hans går og damper på pipa si dagen lang _inne_, tar seg en øl selv om han alene hjemme sammen med Albert, og stakkars Albert får saft som nattdrikk, osv osv. Skal jammen ta vare på de bøkene. Om noen år finnes de nok i ny og tidsriktig utgave:-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Tror sangene nok ble skrevet før det ble hylt i media om den minste ord som kan ikke er politisk korrekt ;-) Men sangene er fine de. Men skulle ikke forundre meg om de snart blir skrevet om av en eller annen som er opptatt av slikt. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 tonie skrev (På 20.1.2006 den 12.19): Han er ikke helt i takt med tiden, nei:-) Ikke Albert Åberg heller, forresten. Faren hans går og damper på pipa si dagen lang _inne_, tar seg en øl selv om han alene hjemme sammen med Albert, og stakkars Albert får saft som nattdrikk, osv osv. Skal jammen ta vare på de bøkene. Om noen år finnes de nok i ny og tidsriktig utgave:-) Mon tro hvordan han Albert blir som voksen jeg... ;-) 0 Siter
tonie Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Shira12 skrev (På 20.1.2006 den 12.22): Mon tro hvordan han Albert blir som voksen jeg... ;-) Stakkars gutt! Han blir helt sikkert ungdomskriminell, og han vil søke etter en morsfigur og derfor falle kun for gamle damer. Tannløs før fylte 30 pga all safta, og hvis han i tillegg har arvet sin fars gener når det gjelder hårvekst, må han nok begynne å shave hodet etter fylte 20. En tragisk historie, egentlig;-) 0 Siter
laban Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Svært mange av de sangene er fra tidlig på 50-tallet. Den gangen var det ikke bare i barnesanger at man hadde et litt annet syn på sånt. Jeg tenker du vil finne atskillig verre ting hvis du leser f.eks. lærebøker fra samme periode. 0 Siter
pip Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Jo han var politisk korekt inntill det kjedsommelige. Det er bare holdninger som har forandret seg. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 tonie skrev (På 20.1.2006 den 12.36): Stakkars gutt! Han blir helt sikkert ungdomskriminell, og han vil søke etter en morsfigur og derfor falle kun for gamle damer. Tannløs før fylte 30 pga all safta, og hvis han i tillegg har arvet sin fars gener når det gjelder hårvekst, må han nok begynne å shave hodet etter fylte 20. En tragisk historie, egentlig;-) LOL 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Kardemommeby er den sterkeste politiske boka som er skrevet. "Og alle spiser middag klokka 2..." Stakkars deg om du faller utenfor normalen der i byen! 0 Siter
fresja Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 laban skrev (På 20.1.2006 den 12.38): Svært mange av de sangene er fra tidlig på 50-tallet. Den gangen var det ikke bare i barnesanger at man hadde et litt annet syn på sånt. Jeg tenker du vil finne atskillig verre ting hvis du leser f.eks. lærebøker fra samme periode. Var det ikke Thorbjørn Egner som lagde lesebøkene for folkeskolen da. Jeg tror vi fikk de rundt 1960, og de har vel blitt brukt nesten helt til nå noen steder. 0 Siter
laban Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 fresja skrev (På 20.1.2006 den 21.46): Var det ikke Thorbjørn Egner som lagde lesebøkene for folkeskolen da. Jeg tror vi fikk de rundt 1960, og de har vel blitt brukt nesten helt til nå noen steder. Joda, det var det. Egner regnet disse bøkene for sitt hovedverk. Jeg hadde dem selv i barneskolen, de 4 første årene eller noe sånt. (Når jeg skrev "lærebøker" i innlegget over, tenkte jeg på f.eks. geografibøker hvor fremmede folkeslag og deres kultur kunne bli beskrevet ganske primitivt på 50-tallet.) 0 Siter
fresja Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 laban skrev (På 21.1.2006 den 10.11): Joda, det var det. Egner regnet disse bøkene for sitt hovedverk. Jeg hadde dem selv i barneskolen, de 4 første årene eller noe sånt. (Når jeg skrev "lærebøker" i innlegget over, tenkte jeg på f.eks. geografibøker hvor fremmede folkeslag og deres kultur kunne bli beskrevet ganske primitivt på 50-tallet.) Jeg hadde Egners bøker fr 4. klasse, mener jeg. Min datter hadde dem også noen år, tror jeg. 0 Siter
org Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Samme med Margrethe Munthe, det, vet du. Ikke mye korrekt i dagens Norge. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.