Gå til innhold

Hva er varmegjenvinning?

Anbefalte innlegg

Gjest helledussen
Skrevet

Leser på et prospekt på et hus. Hva betyr det når det står: "Det ligger klart rør til varmegjenvinning i boligen!" ? Håper noen kan forklare ei uvitende jente...

Fortsetter under...

Skrevet

Varmegjenivinning er et system som bruker opp igjen varmen i den luften du tar ut av huset til å varme opp uteluften som trekkes inn.

Alle hus trenger god ventilasjon, det mest vanlige er at det brukes kjøkkenviften til dette. Den går hele tiden og drar luft ut av huset. Det betyr at den varme inneluften blir sendt direkte ut.

Et varmgjenvinningsanlegg, er et såkalt balansert anlegg, som vil si at det trekkes like mye luft ut av huset som det sendes inn. Luften trekkes ut av kjøkken, bad og vaskerom og inn i de andre rommene.

Den varme inneluften, som trekkes ut, går igjennom en såkalt veksler og den uteluften som tas inn varmes opp av inneluften.

Fordelen med et slikt anlegg er at man får veldig frisk og fin luft i huset. Luften blir i tillegg til at den blir varmet opp også filtrert for å fjerne støvpartikler.

Noe energi sparer du også, selv om jeg tror at det er relativt lite.

Jeg har et slikt anlegg i mitt hus og er veldig godt fornøyd med det, ikke fordi jeg tror jeg sparer så mye energi, men fordi det alltid er veldig frisk og fin luft i huset.

Men hvis det er bare rørene som ligger der må du ut med ca. 20.000 kroner for å få kjøpt selve varmegjenvinningsanlegget.

Se linken, som forklarer dette bedre enn det jeg klarte.

http://blikkenslagern-alta.no/ventilasjon.html

Jeg har et anlegg fra Villavent

http://blikkenslagern-alta.no/ventilasjon.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...