Gå til innhold

Er det vanlig å hete Tove uttalt med O og ikke Å?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møtte en gang for mange år siden ei jente fra Herøy på Helgeland som het Tove og uttalte det med o lyd, ikke å. Men det er ikke vanlig på Helgeland. Vet ikke om kanskje en av foreldrene hennes var fra et annet sted...

Og jeg visste faktisk ikke at man uttaler Eli uten trykk på E. Har aldri hørt noe annet. Jeg kommer fra Helgeland da.. Eli Rygg, Eli Hagen..., eg har trykk på E hvertfall... Hva med Elin? Hvor har dere trykket?

Jeg kjenner to Ann Elin, den ene er fra Nordnorge og legger trykket på E'en, den andre er fra Vestlandet og legger trykket på på I'en. Trodde først hun het Anne-Linn :-)

Skrevet

I trøndelag tør jeg påstå at vi sier begge deler med å. Både navnet Tove og det å tove tøfler.

Gjest Isbinne
Skrevet

Jeg kjenner to Tove`r her i sør, og begge uttales med o.

Skrevet

Har hørt om én Tove med o og mange med å.

Jeg har en datter som heter Eli. Trykk på første stavelse, selvfølgelig. Men det er (minst) to måter å gjøre det på, irriterer meg over en venninne som uttaler det med en slags "synkende" E. Vanskelig å forklare, noen som forstår???

Men det er jo bare dialekten hennes da.

Btw: sier dere kakAo eller kAkkao? Ja til kakAo :-)

Skrevet

Har hørt om én Tove med o og mange med å.

Jeg har en datter som heter Eli. Trykk på første stavelse, selvfølgelig. Men det er (minst) to måter å gjøre det på, irriterer meg over en venninne som uttaler det med en slags "synkende" E. Vanskelig å forklare, noen som forstår???

Men det er jo bare dialekten hennes da.

Btw: sier dere kakAo eller kAkkao? Ja til kakAo :-)

KakAO sier jeg

Gjest men Hmmm... Otto
Skrevet

Jeg har et sånt navn, blir irritert nor folk sier Otto, og ikke Åtto ;p

Skrevet

Jeg har et sånt navn, blir irritert nor folk sier Otto, og ikke Åtto ;p

Men på min dialekt heter det jo Otto med O :-)

Skrevet

Men jeg tror at Timari mener noe annet når hun skriver trykk på E-en. Se på eksempelet: "veldig". Det betyr vel egentlig at hun mener at det brukes en lang E-lyd (sånn som du vil si Kari og Mari etc.)

åååja . det sier jeg ikke...det sier de heller ikke i Nord.trøndelag. . . Der sier de derimot EEEErik på samme måte som jeg sier EEEEli . og det fikser jeg ikke - har bodd for lenge i Østfold til det.

Skrevet

I trøndelag tør jeg påstå at vi sier begge deler med å. Både navnet Tove og det å tove tøfler.

Her i Kristiansand også!

Gjest men Hmmm... Otto
Skrevet

Men på min dialekt heter det jo Otto med O :-)

slutt og tull da, nei nå ble jeg flau :P

ÅTT TO ! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...