Gå til innhold

Alenemødre (med små barn) - hvor mye penger har de i mnd.?

Anbefalte innlegg

Gjest snøball
Skrevet

Lurer på dette, da jeg kjenner noen som har to små barn, og jobber VELDIG lite, hvordan klarer hun i det hele tatt å overleve. Hun må da få nok penger fra staten og eksen, siden alle tre kan leve på det...

Fortell meg, dere som vet mer =)

Fortsetter under...

Skrevet

Here we go again...

Det finnes ikke ett svar på det spørsmålet. Alenemødre er like forskjellige som alle andre.

Hvis du lurer på hva overgangsstønaden er på, så er maks beløp 9358 kroner i måneden. Har man inntekt, blir stønaden redusert.

Jeg er alene, og jobber ikke for tiden. Du skal få vite hvem som finansierer det. Det gjør jeg selv. Ikke staten, og overhodet ikke eksen, han betaler ikke fem øre i bidrag.

Skrevet

Here we go again...

Det finnes ikke ett svar på det spørsmålet. Alenemødre er like forskjellige som alle andre.

Hvis du lurer på hva overgangsstønaden er på, så er maks beløp 9358 kroner i måneden. Har man inntekt, blir stønaden redusert.

Jeg er alene, og jobber ikke for tiden. Du skal få vite hvem som finansierer det. Det gjør jeg selv. Ikke staten, og overhodet ikke eksen, han betaler ikke fem øre i bidrag.

Hvordan i pokker finansierer du dette selv, om du bare får 9000-og-noe pr. mnd.?

Skrevet

Hvordan i pokker finansierer du dette selv, om du bare får 9000-og-noe pr. mnd.?

Jeg får ikke det heller. Derimot har jeg jobbet i over 20 år, og brukt pengene fornuftig underveis.

Skrevet

poenget her er vel at det som regel vil lønne seg å være alenemor fremfor å være aleneforeldre, i og med dårlige jobber og lite støtte fra staten osv. Bare så det er klart: å være alenemor betaler ikke bra!

Skrevet

poenget her er vel at det som regel vil lønne seg å være alenemor fremfor å være aleneforeldre, i og med dårlige jobber og lite støtte fra staten osv. Bare så det er klart: å være alenemor betaler ikke bra!

???

Dette må du forklare nærmere, gjerne med tall. Hvordan lønner det seg å være alene?

Annonse

Skrevet

det lønner seg som regel å ikke bo sammen med barnefaren. Støtten fra staten er større dersom foreldrene ikke bor sammen. Det lønner seg kun dersom barnefaren (og moren dersom hun ikke har fødselsperm) har bra jobber. Finnes da masse eksempler på par som faktisk har forskjellig adresse rett og slett for å utnytte dette faktumet.

Skrevet

???

Dette må du forklare nærmere, gjerne med tall. Hvordan lønner det seg å være alene?

sorry, svarte på mitt eget innlegg istedet for ditt :) har ikke tall nei. Vet i alle fall at moren til mitt barn ville tapt penger dersom hun skulle bodd med meg (ikke at det noengang kommer til å bli aktuellt).

Skrevet

sorry, svarte på mitt eget innlegg istedet for ditt :) har ikke tall nei. Vet i alle fall at moren til mitt barn ville tapt penger dersom hun skulle bodd med meg (ikke at det noengang kommer til å bli aktuellt).

Det finnes sikkert enkelttilfeller, men du generaliserer jo.

Klart man mister stønader ved å bo sammen. Men mister man nok til å kompensere for de reduserte utgiftene?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg får dekket 60% av barnehageplassen fordi jeg tjener mindre enn 6G - 1.700

Eksen og jeg tjener omtrent det samme, og jeg får 2.000 av ham.

Barnetrygd på 960, og ekstra - dermed 1.920.

Tilsammen ca 5.600...

Jeg har spart barnetrygden hennes siden hun ble født, og det gjør jeg fortsatt - så dermed blir det 4.600 til å bruke da...

Men hadde vi vært to - så skulle vi jo delt på alle de utgiftene jeg må dekke alene, dermed kommer jeg dårligere ut enn om jeg hadde hatt samboer.

Skrevet

Det finnes sikkert enkelttilfeller, men du generaliserer jo.

Klart man mister stønader ved å bo sammen. Men mister man nok til å kompensere for de reduserte utgiftene?

selvfølgelig generaliserer jeg, kan jeg noe annet da?

om man mister nok til å kompensere for reduserte utgifter avhenger som sagt av partenes evne til å tilegne seg inntekt fra andre steder enn staten.

Skrevet

Det kommer an på om hun får overgangsstønad (9000 pr mnd), om hun mottar bostøtte (regnet ut i fra faktiske boutgifter kontra inntekt). Hun får ei ekstra barnetrygd, støtte fra faren (regnet ut fra hans inntekt), kanskje hun får dagpenger fra Aetat?

Får hun kontatstøtte? Man trenger ikke så mange tusen ut over det man betaler i boutgifter for å klare seg. Er alene med tre barn jeg og, og i perioder har det holdt hardt, men vi har nå klart oss. Det har derimot ikke vært muligheter for å gjøre noe ekstra i perioder, selv ikke å ta med ungene på kino.

Men nuh går alt så meget bedre :)

Skrevet

selvfølgelig generaliserer jeg, kan jeg noe annet da?

om man mister nok til å kompensere for reduserte utgifter avhenger som sagt av partenes evne til å tilegne seg inntekt fra andre steder enn staten.

Jeg vet ikke om du kan noe annet, men man burde kunne annet.

Enkelttilfeller er og blir enkelttilfeller. Du kan ikke si at "det lønner seg å være alene" fordi det lønner seg for en du kjenner.

Hvis det lønner seg for henne, er det uansett kortvarig. Overgangsstønad får man i tre år.

Annonse

Skrevet

Jeg får dekket 60% av barnehageplassen fordi jeg tjener mindre enn 6G - 1.700

Eksen og jeg tjener omtrent det samme, og jeg får 2.000 av ham.

Barnetrygd på 960, og ekstra - dermed 1.920.

Tilsammen ca 5.600...

Jeg har spart barnetrygden hennes siden hun ble født, og det gjør jeg fortsatt - så dermed blir det 4.600 til å bruke da...

Men hadde vi vært to - så skulle vi jo delt på alle de utgiftene jeg må dekke alene, dermed kommer jeg dårligere ut enn om jeg hadde hatt samboer.

Men hvorfor regner du med barnebidraget?

Jeg synes det er merkelig at bidrag regnes med i "støtte til alenemødre". Man får vel gå ut fra at Billas far hadde betalt sin del av utgiftene med henne hvis dere hadde bodd sammen også.

Skrevet

Jeg vet ikke om du kan noe annet, men man burde kunne annet.

Enkelttilfeller er og blir enkelttilfeller. Du kan ikke si at "det lønner seg å være alene" fordi det lønner seg for en du kjenner.

Hvis det lønner seg for henne, er det uansett kortvarig. Overgangsstønad får man i tre år.

vi snakket jo på genrell basis ikke sant? da blir det meningsløst å gå inn på enkelttilfeller synes jeg.

Jeg kjenner ikke bare en, men mange. Dersom du leser innleggene mine vil du oppdage at min påstand er at hvorvidt det lønner seg eller ikke avhenger av inntekten foreldrene har forøvrig.

Og ja, det er kortvarig som du sier.

Hele poenget mitt her er at statens satser er for dårlige, uavhengig om man er alenemor (eller far) eller ikke.

Skrevet

vi snakket jo på genrell basis ikke sant? da blir det meningsløst å gå inn på enkelttilfeller synes jeg.

Jeg kjenner ikke bare en, men mange. Dersom du leser innleggene mine vil du oppdage at min påstand er at hvorvidt det lønner seg eller ikke avhenger av inntekten foreldrene har forøvrig.

Og ja, det er kortvarig som du sier.

Hele poenget mitt her er at statens satser er for dårlige, uavhengig om man er alenemor (eller far) eller ikke.

"vi snakket jo på genrell basis ikke sant? da blir det meningsløst å gå inn på enkelttilfeller synes jeg."

Jeg også. Så hvorfor gjør du det?

Skrevet

"vi snakket jo på genrell basis ikke sant? da blir det meningsløst å gå inn på enkelttilfeller synes jeg."

Jeg også. Så hvorfor gjør du det?

gjør jeg det da?

Gjest Sellvfølge
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at bidrag regnes med i "støtte til alenemødre". Man får vel gå ut fra at Billas far hadde betalt sin del av utgiftene med henne hvis dere hadde bodd sammen også.

SELVSAGT skal barnebidraget medregnes. Det ER jo en "støtte". Skal man regne på hva man "tjener" som alenemor, må man selvsagt ta med barnebidraget i regnstykket.

Skrevet

SELVSAGT skal barnebidraget medregnes. Det ER jo en "støtte". Skal man regne på hva man "tjener" som alenemor, må man selvsagt ta med barnebidraget i regnstykket.

Tjener i forhold til hva da?

Hvis det er i forhold til å leve sammen med barnets far, skal man vel ikke ta det med, som sagt forsørger han vel barnet da også?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg - men jeg får jo for en ekstra fordi jeg er alene, dermed blir det 4600 mer i mnd enn jeg ville "fått" om jeg hadde bodd med ham...

Men; som sagt, det er jo dyrere å bo alene uansett, selv om Billa ikke koster noe særlig mer enn jeg skulle klart på bare min lønn, så må jeg dekke husleie, strøm, etc alene - ting jeg ellers ville delt med ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...