Gå til innhold

Jeg har to fordommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

'Jeg har to fordommer

...som jeg ikke kan bli kvitt, mest fordi jeg til dags dato ikke har fått dem motbevist.'

Hva krever du som 'bevis' for at du ikke skal ha fordommer om stort og smått i verden, men istedet godta fenomenene? Når det gjelder 'bevis' for eller mot verdens gjøren og laden, er dette mildt sagt et veldig vanskelig spørsmål, så nå er jeg spent på svaret...

'Fordommene min er som følger:

Overtroiske mennesker er ganske dumme.'

Utdyping?

'Kristne mennesker er korttenkte.'

Utdyping?

'Burde jeg aktivt forsøke å bli kvitt disse fordommene?'

Ja, du ville skåret på det. Utsagnene er dumme og korttenkte.

Selvfølgelig er fordommer dumme og korttenkte, men alle har de.

Jeg har utdypet hva jeg mener andre steder i tråden.

Fordommene har kommet på basis av de kristne og overtroiske menneskene jeg har møtt og snakket med, i tillegg til de jeg har sett uttale seg i media.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

20

• Prozak

3

• laguna1365380434

3

• cecily

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det virker som om du har glede av fordommene dine, og det er ingen andre en du som lider under dem, så bare behold dem du.

Du sier at kristne bare er korttenkte angående sin tro, men at det ikke gjelder prester? Den må du uttdype om du er interessert i videre diskusjon med meg angående det.

Når det gjelder gruppen overtroiske, så er jeg antagelig dum (på alle områder?) Jeg tror ikke at det bringer ulykke å gå under en stige, møte en sort katt eller å knuse et speil. Men jeg tror på vardøger, tankeoverføring og gjengangere.

En fordom er naturligvis feil i mange tilfeller. Det er vel derfor det kalles nettopp en fordom.

Jeg vil ikke si at jeg har glede av noen fordommer. Men jeg kan ikke forhindre å bli noe skeptisk når mennesker legger ut om spøkelser, at de er synske eller at de er kristne. Det jeg kan gjøre er å overse fordommen og å være åpen mot alle jeg møter. Det prøver jeg da også på. Spørsmålet er om dette er så alvorlige fordommer at jeg burde jobbe aktivt med de.

Uttalelsen om prester kommer på grunnlag av de prestene jeg har hørt snakke om sin religion. De framstår som mer åpne og mindre bastante enn andre kristne jeg har møtt. Dette kan være tilfeldig.

Skrevet

Er det i grunn ikke ganske korttenkt å tro at verden har oppstått fra intet? At den lille celleklumpen som skal bli et barn faktisk blir et barn, at alle celler i kroppen 'vet' hvilken oppgave den har, at gutter har en tut og jenter har det motsatte, at hjernen er av lange pølser for best plassutnyttelse inni skallen, at oksygen som er det vi trenger for å kunne puste faktisk finnes på denne jordkloden, men ikke i verdensrommet, at....

På den andre siden, dersom det er noe guddommelig som har skapt alt dette som passer så godt sammen, hvem er så korttenkte at han tror at denne har eksistert i all tid?

Hvordan en enn vrir og vender på det så blir det hele bare surr og korttenkthet.

Jeg tror ikke det har oppstått fra intet. Jeg tror faktisk ingenting, jeg forholder meg totalt avventende ;)

Skrevet

Ja, jeg synes du bør prøve å gjøre noe med dem. Det holder sannsynligvis å tenke med innsiden av hodet :-)

De er så overgeneraliserende at det er umulig å kommentere det når du tar to så enormt ubestemmelige og diffuse "grupper" og generaliserer, at jeg kan ikke engang mene noe om det.

"................................................"

Hehe :)

Nå overdrev jeg selvfølgelig fordommene mine så mye som mulig, for å få en fin diskusjon ;)

Jeg er ikke nøyaktig så bastant.

Skrevet

Hehe :)

Nå overdrev jeg selvfølgelig fordommene mine så mye som mulig, for å få en fin diskusjon ;)

Jeg er ikke nøyaktig så bastant.

Bra :-)

"........................................"

Skrevet

Er det i grunn ikke ganske korttenkt å tro at verden har oppstått fra intet? At den lille celleklumpen som skal bli et barn faktisk blir et barn, at alle celler i kroppen 'vet' hvilken oppgave den har, at gutter har en tut og jenter har det motsatte, at hjernen er av lange pølser for best plassutnyttelse inni skallen, at oksygen som er det vi trenger for å kunne puste faktisk finnes på denne jordkloden, men ikke i verdensrommet, at....

På den andre siden, dersom det er noe guddommelig som har skapt alt dette som passer så godt sammen, hvem er så korttenkte at han tror at denne har eksistert i all tid?

Hvordan en enn vrir og vender på det så blir det hele bare surr og korttenkthet.

Er du ute etter å finne feil, bruk ikke kikkert, men speil!!!

Annonse

laguna1365380434
Skrevet

Hvorfor det egentlig? Såpass uskyldige fordommer kan en da gjerne ha, personlig degger jeg for mine egne og ville ikke drømme om å kvitte meg med de sånn helt uten videre..;-)

Jeg har forøvrig ikke noe veldig mye i mot at folk driver og sysler litt med religiøsitet sånn på fritiden og privat og til høytidene, men _kirkelige_ folk..Oj, der har jeg piggene kraftig ute jeg, og det med engang.. Overtroiske mennesker finnner jeg bare sjarmerende. Jeg kan være overtroisk og mørkredd og sånn selv jeg, om jeg har dagen..

Men jeg vet ikke om du burde ta noe råd fra meg altså, jeg kan ikke påberope meg å være ubertolerant. Jeg har massevis av små, søte fordommer og assosierrer fritt rundt folk, noen ganger saklig (hjelpes hvor ofte man faktisk fåpr bekreftet alle sine fordommer, om en nå prøver å ikke ha dem!) og ganske mange ravende usakelige også.

Så lenge det ikke er snakk om store, stygge, ekle, undertykkkende fordommer, men små, søte og corky, mener jeg de er krydder for personligheten..Personlig har jeg også sterke fordommer mot folk som påstår de ikke har noen og liksom tolerer alt og alle..BAH! ;-)

Skrevet

Hvorfor det egentlig? Såpass uskyldige fordommer kan en da gjerne ha, personlig degger jeg for mine egne og ville ikke drømme om å kvitte meg med de sånn helt uten videre..;-)

Jeg har forøvrig ikke noe veldig mye i mot at folk driver og sysler litt med religiøsitet sånn på fritiden og privat og til høytidene, men _kirkelige_ folk..Oj, der har jeg piggene kraftig ute jeg, og det med engang.. Overtroiske mennesker finnner jeg bare sjarmerende. Jeg kan være overtroisk og mørkredd og sånn selv jeg, om jeg har dagen..

Men jeg vet ikke om du burde ta noe råd fra meg altså, jeg kan ikke påberope meg å være ubertolerant. Jeg har massevis av små, søte fordommer og assosierrer fritt rundt folk, noen ganger saklig (hjelpes hvor ofte man faktisk fåpr bekreftet alle sine fordommer, om en nå prøver å ikke ha dem!) og ganske mange ravende usakelige også.

Så lenge det ikke er snakk om store, stygge, ekle, undertykkkende fordommer, men små, søte og corky, mener jeg de er krydder for personligheten..Personlig har jeg også sterke fordommer mot folk som påstår de ikke har noen og liksom tolerer alt og alle..BAH! ;-)

Jeg bare finner det underlig at jeg tenker: "Hun er nok litt under gjennomsnittet begavet i hjerneområdet" når jeg hører noen si de tror på mange merkelige ting. En ting er å ikke være helt sikker på hva som finnes mellom himmel og jord, men å gå rundt og påstå at man har overnaturlige evner og snakker med engler eller hva de nå enn sier... Da synes jeg ikke jeg har så mye å hente fra den personen.

Jeg har sikkert mange, mange andre fordommer. Jeg oppdager nye hele tiden. Men jeg er glad jeg er de bevisst, så kan jeg ta meg sammen når det er nødvendig ;)

Jeg ser det er mange i denne tråden som ikke har noen fordommer i det hele tatt. De burde jo fått en egen forside i avisa, for en slik person har jeg aldri møtt før ;)

Skrevet

Selvfølgelig :) Jeg synes ateister er akkurat like arrogante som andre religiøse ;)

Jeg har for så vidt ingenting i mot de som har funnet noe å tro på. Hovedordet i den setningen er tro. Når man snakker som om man _vet_, da blir jeg skeptisk. Og det er det dessverre mange kristne som gjør. Andre religiøse har jeg liten erfaring med.

Vi er iallefall enige der :-)

Skrevet

Jeg synes i hvert fall du bør jobbe med å begrense generaliseringene dine.

Jeg føler meg ikke særlig korttenkt, og ja - jeg er kristen.

Skrevet

Jeg synes i hvert fall du bør jobbe med å begrense generaliseringene dine.

Jeg føler meg ikke særlig korttenkt, og ja - jeg er kristen.

Nei, jeg synes ikke du er korttenkt :) *fører deg opp på mot-forventet-lista* :P

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

En fordom er naturligvis feil i mange tilfeller. Det er vel derfor det kalles nettopp en fordom.

Jeg vil ikke si at jeg har glede av noen fordommer. Men jeg kan ikke forhindre å bli noe skeptisk når mennesker legger ut om spøkelser, at de er synske eller at de er kristne. Det jeg kan gjøre er å overse fordommen og å være åpen mot alle jeg møter. Det prøver jeg da også på. Spørsmålet er om dette er så alvorlige fordommer at jeg burde jobbe aktivt med de.

Uttalelsen om prester kommer på grunnlag av de prestene jeg har hørt snakke om sin religion. De framstår som mer åpne og mindre bastante enn andre kristne jeg har møtt. Dette kan være tilfeldig.

"Men jeg kan ikke forhindre å bli noe skeptisk når mennesker legger ut om spøkelser, at de er synske eller at de er kristne."

Hvorfor blir du det? Gjelder det bare når du treffer noen for første gang, eller blir du også skeptisk mot noen du har kjent (og likt) lenge, når det går opp for deg at de tror på spøkelser eller er kristne?

Annonse

Skrevet

Nei, jeg synes ikke du er korttenkt :) *fører deg opp på mot-forventet-lista* :P

Se der, da er du et godt stykke på vei allerede. ;o)

Jeg synes for øvrig det er en veldig god ting å ta fordommene sine på alvor og tenke over dem. Vi har alle fordommer på et eller annet område eller nivå, og er det noe som gjør meg engstelig, er det folk som påstår at de ikke eier fordommer. Det tyder på at de ikke kjenner seg selv særlig godt, tenker jeg.

Skrevet

Er du ute etter å finne feil, bruk ikke kikkert, men speil!!!

Var da ikke ute etter å finne feil, jeg lell.

Skrevet

"Men jeg kan ikke forhindre å bli noe skeptisk når mennesker legger ut om spøkelser, at de er synske eller at de er kristne."

Hvorfor blir du det? Gjelder det bare når du treffer noen for første gang, eller blir du også skeptisk mot noen du har kjent (og likt) lenge, når det går opp for deg at de tror på spøkelser eller er kristne?

Nei, for så vidt ikke. Jeg hadde nok stilt meg mer enn skeptisk om sambo plutselig hadde fortalt meg at han var kristen, men om det er snakk om en kollega, så plager ikke det meg. Jeg forandrer ikke meningen min om personen, men undrer meg kanskje på om de er korttenkte i forhold til troen sin. Om jeg gidder å tenke over det i det hele tatt.

Ang. overtroiske mennesker, så holder fordommen litt hardere. Jeg snakker ikke om de som ikke avviser spøkelser og at det er mye mellom himmel og jord. Jeg tenker mer på de som påstår de er synske, har kontakt med "den andre siden" og mener de fleste opplevelser kan vises til som overnaturlige. Altså at de aldri gjør nærmere undersøkelser og ønsker å finne en vitenskapelig forklaring. Da tenker jeg at de mangler noe vitalt i livet sitt. Mest sannsynlig en del små grå...

laguna1365380434
Skrevet

Jeg bare finner det underlig at jeg tenker: "Hun er nok litt under gjennomsnittet begavet i hjerneområdet" når jeg hører noen si de tror på mange merkelige ting. En ting er å ikke være helt sikker på hva som finnes mellom himmel og jord, men å gå rundt og påstå at man har overnaturlige evner og snakker med engler eller hva de nå enn sier... Da synes jeg ikke jeg har så mye å hente fra den personen.

Jeg har sikkert mange, mange andre fordommer. Jeg oppdager nye hele tiden. Men jeg er glad jeg er de bevisst, så kan jeg ta meg sammen når det er nødvendig ;)

Jeg ser det er mange i denne tråden som ikke har noen fordommer i det hele tatt. De burde jo fått en egen forside i avisa, for en slik person har jeg aldri møtt før ;)

Det burde de sannelig ha! Det er mange Dolere som burde ha forsider for både det ene og andre synes jeg - skulle en tro enkelte tråder! ;-P

Mange blir litt feilfrie fra tid til annen, og jeg vet ikke om jeg ALLTID kjøper rubbel&bit! ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det burde de sannelig ha! Det er mange Dolere som burde ha forsider for både det ene og andre synes jeg - skulle en tro enkelte tråder! ;-P

Mange blir litt feilfrie fra tid til annen, og jeg vet ikke om jeg ALLTID kjøper rubbel&bit! ;-)

OT:

Nå har jeg hørt på Rain Dogs 3 ganger, og det her er right up my alley!

Har lagt inn Closing Time, Small Change og Alice på Ipoden, men jeg har ikke rukket å høre på dem ennå.

laguna1365380434
Skrevet

OT:

Nå har jeg hørt på Rain Dogs 3 ganger, og det her er right up my alley!

Har lagt inn Closing Time, Small Change og Alice på Ipoden, men jeg har ikke rukket å høre på dem ennå.

Så kult! Da har du flere gleder i vente:-) Waits er bra han!

:-)

Skrevet

Var da ikke ute etter å finne feil, jeg lell.

..mente nå ikke deg, det kom litt skjevt ut...sorry....

Men til tråden, vi kan da ikke ha fordommer mot alt og alle som ikke tenker og tror som oss selv?? DET er korttenkt det....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...