Gå til innhold

Dilemma.

Gjest KariKruskakli

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Datteren min har vært veldig bestemt på at hun vil konfirmere seg i kirka.

Nå viser det seg at all konfirmasjonsundervisning kommer på de dagene hun er på dans. Hun vil ikke skofte en eneste dansetime. Det er viktigere for henne.

Hvordan fungerer det? Blir man nektet å konfirmeres hvis man ikke møter til konfirmantundervisning?

Både hun og venninna hennes sier nå at det ikke vil konfirmeres hvis de må velge.

Og hun som var så bestemt på å konfirmeres i kirka.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

5

• Katt-ja

2

• libra

1

• EllaJo

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Begynner hun først nå på konf.undervisning? (altså i januar) Eller er det en av tingene som har endret dag?

Skrevet

OPSANN... De må følge undervisningen og i tillegg gå 8ganger i kirka. Hos oss er det to tidspunkt, to grupper en kveld i uka. Vet dere om det blir i samme tiden som dansen?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Begynner hun først nå på konf.undervisning? (altså i januar) Eller er det en av tingene som har endret dag?

Hun begynner nå i januar. Hun går i 9-ende og skal konfirmeres i september.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

OPSANN... De må følge undervisningen og i tillegg gå 8ganger i kirka. Hos oss er det to tidspunkt, to grupper en kveld i uka. Vet dere om det blir i samme tiden som dansen?

Ja, det blir det.

Blir man nektet å konfirmeres om man ikke møter?

Det er vel noe som heter. La alle barn komme til meg. Hindre dem ikkje;)

Skrevet

Hun begynner nå i januar. Hun går i 9-ende og skal konfirmeres i september.

Åja,- litt annet opplegg, det der da... (konf. på våren her)

Kan man ikke snakke med dansegruppen? Det gjelder kanskje flere av dem som deltar? Dumt å ha sånn typisk tenårings-aktivitet samtidig med konf.forberedelser...

Annonse

Skrevet

Hun må nok følge undervisningen. Poenget med konformasjonen er jo å lære om kristendommen og så bestemme seg om en ønsker konfirmasjon eller ikke?

Hør med presten eller menighetskontoret om de har flere grupper, slik at hun kanskje kan gå en annen dag. Skjønner at det er vanskelig å velge bort en gøy aktivitet, men konformasjonstida er jo spesiell da, og dette er jo bare ett semester...

Eller kanskje kan hun bytte dansedag/-parti?

Skrevet

Da jeg ble konfirmert måtte vi delta på et antall timer med undervisning i tillegg til å gå 4-6 ganger på gudstjeneste. Om noen ikke deltok på nok timer så ble de ikke nektet å bli konfirmert, men de måtte ta de igjen ved å gjøre oppgaver (husker ikke helt)

Finnes det ikke andre dager i løpet av uka da? vi hadde tirsdag og onsdag.

Skrevet

Ja, det blir det.

Du kan vel tenke deg hvor mange som ville møte til konfirmasjonsundervisningen dersom fritidsaktiviteter var gyldig fritaksgrunn?

Det pleier å være regler for hvor mye fravær man kan ha. Dessuten er det gjerne noe obligatorisk som foregår på søndager (gudstjenester), i helger (turer / leirer) osv.

Du får snakke med menighetskontoret, men jeg tviler på at de kan la akkurat dem få noen særbehandling. Dersom det finnes flere partier på forskjellige dager, kan det være mulig å få bytte.

Skrevet

Hvis dansen er viktigere enn konfirmasjonen så får hun heller bare droppe konfirmasjonen. Hva er egentlig dilemmaet her?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Åja,- litt annet opplegg, det der da... (konf. på våren her)

Kan man ikke snakke med dansegruppen? Det gjelder kanskje flere av dem som deltar? Dumt å ha sånn typisk tenårings-aktivitet samtidig med konf.forberedelser...

Det er musikalakademiet på Bårdar. De forandrer nok ikke tider, bare fordi noen få skal konfirmere seg.

Det verste er at de har det kræsjer hver eneste uke.

Gjest konfirmanten
Skrevet

Ja, det blir det.

Konfirmantundervisningen er obligatorisk, så det blir skoft og "ubestått" hvis hun ikke møter opp ja.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hun må nok følge undervisningen. Poenget med konformasjonen er jo å lære om kristendommen og så bestemme seg om en ønsker konfirmasjon eller ikke?

Hør med presten eller menighetskontoret om de har flere grupper, slik at hun kanskje kan gå en annen dag. Skjønner at det er vanskelig å velge bort en gøy aktivitet, men konformasjonstida er jo spesiell da, og dette er jo bare ett semester...

Eller kanskje kan hun bytte dansedag/-parti?

Det hjelper lite når hun ikke vil.

Det virket som det var viktig for henne å konfirmeres, men når det kommer til stykket så er dansen enda viktigere.

Annonse

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du kan vel tenke deg hvor mange som ville møte til konfirmasjonsundervisningen dersom fritidsaktiviteter var gyldig fritaksgrunn?

Det pleier å være regler for hvor mye fravær man kan ha. Dessuten er det gjerne noe obligatorisk som foregår på søndager (gudstjenester), i helger (turer / leirer) osv.

Du får snakke med menighetskontoret, men jeg tviler på at de kan la akkurat dem få noen særbehandling. Dersom det finnes flere partier på forskjellige dager, kan det være mulig å få bytte.

Jeg tviler på det jeg også.

Blir jo vanskelig å få det til uansett. Dans/drama/sang mandag og onsdag. Piano tirsdager.

Får vel bare droppe hele konfirmasjonen da.

Skrevet

vel naboen flyttet til Spania med døtrene sine. og hun Eldste konfirmerte seg i fjor sammen med jevnaldrende selv om hun ikke hadde fulgt konfirmasjonsundervisningen da hun var utenlands

Men hvordan det stiller seg når man bor i Norge og ikke møter til konfirmasjonsundervisning? hm

Hvis hun vil konfirmere seg kan hun ikke konfirmere seg i en anne kirke hvor de har undervisning til andre tider?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvis dansen er viktigere enn konfirmasjonen så får hun heller bare droppe konfirmasjonen. Hva er egentlig dilemmaet her?

Tja, si det. Hun må nok bare droppe det da ja.

Skrevet

Det hjelper lite når hun ikke vil.

Det virket som det var viktig for henne å konfirmeres, men når det kommer til stykket så er dansen enda viktigere.

ja, men da har du jo løsningen på dilemmaet hennes da. Er dans viktigere blir det dans. Vil hun heller komfirmere seg blir det det. Men hun kan jo sjekke med andre menigheter om de har andre dager/annet opplegg som kan passe.

Skrevet

Jeg tviler på det jeg også.

Blir jo vanskelig å få det til uansett. Dans/drama/sang mandag og onsdag. Piano tirsdager.

Får vel bare droppe hele konfirmasjonen da.

Hun måtte jo regne med å ofre en av de faste aktivitetene til fordel for konfirmasjons-undervisningen akkurat dette halvåret. Sånn er det for alle. Det skal noe til at det kommer akkurat på det tidspunktet som passer.

Det der hører med til å bli voksen - man får ikke med seg alt.

Skrevet

Vi fikk hele tida beskjed om at hvis vi ikke møtte opp og ikke gikk de obligatoriske gangene i kirka, så fikk vi ikke konfirmere oss.

Men jeg gikk i en konfirmasjonsklasse der 2/3 av folka (stort sett gutta, mener jeg å huske. Selv var jeg ganske grei, hehe, selvfølgelig;) var helt ute av kontroll. Enten dukka de ikke opp i det hele tatt, ellers å skapte de BARE bråk mens de var der. Flere ganger endte kateketen med å gi opp og gå hjem etter kort tid. De færreste av oss var vel i kirka (husker jeg var der èn gang), og alle ble vi konfirmerte.

Huff, flaut å tenke tilbake på igrunn. Det verste er vel at noen av de guttene ikke har kommet så veldig langt siden den gang :P

Hvordan det blir hvis hun ikke dukker opp på NOEN av timene.. det spørs jo da. Men har man ikke konfirmasjonsundervisning to ganger i uka? Eller husker jeg helt feil? Og disse kirkebesøkene kan hun jo ta når som helst :)

Går sikkert an å komme opp med ei ordning. Evt. konfirmere seg borgelig?

Skrevet

Kan hun ikke konfirmere seg i en annen kirke? Eventuelt går det an å høre med presten om hun kan ta undervisningen i en annen kirke og konfirmere seg i den dere hører til. Det viktigste er jo at undervisningen blir gjennomført, ikke hvor det gjøres. Hun kan sikkert få være med på undervisningen et annet sted som underviser på andre dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...