Gå til innhold

fordeling av eierskap og utgifter til bolig

Anbefalte innlegg

Gjest brent meg før
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe hus sammen med kjæresten min.

Har kommet dårlig utav kjøp og skilsmisse før, lurer på hva som er RIMELIG måte å gjøre det på for at ingen skal bli urettferdig behandlet denne gangen.

Vi har ikke diskutert saken, så det er forsåvidt ikke sikkert det blir noe uenighet...

Jeg har altså endel egenkapital, han har fint lite. Han tjener klart mer enn meg. Jeg har barn fra før, han har ikke. Kanskje blir det et sammen med tid og stunder.

Dersom vi deler hus og utgifter 50/50, blir det ENKELT. Da må jeg betale mindre i låneutgifter pr mnd enn ham, siden jeg hadde egenkapital, men etter en tid er da egenkapitalen "borte". Kanskje er det rettferdig, siden jeg har sånne dyre unger? :-P

Mange gjør det også enkelt ved at de eier sammen 50/50, og bidrar etter evne. Det vil si at da spytter jeg i egenkapitalen min og så deler vi alle utgifter i forhold til både bolig og alt annet avhengig av hvor mye vi tjener. Ikke så dumt, men dersom det skjærer seg etter kort tid, har jeg jo kastet bort egenkapitalen...

Eller si at jeg eier en større andel av huset enn ham, og at vi deler lånet 50/50. Da får han mye bedre råd enn meg i hverdagen, siden han tjener mer. Og hva med utgiftene til mine barn?

Han virker ikke gjerrig altså. Og det er ikke jeg heller, men jeg har brent meg fryktelig før, tapt mye på faren til barna. Jeg må ha midler til å ta meg av ungene.

SELVFØLGELIG håper og tror jeg at vi skal bo sammen og ha det fint ca i all evighet. Og da er det ikke interessant hva man "står igjen med". Eller - det var det med arv da. Æsj.

Synspunkter?

Fortsetter under...

Skrevet

Ta en tur til en advokat og sett opp en samboerkontrakt, det koster ikke så mye og er absolutte en god forsikring ved et eventuelt brudd. Uoverensstemmelser og griskhet kommer sjelden frem før et brudd er et faktum, og da er det for sent hvis man ikke har en gyldig avtale.

Gjest brent meg før
Skrevet

Ta en tur til en advokat og sett opp en samboerkontrakt, det koster ikke så mye og er absolutte en god forsikring ved et eventuelt brudd. Uoverensstemmelser og griskhet kommer sjelden frem før et brudd er et faktum, og da er det for sent hvis man ikke har en gyldig avtale.

Ja, har planer om det, men advokat koster. Greit å ha tenkt igjennom det på forhånd ihvertfall.

Skrevet

Ja, har planer om det, men advokat koster. Greit å ha tenkt igjennom det på forhånd ihvertfall.

Da meg og eks'en kjøpte hus hadde vi ulikt beløp i egenkapital, han hadde mer enn meg, så vi laget en brøk der hans del var størst, vi betalte like mye inn på lånet, dermed vokste min del av brøken etterhvert som vi betalte ned på lånet. Det vi tok med oss inn i forholdet eide vi hver for oss, mens alt vi ervervet mens vi bodde sammen skulle deles 50/50. På denne måten ble det lett da vi bestemte oss for å gå hver til vårt. Vi gikk til advokaten som regnet ut hvor mye vi skulle ha hver, og vi slapp at det ble krangling om delingen. For denne avtalen tror jeg vi betalte rundt kr 3.000,-

Gjest brent meg før
Skrevet

Da meg og eks'en kjøpte hus hadde vi ulikt beløp i egenkapital, han hadde mer enn meg, så vi laget en brøk der hans del var størst, vi betalte like mye inn på lånet, dermed vokste min del av brøken etterhvert som vi betalte ned på lånet. Det vi tok med oss inn i forholdet eide vi hver for oss, mens alt vi ervervet mens vi bodde sammen skulle deles 50/50. På denne måten ble det lett da vi bestemte oss for å gå hver til vårt. Vi gikk til advokaten som regnet ut hvor mye vi skulle ha hver, og vi slapp at det ble krangling om delingen. For denne avtalen tror jeg vi betalte rundt kr 3.000,-

Tusen takk. Men det var noe jeg ikke skjønte: Dere betalte inn like mye på lånet, hvordan kunne brøken forskyves da?

Feks si at hans egenkapital var 1/5, da var det 4/5 igjen i lån, da betalte dere inn 2/5 hver. Da eier vel han 3/5 hele tiden og du 2/5?

Men alle andre utgifter da? Delte dere de også likt? Det blir litt mer komplisert når den ene tjener mer enn den andre og noen har barn og andre ikke...

Skrevet

Vi hadde forskjellig egenkapital og forskjellig betalingsevne. Vi har i samarbeid med advokat satt opp en kontrakt som i grove trekk er slik:

Vi betalte hver inn det vi hadde i egenkapital. Utgiftene til renter og avdrag betales etter en bestemt brøk, den av oss som tjener best betaler mest.

Ved et eventuelt brudd skal huset selges. Deretter skal vi først få utbetalt et beløp hver identisk til det vi betalte inn i egenkapital. Det resterende beløpet deles i forhold til brøken på avdrag og renter.

Utgifter som ikke gjelder huslånet deler vi 50/50. Dette kan man selvsagt avtale annerledes om man vil, men det er antakelig lurt å holde det regnestykket helt adskilt fra huslånet (og spesifisere det i samboerkontrakten).

Annonse

Gjest Elis31 rødstrømpe
Skrevet

Hvis den ene har mer egenkapital enn den andre, synes jeg at denne andelen bør tilhøre vedkommende. Enten ved at samme beløp regnet om til dens tid kroneverdi utbetales. Eller om vedkommende betarler inn 20% på huset så er 20% hans. Resten deles 50/50.

Ellers synes jeg i et kvinneperspektiv det er litt urettferdig at mannen som i de fleste tilfeller tjener mest skal sitte igjen med mer fra det dere opparbeider sammen. For det første er det jævlig vanskelig for damer å oppnå samme lønn, og det er f...ikke vår feil. For det andre om den høytlønte har en krevende jobb, så står kanskje den lavtlønte desto mer på i hjemmet. Så min mening er det man har med seg inn, får man med seg ut. Men det man opparbeider sammen deler man i to. Noe annet hadde ihvertfall ikke jeg funnet meg i. Og hadde jeg vunnet i en mill eller mer i lotto, så hadde jeg delt den med mannen også også på papiret.

Disse tingene har muligens gått greit for oss, fordi vi har gått inn med innstillingen at vi mener forholdet skal vare.

Skrevet

Vi hadde ingen egenkapital da vi kjøpte hus for 10 år siden. Refinansierte billånet hans samtidig slik at boliglånet ble 100.000,- høyere enn nødvendig. Vi delte denne summen i 4/9 og 5/9 hvor han betalte mest i og med at billånet var innbakt i hans del (han eide bilen).

Vi betalte like mye på lånet og eide like mye av huset.

Da vi skilte lag fikk vi takst på huset og han kjøpte meg ut med halve summen vi hadde hatt av genvinsten ved et evt. salg. Enkelt og greit.

Om jeg noen gang vil komme til å kjøpe hus sammen med kjæresten min så vil vi begge ha en god slump egenkapital, så hvordan vi vil dele på resten vet jeg ikke. Kanskje har vi nok til å kjøpe uten særli glån og da blir jo fordelingen grei.

Skrevet

Egenkapitalen bør det tas hensyn til i forbindelse med eierandel. Slik at om du spytter i en egenandel på 10%, så vil du eie 55% og samboer 45%. Overskudd ved salg av boligen fordeles etter denne brøken.

Hva den enkelte betaler under samlivet spiller ingen rolle syns jeg - med mindre det er ekstreme skjevheter. Man vil som regel ha et økonomisk fellesskap og yte etter evne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...