Gjest hilsen en på flyttefot Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg er veldig vàr på lyder (har alltid vært det, må være medfødt). Jeg har ikke råd til å bo i noen enebolig. Ser etter ny bolig for tiden (må flytte pga jobb). Har sett mest på blokk-leiligheter (betongblokk), men i dag fant jeg en nydelig leilighet i en firemannsbolig. Da ville jeg få noen rett over meg. Det er et trehus bygd på 50-tallet, men eieren forteller at de over har nylig isolert gulvet sitt bedre, slik at man ikke hører dem så godt. Venner sier til meg at alt likevel blir mye mere "lytt" i trehus, fordi lyden forplanter seg lettere. Noen her som bor i trehus og som kan si meg noe om det er svært lytt eller ikke? (mer enn i betongblokker). Er usikker på om jeg bør flytte i en leilighet i trehus, selv om jeg liker leiligheten, når jeg plages så mye av lyder som jeg gjør. 0 Siter
MsSophie Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg bor i 4-mannsbolig i tre fra begynnelsen av 50-tallet. Jeg kan bekrefte at du hører naboen både skjærer brød og blar i avisa. Styr med andre ord langt unna! 0 Siter
keinstein Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Spørs hva slag støy. Piano eller flygel som står rett på gulvet kan høres i en hel betong boligblokk på 10 etasjer. I en blokk med gamle dører ut til oppgangen kan du høre alt som skjer der. Barn som "galopperer" slik barn gjerne gjør, kan du høre tvers gjennom betonggulv. Trafikkstøy tvers gjennom vinduer som ikke er lydtette. Er du følsom for støy, så flytt på landet i en hytte langt fra folk :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg bor i 4-mannsbolig i tre fra begynnelsen av 50-tallet. Jeg kan bekrefte at du hører naboen både skjærer brød og blar i avisa. Styr med andre ord langt unna! Jeg bodde i en betongblokk og kunne høre nabokvinnfolka over både dusje, prompe på do og skvalet fra morgenpissen deres. Spørs hvem som har bygget og hvordan. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg tror det er mer lytt i trehus enn i betongblokk. Det er hvertfall min erfaring. Hvis du skal bo i firemannsbolig, så ville jeg ha prioritert å bo i andre etasje. Det er mer støy ovenfra og ned enn motsatt... Jeg ville hørt litt med naboene jeg... Ring på og si at du lurer på å kjøpe leiligheten og om de kan fortelle noe om det er lytt i huset. Du kan jo også gjøre noe for å isolere taket ditt bedre også... Når det er sagt, så er min erfaring at firemannsboliger er MYE mer koselig enn betongblokk! :-) Lykke til med boligkjøp! 0 Siter
MsSophie Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg bodde i en betongblokk og kunne høre nabokvinnfolka over både dusje, prompe på do og skvalet fra morgenpissen deres. Spørs hvem som har bygget og hvordan. Mitt toalett ligger vegg-i-vegg/gulv-mot-tak med de 3 andre naboene. Det er omtrent som å sitte med en gardin i mellom oss. 0 Siter
Gjest blokkliv, nei takk Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg bodde i en betongblokk og kunne høre nabokvinnfolka over både dusje, prompe på do og skvalet fra morgenpissen deres. Spørs hvem som har bygget og hvordan. Samboeren min satt en dag på altaten da vi bodde i blokk. Hun under satt også ute og satt og ropte med naboen som satt i en annen blokk. Så roper hun under - blokken vår er så jævla stille utenom når de over pisser. Det er klasse over henne skjønner du 0 Siter
keinstein Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Mitt toalett ligger vegg-i-vegg/gulv-mot-tak med de 3 andre naboene. Det er omtrent som å sitte med en gardin i mellom oss. Hvordan er akustikken? :-) 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg tror det er mer lytt i trehus enn i betongblokk. Det er hvertfall min erfaring. Hvis du skal bo i firemannsbolig, så ville jeg ha prioritert å bo i andre etasje. Det er mer støy ovenfra og ned enn motsatt... Jeg ville hørt litt med naboene jeg... Ring på og si at du lurer på å kjøpe leiligheten og om de kan fortelle noe om det er lytt i huset. Du kan jo også gjøre noe for å isolere taket ditt bedre også... Når det er sagt, så er min erfaring at firemannsboliger er MYE mer koselig enn betongblokk! :-) Lykke til med boligkjøp! Som andre har skrevet her, så er det selvfølgelig forskjell fra sted til sted. Fra blokk til blokk og fra trehus til trehus. Det er jo også stor forskjell på hvem man får som naboer! Det er jo også en viktig forskjell. Dama på 90 vegg i vegg med oss, gjør jo ikke akkurat så mye utav seg.... :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Som andre har skrevet her, så er det selvfølgelig forskjell fra sted til sted. Fra blokk til blokk og fra trehus til trehus. Det er jo også stor forskjell på hvem man får som naboer! Det er jo også en viktig forskjell. Dama på 90 vegg i vegg med oss, gjør jo ikke akkurat så mye utav seg.... :-) Et annet sted jeg bodde i betongblokk, så fikk jeg lære hvor stort repertoar en beostær har, og hvor liten tålmodighet jeg har, og hvor sint og oppfarende jeg kan bli av 133 repetisjoner av en imitasjon av en dørklokke (ding-dong). Jeg kan le nå, men jeg gråt den gangen. 0 Siter
Line Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Jeg har bodd i begge deler. Bodde i firemannsbolig fra femtitallet, og det var veldig lytt ut mot gangen. Vi hørte når naboene under oss kranglet og ropte høyt, og når lydnivået oversteg normal dagligtale. I blokk med betongvegger er det lydtett, så godt som, mellom etasjene. Ut mot gangen, om det er felles gang, kan det være mere lytt pga. tynn ytterdør, men mellom leilighetene er det temmelig lydtett ja. Boring forplanter seg i betongvegger, men det er også eneste minuset. Synes jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.