Gå til innhold

Er det vanlig å hete Tove uttalt med O og ikke Å?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ble presentert for en dame som kalte seg Tove altså uttalt som verbet tove å tove noe.

har aldri hørt den varianten der før, Trodde de fleste uttalte navnet sitt som Tåve.

Hva er mest vanlig?

ikke fast nick
Skrevet

Kanskje uttalen kommer an på hvor man kommer fra i landet? Jeg har i hvert fall hørt begge versjoner.

Skrevet

Kanskje uttalen kommer an på hvor man kommer fra i landet? Jeg har i hvert fall hørt begge versjoner.

Hun hadde østlandsdialekt i hvertfall

Hadde aldri hørt den varianten før.

Skrevet

Noen steder i landeter det vanlig med o-uttale.

Hvor i landet er et forresten vanlig å hete Eli med trykk på første stavelse. Denne damen har en søster som heter Eli med trykk på første stavelse, som ordet "veldig".

synes også det høres sært ut

Skrevet

Hvor i landet er et forresten vanlig å hete Eli med trykk på første stavelse. Denne damen har en søster som heter Eli med trykk på første stavelse, som ordet "veldig".

synes også det høres sært ut

Eli uttalt som "veldig" er i alle fall vanlig på Sunnmøre.

(Og Tove med o-uttale er brukt i Telemark, vet jeg.)

Skrevet

ja man lærer så lenge man (har) lever:)

Gjest Helgelanda
Skrevet

Jeg møtte en gang for mange år siden ei jente fra Herøy på Helgeland som het Tove og uttalte det med o lyd, ikke å. Men det er ikke vanlig på Helgeland. Vet ikke om kanskje en av foreldrene hennes var fra et annet sted...

Og jeg visste faktisk ikke at man uttaler Eli uten trykk på E. Har aldri hørt noe annet. Jeg kommer fra Helgeland da.. Eli Rygg, Eli Hagen..., eg har trykk på E hvertfall... Hva med Elin? Hvor har dere trykket?

Gjest petrusa
Skrevet

Jeg møtte en gang for mange år siden ei jente fra Herøy på Helgeland som het Tove og uttalte det med o lyd, ikke å. Men det er ikke vanlig på Helgeland. Vet ikke om kanskje en av foreldrene hennes var fra et annet sted...

Og jeg visste faktisk ikke at man uttaler Eli uten trykk på E. Har aldri hørt noe annet. Jeg kommer fra Helgeland da.. Eli Rygg, Eli Hagen..., eg har trykk på E hvertfall... Hva med Elin? Hvor har dere trykket?

Elin, trykk på E.

Skrevet

Eli med trykk på E sies i Trøndelag.

Kan tenke meg et unntak: Kari Elin. Der blir det vel lang i i Elin vel?

Skrevet

Hele østlandet sier Eli med trykk på E'en.

Skrevet

Har faktisk hørt om en som het Elin med trykk på I som på Engelsk Eileen

Hun het Anne Elin, og da hun ble døpt så uttalte presten det som Anne Eliiin. Så derfor kalte hun seg det senere selv om det ikke var tiltenkt fra foreldrenes side:)

Skrevet

Har faktisk hørt om en som het Elin med trykk på I som på Engelsk Eileen

Hun het Anne Elin, og da hun ble døpt så uttalte presten det som Anne Eliiin. Så derfor kalte hun seg det senere selv om det ikke var tiltenkt fra foreldrenes side:)

På sunnmøre sier veldig mange Eliiin. (lang i-lyd). Det vansligste er vel Elin med trykk på E. Men det vel litt avhengig av dialekta.

Skrevet

Det mest vanlige er vel Tove uttalt med å. Har aldri hørt noen si tove med o.

Skrevet

ikke nødvendigvis

Noen heter Anne Elin uten lang I også

Skrevet

På sunnmøre sier veldig mange Eliiin. (lang i-lyd). Det vansligste er vel Elin med trykk på E. Men det vel litt avhengig av dialekta.

Jeg kjenner en ElIn (med trykk på i-en).

Skrevet

Hele østlandet sier Eli med trykk på E'en.

Men jeg tror at Timari mener noe annet når hun skriver trykk på E-en. Se på eksempelet: "veldig". Det betyr vel egentlig at hun mener at det brukes en lang E-lyd (sånn som du vil si Kari og Mari etc.)

Skrevet

Se svaret mitt til Flisa. Jeg tror det er en forskjell nemlig.

Skrevet

Vi sier Tåve her i vest; vi sier også tåve når vi tåver tøfler. Men jeg har hørt navnet uttalt med o.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...