Gå til innhold

Selvantenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oljet golvet i går, og tørket jo da av overskytende olje med kluter. Denne oljen er selvantennende, står det på dunken, så jeg la klutene ut i snøen.

Men hva betyr det egentlig? Hva er det som skjer - fysisk og kjemisk, når noe tar fyr uten at det er noen flamme eller gnist tilstede?

Husker med redsel et hus i nærheten her som var omtrent klart til innflytting. Det brant helt ned, fordi eierne hadde lagt sånne oljekluter ligge inne etter at de hadde oljet golvene...

Fortsetter under...

Gjest Brannmester
Skrevet

Det skjer en varmeutvikling i fillen, som til slutt gjør at den antennes.

Skrevet

Det skjer en varmeutvikling i fillen, som til slutt gjør at den antennes.

Hvorfor skjer den varmeutviklingen? Er det når oljen er i kontakt med oksygen? Hvor høy/lav temperatur må det være for at f.eks. linolje antenner?

Er det best å brenne fillene kontrollert ute? Hvis ikke - hva skal jeg da gjøre med dem?

Skrevet

Hvorfor skjer den varmeutviklingen? Er det når oljen er i kontakt med oksygen? Hvor høy/lav temperatur må det være for at f.eks. linolje antenner?

Er det best å brenne fillene kontrollert ute? Hvis ikke - hva skal jeg da gjøre med dem?

Ja, det var jo lurt - tenn på dem i snøen.

Skrevet

Varmeutviklingen skjer pga. opphopning av gasser tror jeg. Så hvis du krøller fillene og legger de i plastpose får du god opphopning og større sjanse for selvantenning. Du bør jo uansett kvitte deg med fillene, brenne kontrollert ute hørtes ut som en bra ide. Eller levere i containerene som står på diverse besinstasjoner, miljøstasjoner heter de. Her kan malingrester og oljerester og filler leveres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...