Gå til innhold

Redd for totalruptur og lemlestelse under fødsel!

Anbefalte innlegg

Gjest angstbunten

Etter indusert fødsel på 14 dager overtid, ble jeg klippet i rutine. Etter den opplevelsen var min største skrekk å oppleve noe sånt igjen, det gjorde ufattelig vondt å bli sydd etterpå, og legen som sydde meg nektet å gi mer bedøvelse, hun påstod at jeg hadde fått "max" dose. Stingene klippet jeg selv, dag 3. Dette fordi jeg var sydd så stramt at det var umulig å hverken gå eller stå. Såret grodde ganske fort, og jeg følte meg "normal" nedentil etter et års tid.

Jeg fødte mitt andre barn for nesten 6 år siden, og fortalte da jordmor om denne skrekk-opplevelsen. Jeg ble lovet at vi skulle unngå klipping, og det gikk kjempefint. Jeg fikk en bitte liten rift på under en halv cm, og jordmor mente det var unødvendig å sy. Jeg hadde "gnagsår" på begge sider av de ytre kjønnsleppene, og etter en uke oppdaget jeg at den lille riften på indre kjønnsleppe hadde grodd fast i den ytre kjønnsleppen på venstre side...

Det ble bestilt time til operasjon, sk. plastikk, kom til gynekologisk poliklinikk tidlig på morgenen, og fikk vite at legen hadde det ekstremt travelt. Derfor skulle jeg bli tatt "innimellom".

Legen som kom så ganske stresset ut, jeg fikk narkose, og det første jeg fikk vite da jeg våknet, var at han like godt hadde fjernet HELE den indre kjønnsleppen!!! Så istedenfor å få to små sårflater, (han kunne bare snittet flatene fra hverandre og isolert dem slik at de kunne gro hver for seg) fikk jeg nå slite med et stort sår, og etterhvert et stort arr...

Noe av slimhinnen ligger litt "på utsiden", jeg har stadig soppinfeksjoner og sprekk/sårdannelser rundt arrvevet. Det er også smertefullt å ha samleie av og til.

Nå er jeg livredd for at arret skal ryke under fødselen, som er nær forestående. (dette blir mitt 3. barn) Jeg ser for meg at jeg rakner på kryss og tvers, da arrvev jo ikke er særlig elastisk...

Jeg føler at jeg har mistet mitt normale sexliv etter operasjonen, skal nå fødselen min bli ødelagt, også?

Bør/kan jeg kreve erstatning? Hvordan går jeg i tilfelle frem, da?

Finnes det noe jeg kan gjøre for å gjøre arret mer elastisk?

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Dette var en vond historie. Det er klart du har gjennomgått unødvendig mye smertefullt og ubehagelig i forhold til ditt underliv. Det er ikke så lett for meg å si at noen har gjort noe galt, men jeg synes i utgangspunktet at man aldri skal sy noen uten tilstrekkelig bedøvelse. Jeg synes også at det høres noe merkelig ut at jordmoren vurderte det dithen at den bittelille riften din ikke var noe å bry seg om. Det er meget usansynlig at en rift på under 1 cm skal gro fast i hel slimhinne. Her har du sansynligvis hatt mer rifter som ikke ble oppdaget, eller så har noe annet merkelig skjedd. Vi har i utgangspunktet et fantastisk grokjøtt i underlivet, og det er svært sjelden skader må repareres ved plastisk kirurgi. Hva som skjedde under dette inngrepet kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg kan heller ikke si noe om faren for totalruptur under din neste fødsel, så lenge jeg ikke har forholdene. Jeg vil i første omgang anbefale deg å ta det opp med jordmor/gynekolog på sykehuset før fødsel. Vurderes det dithen at det er fare for større rifter, bør du få en lovnad om å få den aller beste behandling. Skulle det være nødvendig med å klippe, noe som ikke er så vanlig for flergangsfødende, går det an å få en garanti om fullstendig smertelindring, evt. epidural under fødselen.

Du bør også be om en seriøs vurdering på bakgrunn av det du har vært i gjennom. Dette med tanke på evt. erstatningssak. Du kan også kontakte pasientombudet for assistanse i en evt. sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...