Gjest prust Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Oljet golvet i går, og tørket jo da av overskytende olje med kluter. Denne oljen er selvantennende, står det på dunken, så jeg la klutene ut i snøen. Men hva betyr det egentlig? Hva er det som skjer - fysisk og kjemisk, når noe tar fyr uten at det er noen flamme eller gnist tilstede? Husker med redsel et hus i nærheten her som var omtrent klart til innflytting. Det brant helt ned, fordi eierne hadde lagt sånne oljekluter ligge inne etter at de hadde oljet golvene... 0 Siter
Gjest Brannmester Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Det skjer en varmeutvikling i fillen, som til slutt gjør at den antennes. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Det skjer en varmeutvikling i fillen, som til slutt gjør at den antennes. Hvorfor skjer den varmeutviklingen? Er det når oljen er i kontakt med oksygen? Hvor høy/lav temperatur må det være for at f.eks. linolje antenner? Er det best å brenne fillene kontrollert ute? Hvis ikke - hva skal jeg da gjøre med dem? 0 Siter
flisa Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Hvorfor skjer den varmeutviklingen? Er det når oljen er i kontakt med oksygen? Hvor høy/lav temperatur må det være for at f.eks. linolje antenner? Er det best å brenne fillene kontrollert ute? Hvis ikke - hva skal jeg da gjøre med dem? Ja, det var jo lurt - tenn på dem i snøen. 0 Siter
lonelyP Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Hvorfor skjer den varmeutviklingen? Er det når oljen er i kontakt med oksygen? Hvor høy/lav temperatur må det være for at f.eks. linolje antenner? Er det best å brenne fillene kontrollert ute? Hvis ikke - hva skal jeg da gjøre med dem? Varmeutviklingen skjer pga. opphopning av gasser tror jeg. Så hvis du krøller fillene og legger de i plastpose får du god opphopning og større sjanse for selvantenning. Du bør jo uansett kvitte deg med fillene, brenne kontrollert ute hørtes ut som en bra ide. Eller levere i containerene som står på diverse besinstasjoner, miljøstasjoner heter de. Her kan malingrester og oljerester og filler leveres. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.