Gå til innhold

Jeg har to fordommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

...som jeg ikke kan bli kvitt, mest fordi jeg til dags dato ikke har fått dem motbevist.

Fordommene min er som følger:

Overtroiske mennesker er ganske dumme.

Kristne mennesker er korttenkte.

Burde jeg aktivt forsøke å bli kvitt disse fordommene?

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

20

• Prozak

3

• laguna1365380434

3

• cecily

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Velger å fokusere på fordom nr 2: På hvilken måte mener du at kristne er korttenkte?

Skrevet

Du kan få være med meg ei natt på et sykehjem i byen her, så tenker jeg du er av en annen oppfatning etterpå.

;o)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"Burde jeg aktivt forsøke å bli kvitt disse fordommene?"

Tja, det kommer vel an på om du ønsker å fortsette å leve i villfarelse eller ikke?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du kan få være med meg ei natt på et sykehjem i byen her, så tenker jeg du er av en annen oppfatning etterpå.

;o)

Spøker det?

Jeg synes ikke overtroiske mennesker er kortenkte. Men når det gjelder folk som blindt tror på bibelen finner jeg det noe spesielt.

En ting er å tro på en høyere makt, noe vi ikke kan se, og at det muligens finnes en guddommelighet av et eller annet slag, men å leve etter noen eldgamle skrifter som strengt tatt kan bomme kraftig på hvordan en eventuell Gud er, og som er skrevet av mennesker (og mennesker tar jo aldri feil...), finner jeg i overkant naiv.

Når det gjelder spøkelser og den slags har jeg hørt alt for mange historier av alt for mange troverdige personer, til ikke å tro på at det finnes noe mer mellom himmel og jord enn det øyet kan se.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Velger å fokusere på fordom nr 2: På hvilken måte mener du at kristne er korttenkte?

Når hun har en sånn sekkebetegne på kristne, så viser det bare at hun ikke kan ha truffet særlig mange som er det :-)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg har også en fordom. De som skjærer alle over en kam er utrolig sneversynte og dumme.

Skrevet

"Burde jeg aktivt forsøke å bli kvitt disse fordommene?"

Tja, det kommer vel an på om du ønsker å fortsette å leve i villfarelse eller ikke?

Så du mener jeg tar feil? :)

Skrevet

Når hun har en sånn sekkebetegne på kristne, så viser det bare at hun ikke kan ha truffet særlig mange som er det :-)

Nei, det har jeg ikke. I alle fall som jeg ikke har diskutert religion i detalj med.

Skrevet

Jeg har også en fordom. De som skjærer alle over en kam er utrolig sneversynte og dumme.

Kanskje det. Men jeg tror alle har fordommer, mer eller mindre ubevisst. Jeg er glad jeg vet jeg tenker slik, for da kan jeg i alle fall registrere om noen motbeviser disse tankene.

Skrevet

Mener du *kristne*, eller religiøse som sådan..?

Jeg vet ikke mer andre religiøse, da de eneste jeg har diskutert dette med er kristne. Kanskje muslimer generelt har veldig gode grunner for sin tro? Trolig ikke, men der har jeg ingen erfaring.

delphina1365380402
Skrevet

Nei; ingen grunn til å gjøre noe med dem. Har også den oppfatningen (vil ikke kalle det fordom) at de som er såkalt kristne må være utrolig naive. Det hender jeg hører noen av dem f.eks. på radioprogrammet "Det skjedde i de dager" (mens jeg venter på nyheter) - og det slår meg alltid at det er ufattelig hvordan tilsynelatende oppegående mennesker kan være så blåøyde og fjerne. Nå er jeg riktignok realist og utdannet biolog - men likevel.... Synes du skal stole på dine egen oppfatninger, så lenge du ikke mobber noen. Det er lov itl å tenke hva en vil!

Skrevet

Jeg vet ikke mer andre religiøse, da de eneste jeg har diskutert dette med er kristne. Kanskje muslimer generelt har veldig gode grunner for sin tro? Trolig ikke, men der har jeg ingen erfaring.

Hvorfor skal man behøve grunner for sin tro? Tro er jo nettopp tro fordi det ikke er basert på vitenskapelige sannheter?

Er man sneversynt hvis man ikke klarer begrunne hvorfor man tror?

Skrevet

Hvorfor skal man behøve grunner for sin tro? Tro er jo nettopp tro fordi det ikke er basert på vitenskapelige sannheter?

Er man sneversynt hvis man ikke klarer begrunne hvorfor man tror?

Jeg mente det ikke slik. Men begrunne hvorfor man tror på den kristne guden, i stedet for den muslimske, for eksempel. Eller begrunne hvorfor man tror Gud skapte verden, men ikke de homofile. Og så videre.

Ikke begrunne nøyaktig hva som gjør at man tror på en høyere makt, den skjønner jeg er vanskelig.

Jeg vil også understreke at jeg har ikke tatt initiativ til disse samtalene, det er det de religiøse selv som har.

Skrevet

Nei; ingen grunn til å gjøre noe med dem. Har også den oppfatningen (vil ikke kalle det fordom) at de som er såkalt kristne må være utrolig naive. Det hender jeg hører noen av dem f.eks. på radioprogrammet "Det skjedde i de dager" (mens jeg venter på nyheter) - og det slår meg alltid at det er ufattelig hvordan tilsynelatende oppegående mennesker kan være så blåøyde og fjerne. Nå er jeg riktignok realist og utdannet biolog - men likevel.... Synes du skal stole på dine egen oppfatninger, så lenge du ikke mobber noen. Det er lov itl å tenke hva en vil!

Jeg er ikke akkurat ateist selv, da. Jeg er bare åpen for alt. Og blir mildt sagt forundret over de som mener de har sannheten, og aller helst vil at jeg skal ha den også.

Skrevet

Kan du karakterisere/beskrive overtroiske og kristne mennesker utover at de er h.h.v. dumme og korttenkte? Og, har du noen begrunnelse/bakgrunn/tanker om hvorfor/hvordan fordommen din har oppstått? Du må vel ha en eller annen erfaring å bygge på?

Skrevet

Jeg mente det ikke slik. Men begrunne hvorfor man tror på den kristne guden, i stedet for den muslimske, for eksempel. Eller begrunne hvorfor man tror Gud skapte verden, men ikke de homofile. Og så videre.

Ikke begrunne nøyaktig hva som gjør at man tror på en høyere makt, den skjønner jeg er vanskelig.

Jeg vil også understreke at jeg har ikke tatt initiativ til disse samtalene, det er det de religiøse selv som har.

OK, da skjønner jeg bedre hva du tenkte.

Og tja, det er vel et fåtall som konverterer, noe som betyr at de fleste religiøse tror på guden(e) i den religionen de ble født inn i. Og både kristne og muslimer forkynner at deres egen gud er den eneste. Var det her du trakk inn sneversynthet? Enig i det, men skal man være kristen/muslim så innebærer det nok å akseptere disse - for dem - sannhetene.

Skrevet

I følge dine fordommer er jeg verken dum eller korttenkt, så hold bare frem som du stevner, du.

Skrevet

Kristne mennesker kan umulig være korttenkte, de tror jo på et ligv etter døden! Det er med andre ord langtenkte, eller hva det nå heter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...