Gå til innhold

Jeg har to fordommer

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Så du mener jeg tar feil? :)

Det sier seg selv at du tar feil.

"Overtroiske mennesker er ganske dumme."

Hvor stor denne gruppen er, er ikke godt å si, siden du ikke definerer hva du legger i "overtro". Men har du målt iq'en deres, siden du vet at de alle er dumme?

"Kristne mennesker er korttenkte." Her er det lettere å finne ut hvem du snakker om, siden personer selv definerer om de er kristne eller ei. Det er en veldig stor gruppe du mener er korttenkte. Siden du ikke engang sier hva det er de tenker kort om, så tolker jeg deg dit at du mener kristne er korttenkte på alle felt. Siden du finner kristne i alle sosiale lag og alle yrker i Norge, så er det en utrulog påstand du kommer med - at de alle er korttenkte.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

20

• Prozak

3

• laguna1365380434

3

• cecily

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er ikke akkurat ateist selv, da. Jeg er bare åpen for alt. Og blir mildt sagt forundret over de som mener de har sannheten, og aller helst vil at jeg skal ha den også.

Og det gjelder like mye de som påberoper seg å _vite_ at det ikke finnes noen Gud også?!

Ingen av oss kjenner sannheten, så egentlig synes jeg det er omtrent like arrogant å si at man _vet_ at Gud finnes som å si det motsatte ;-)

Tenk så mye mer spennende det er å være åpen for det meste :-)

Skrevet

Og det gjelder like mye de som påberoper seg å _vite_ at det ikke finnes noen Gud også?!

Ingen av oss kjenner sannheten, så egentlig synes jeg det er omtrent like arrogant å si at man _vet_ at Gud finnes som å si det motsatte ;-)

"Ingen av oss kjenner sannheten, så egentlig synes jeg det er omtrent like arrogant å si at man _vet_ at Gud finnes som å si det motsatte ;-)"

Helt enig med deg.

Skrevet

"Ingen av oss kjenner sannheten, så egentlig synes jeg det er omtrent like arrogant å si at man _vet_ at Gud finnes som å si det motsatte ;-)"

Helt enig med deg.

Thank's :-)

Skrevet

Spøker det?

Jeg synes ikke overtroiske mennesker er kortenkte. Men når det gjelder folk som blindt tror på bibelen finner jeg det noe spesielt.

En ting er å tro på en høyere makt, noe vi ikke kan se, og at det muligens finnes en guddommelighet av et eller annet slag, men å leve etter noen eldgamle skrifter som strengt tatt kan bomme kraftig på hvordan en eventuell Gud er, og som er skrevet av mennesker (og mennesker tar jo aldri feil...), finner jeg i overkant naiv.

Når det gjelder spøkelser og den slags har jeg hørt alt for mange historier av alt for mange troverdige personer, til ikke å tro på at det finnes noe mer mellom himmel og jord enn det øyet kan se.

Jeg har også hørt altfor mange historier både fra kollegaer, venner og andre folk, og vært på besøk på sene kvelder i litt for mange hus her i byen, til at jeg klarer å la være å tro at det finnes mer mellom himmel og jord enn hva vi oppfatter.

Den gamle damen på Tavern tror jeg i alle fall på. Henne har jeg sett :-/

Skrevet

Kan du karakterisere/beskrive overtroiske og kristne mennesker utover at de er h.h.v. dumme og korttenkte? Og, har du noen begrunnelse/bakgrunn/tanker om hvorfor/hvordan fordommen din har oppstått? Du må vel ha en eller annen erfaring å bygge på?

Ja, jeg sa jo det. At jeg ennå ikke har møtt noen som har motbevist det. Nå har jeg selvfølgelig ikke oppsøkt hverken kristne eller overtroiske aktivt, så det er et noe begrenset erfaringsgrunnlag. Det er basert på de som velvillig forteller om sin tro og det kan jo være et viktig poeng.

Annonse

Skrevet

Det sier seg selv at du tar feil.

"Overtroiske mennesker er ganske dumme."

Hvor stor denne gruppen er, er ikke godt å si, siden du ikke definerer hva du legger i "overtro". Men har du målt iq'en deres, siden du vet at de alle er dumme?

"Kristne mennesker er korttenkte." Her er det lettere å finne ut hvem du snakker om, siden personer selv definerer om de er kristne eller ei. Det er en veldig stor gruppe du mener er korttenkte. Siden du ikke engang sier hva det er de tenker kort om, så tolker jeg deg dit at du mener kristne er korttenkte på alle felt. Siden du finner kristne i alle sosiale lag og alle yrker i Norge, så er det en utrulog påstand du kommer med - at de alle er korttenkte.

Ja, selvfølgelig må jeg ta feil. Men tar jeg feil angående så mange i disse gruppene, at jeg aktivt burde forsøke å bli kvitt fordommene?

Kristne er korttenkte i forhold til religion og tro. De jeg har snakket med, i alle fall. De fleste prester er naturligvis det motsatte, men de bruker tross alt hele dagen sin på religionen sin ;)

Skrevet

OK, da skjønner jeg bedre hva du tenkte.

Og tja, det er vel et fåtall som konverterer, noe som betyr at de fleste religiøse tror på guden(e) i den religionen de ble født inn i. Og både kristne og muslimer forkynner at deres egen gud er den eneste. Var det her du trakk inn sneversynthet? Enig i det, men skal man være kristen/muslim så innebærer det nok å akseptere disse - for dem - sannhetene.

Ja, nettopp. Og det er derfor jeg har en formening om at de, rent generelt, er korttenkte :P

Skrevet

Selvfølgelig :) Jeg synes ateister er akkurat like arrogante som andre religiøse ;)

Jeg har for så vidt ingenting i mot de som har funnet noe å tro på. Hovedordet i den setningen er tro. Når man snakker som om man _vet_, da blir jeg skeptisk. Og det er det dessverre mange kristne som gjør. Andre religiøse har jeg liten erfaring med.

Skrevet

I følge dine fordommer er jeg verken dum eller korttenkt, så hold bare frem som du stevner, du.

Hehe. Jo, det er særdeles korttenkt å ha en fordom eller flere. Men jeg innrømmer i alle fall mine og vurderer å jobbe aktivt med de. Du har sikkert ingen fordommer, du?

Skrevet

Kristne mennesker kan umulig være korttenkte, de tror jo på et ligv etter døden! Det er med andre ord langtenkte, eller hva det nå heter.

Hehe :)

Skrevet

'Jeg har to fordommer

...som jeg ikke kan bli kvitt, mest fordi jeg til dags dato ikke har fått dem motbevist.'

Hva krever du som 'bevis' for at du ikke skal ha fordommer om stort og smått i verden, men istedet godta fenomenene? Når det gjelder 'bevis' for eller mot verdens gjøren og laden, er dette mildt sagt et veldig vanskelig spørsmål, så nå er jeg spent på svaret...

'Fordommene min er som følger:

Overtroiske mennesker er ganske dumme.'

Utdyping?

'Kristne mennesker er korttenkte.'

Utdyping?

'Burde jeg aktivt forsøke å bli kvitt disse fordommene?'

Ja, du ville skåret på det. Utsagnene er dumme og korttenkte.

Skrevet

Ja, jeg sa jo det. At jeg ennå ikke har møtt noen som har motbevist det. Nå har jeg selvfølgelig ikke oppsøkt hverken kristne eller overtroiske aktivt, så det er et noe begrenset erfaringsgrunnlag. Det er basert på de som velvillig forteller om sin tro og det kan jo være et viktig poeng.

Jeg skjønner fremdeles ikke helt hvilket erfaringsgrunnlag din fordom stammer fra?

Har du bare "funnet på" en fordom som ikke lar seg motbevise? Omtrent som jeg skulle si at "kinesiske bønder er ekstremt intelligente? el.l. - jeg treffer aldri kinesiske bønder og dermed blir påstanden ikke motbevist?

Du synes sikkert jeg kverulerer, men la nå ikke det bli ditt hovedpoeng, fortell meg nå heller hva fordommene bygger på?

Annonse

Skrevet

OK, da skjønner jeg bedre hva du tenkte.

Og tja, det er vel et fåtall som konverterer, noe som betyr at de fleste religiøse tror på guden(e) i den religionen de ble født inn i. Og både kristne og muslimer forkynner at deres egen gud er den eneste. Var det her du trakk inn sneversynthet? Enig i det, men skal man være kristen/muslim så innebærer det nok å akseptere disse - for dem - sannhetene.

Er ikke Gud og Allah den samme?

Skrevet

Er det i grunn ikke ganske korttenkt å tro at verden har oppstått fra intet? At den lille celleklumpen som skal bli et barn faktisk blir et barn, at alle celler i kroppen 'vet' hvilken oppgave den har, at gutter har en tut og jenter har det motsatte, at hjernen er av lange pølser for best plassutnyttelse inni skallen, at oksygen som er det vi trenger for å kunne puste faktisk finnes på denne jordkloden, men ikke i verdensrommet, at....

På den andre siden, dersom det er noe guddommelig som har skapt alt dette som passer så godt sammen, hvem er så korttenkte at han tror at denne har eksistert i all tid?

Hvordan en enn vrir og vender på det så blir det hele bare surr og korttenkthet.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ja, selvfølgelig må jeg ta feil. Men tar jeg feil angående så mange i disse gruppene, at jeg aktivt burde forsøke å bli kvitt fordommene?

Kristne er korttenkte i forhold til religion og tro. De jeg har snakket med, i alle fall. De fleste prester er naturligvis det motsatte, men de bruker tross alt hele dagen sin på religionen sin ;)

Det virker som om du har glede av fordommene dine, og det er ingen andre en du som lider under dem, så bare behold dem du.

Du sier at kristne bare er korttenkte angående sin tro, men at det ikke gjelder prester? Den må du uttdype om du er interessert i videre diskusjon med meg angående det.

Når det gjelder gruppen overtroiske, så er jeg antagelig dum (på alle områder?) Jeg tror ikke at det bringer ulykke å gå under en stige, møte en sort katt eller å knuse et speil. Men jeg tror på vardøger, tankeoverføring og gjengangere.

Skrevet

Du burde definitivt passe dine egne saker, hvis det som skjer ikke går på din eller andres bekostning.

:-)

Religion og overtro går alt for ofte på kvinners bekostning, og det er forkastelig. Der burde vi bry oss.

Skrevet

Ja, jeg synes du bør prøve å gjøre noe med dem. Det holder sannsynligvis å tenke med innsiden av hodet :-)

De er så overgeneraliserende at det er umulig å kommentere det når du tar to så enormt ubestemmelige og diffuse "grupper" og generaliserer, at jeg kan ikke engang mene noe om det.

"................................................"

Skrevet

Ja, jeg synes du bør prøve å gjøre noe med dem. Det holder sannsynligvis å tenke med innsiden av hodet :-)

De er så overgeneraliserende at det er umulig å kommentere det når du tar to så enormt ubestemmelige og diffuse "grupper" og generaliserer, at jeg kan ikke engang mene noe om det.

"................................................"

Steike, så elendig jeg klarte å skrive der. "Jai snakka bedre på nårge enn deg, ditt ræva!" :-)

"..............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...