Gjest mij Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Jeg møtte en gang for mange år siden ei jente fra Herøy på Helgeland som het Tove og uttalte det med o lyd, ikke å. Men det er ikke vanlig på Helgeland. Vet ikke om kanskje en av foreldrene hennes var fra et annet sted... Og jeg visste faktisk ikke at man uttaler Eli uten trykk på E. Har aldri hørt noe annet. Jeg kommer fra Helgeland da.. Eli Rygg, Eli Hagen..., eg har trykk på E hvertfall... Hva med Elin? Hvor har dere trykket? Jeg kjenner to Ann Elin, den ene er fra Nordnorge og legger trykket på E'en, den andre er fra Vestlandet og legger trykket på på I'en. Trodde først hun het Anne-Linn :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 I trøndelag tør jeg påstå at vi sier begge deler med å. Både navnet Tove og det å tove tøfler. 0 Siter
Gjest Isbinne Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Jeg kjenner to Tove`r her i sør, og begge uttales med o. 0 Siter
mermaid Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Har hørt om én Tove med o og mange med å. Jeg har en datter som heter Eli. Trykk på første stavelse, selvfølgelig. Men det er (minst) to måter å gjøre det på, irriterer meg over en venninne som uttaler det med en slags "synkende" E. Vanskelig å forklare, noen som forstår??? Men det er jo bare dialekten hennes da. Btw: sier dere kakAo eller kAkkao? Ja til kakAo :-) 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Har hørt om én Tove med o og mange med å. Jeg har en datter som heter Eli. Trykk på første stavelse, selvfølgelig. Men det er (minst) to måter å gjøre det på, irriterer meg over en venninne som uttaler det med en slags "synkende" E. Vanskelig å forklare, noen som forstår??? Men det er jo bare dialekten hennes da. Btw: sier dere kakAo eller kAkkao? Ja til kakAo :-) KakAO sier jeg 0 Siter
Gjest men Hmmm... Otto Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg har et sånt navn, blir irritert nor folk sier Otto, og ikke Åtto ;p 0 Siter
mermaid Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg har et sånt navn, blir irritert nor folk sier Otto, og ikke Åtto ;p Men på min dialekt heter det jo Otto med O :-) 0 Siter
flisa Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Men jeg tror at Timari mener noe annet når hun skriver trykk på E-en. Se på eksempelet: "veldig". Det betyr vel egentlig at hun mener at det brukes en lang E-lyd (sånn som du vil si Kari og Mari etc.) åååja . det sier jeg ikke...det sier de heller ikke i Nord.trøndelag. . . Der sier de derimot EEEErik på samme måte som jeg sier EEEEli . og det fikser jeg ikke - har bodd for lenge i Østfold til det. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 I trøndelag tør jeg påstå at vi sier begge deler med å. Både navnet Tove og det å tove tøfler. Her i Kristiansand også! 0 Siter
Gjest men Hmmm... Otto Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Men på min dialekt heter det jo Otto med O :-) slutt og tull da, nei nå ble jeg flau ÅTT TO ! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.