Gjest KariKruskakli Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Datteren min har vært veldig bestemt på at hun vil konfirmere seg i kirka. Nå viser det seg at all konfirmasjonsundervisning kommer på de dagene hun er på dans. Hun vil ikke skofte en eneste dansetime. Det er viktigere for henne. Hvordan fungerer det? Blir man nektet å konfirmeres hvis man ikke møter til konfirmantundervisning? Både hun og venninna hennes sier nå at det ikke vil konfirmeres hvis de må velge. Og hun som var så bestemt på å konfirmeres i kirka. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Begynner hun først nå på konf.undervisning? (altså i januar) Eller er det en av tingene som har endret dag? 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 OPSANN... De må følge undervisningen og i tillegg gå 8ganger i kirka. Hos oss er det to tidspunkt, to grupper en kveld i uka. Vet dere om det blir i samme tiden som dansen? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Begynner hun først nå på konf.undervisning? (altså i januar) Eller er det en av tingene som har endret dag? Hun begynner nå i januar. Hun går i 9-ende og skal konfirmeres i september. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 OPSANN... De må følge undervisningen og i tillegg gå 8ganger i kirka. Hos oss er det to tidspunkt, to grupper en kveld i uka. Vet dere om det blir i samme tiden som dansen? Ja, det blir det. Blir man nektet å konfirmeres om man ikke møter? Det er vel noe som heter. La alle barn komme til meg. Hindre dem ikkje;) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Hun begynner nå i januar. Hun går i 9-ende og skal konfirmeres i september. Åja,- litt annet opplegg, det der da... (konf. på våren her) Kan man ikke snakke med dansegruppen? Det gjelder kanskje flere av dem som deltar? Dumt å ha sånn typisk tenårings-aktivitet samtidig med konf.forberedelser... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Hun må nok følge undervisningen. Poenget med konformasjonen er jo å lære om kristendommen og så bestemme seg om en ønsker konfirmasjon eller ikke? Hør med presten eller menighetskontoret om de har flere grupper, slik at hun kanskje kan gå en annen dag. Skjønner at det er vanskelig å velge bort en gøy aktivitet, men konformasjonstida er jo spesiell da, og dette er jo bare ett semester... Eller kanskje kan hun bytte dansedag/-parti? 0 Siter
EllaJo Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Da jeg ble konfirmert måtte vi delta på et antall timer med undervisning i tillegg til å gå 4-6 ganger på gudstjeneste. Om noen ikke deltok på nok timer så ble de ikke nektet å bli konfirmert, men de måtte ta de igjen ved å gjøre oppgaver (husker ikke helt) Finnes det ikke andre dager i løpet av uka da? vi hadde tirsdag og onsdag. 0 Siter
laban Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Ja, det blir det. Blir man nektet å konfirmeres om man ikke møter? Det er vel noe som heter. La alle barn komme til meg. Hindre dem ikkje;) Du kan vel tenke deg hvor mange som ville møte til konfirmasjonsundervisningen dersom fritidsaktiviteter var gyldig fritaksgrunn? Det pleier å være regler for hvor mye fravær man kan ha. Dessuten er det gjerne noe obligatorisk som foregår på søndager (gudstjenester), i helger (turer / leirer) osv. Du får snakke med menighetskontoret, men jeg tviler på at de kan la akkurat dem få noen særbehandling. Dersom det finnes flere partier på forskjellige dager, kan det være mulig å få bytte. 0 Siter
libra Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Hvis dansen er viktigere enn konfirmasjonen så får hun heller bare droppe konfirmasjonen. Hva er egentlig dilemmaet her? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Åja,- litt annet opplegg, det der da... (konf. på våren her) Kan man ikke snakke med dansegruppen? Det gjelder kanskje flere av dem som deltar? Dumt å ha sånn typisk tenårings-aktivitet samtidig med konf.forberedelser... Det er musikalakademiet på Bårdar. De forandrer nok ikke tider, bare fordi noen få skal konfirmere seg. Det verste er at de har det kræsjer hver eneste uke. 0 Siter
Gjest konfirmanten Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Ja, det blir det. Blir man nektet å konfirmeres om man ikke møter? Det er vel noe som heter. La alle barn komme til meg. Hindre dem ikkje;) Konfirmantundervisningen er obligatorisk, så det blir skoft og "ubestått" hvis hun ikke møter opp ja. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Hun må nok følge undervisningen. Poenget med konformasjonen er jo å lære om kristendommen og så bestemme seg om en ønsker konfirmasjon eller ikke? Hør med presten eller menighetskontoret om de har flere grupper, slik at hun kanskje kan gå en annen dag. Skjønner at det er vanskelig å velge bort en gøy aktivitet, men konformasjonstida er jo spesiell da, og dette er jo bare ett semester... Eller kanskje kan hun bytte dansedag/-parti? Det hjelper lite når hun ikke vil. Det virket som det var viktig for henne å konfirmeres, men når det kommer til stykket så er dansen enda viktigere. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Du kan vel tenke deg hvor mange som ville møte til konfirmasjonsundervisningen dersom fritidsaktiviteter var gyldig fritaksgrunn? Det pleier å være regler for hvor mye fravær man kan ha. Dessuten er det gjerne noe obligatorisk som foregår på søndager (gudstjenester), i helger (turer / leirer) osv. Du får snakke med menighetskontoret, men jeg tviler på at de kan la akkurat dem få noen særbehandling. Dersom det finnes flere partier på forskjellige dager, kan det være mulig å få bytte. Jeg tviler på det jeg også. Blir jo vanskelig å få det til uansett. Dans/drama/sang mandag og onsdag. Piano tirsdager. Får vel bare droppe hele konfirmasjonen da. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 vel naboen flyttet til Spania med døtrene sine. og hun Eldste konfirmerte seg i fjor sammen med jevnaldrende selv om hun ikke hadde fulgt konfirmasjonsundervisningen da hun var utenlands Men hvordan det stiller seg når man bor i Norge og ikke møter til konfirmasjonsundervisning? hm Hvis hun vil konfirmere seg kan hun ikke konfirmere seg i en anne kirke hvor de har undervisning til andre tider? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Hvis dansen er viktigere enn konfirmasjonen så får hun heller bare droppe konfirmasjonen. Hva er egentlig dilemmaet her? Tja, si det. Hun må nok bare droppe det da ja. 0 Siter
gullfisk Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Det hjelper lite når hun ikke vil. Det virket som det var viktig for henne å konfirmeres, men når det kommer til stykket så er dansen enda viktigere. ja, men da har du jo løsningen på dilemmaet hennes da. Er dans viktigere blir det dans. Vil hun heller komfirmere seg blir det det. Men hun kan jo sjekke med andre menigheter om de har andre dager/annet opplegg som kan passe. 0 Siter
laban Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Jeg tviler på det jeg også. Blir jo vanskelig å få det til uansett. Dans/drama/sang mandag og onsdag. Piano tirsdager. Får vel bare droppe hele konfirmasjonen da. Hun måtte jo regne med å ofre en av de faste aktivitetene til fordel for konfirmasjons-undervisningen akkurat dette halvåret. Sånn er det for alle. Det skal noe til at det kommer akkurat på det tidspunktet som passer. Det der hører med til å bli voksen - man får ikke med seg alt. 0 Siter
mAd Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Vi fikk hele tida beskjed om at hvis vi ikke møtte opp og ikke gikk de obligatoriske gangene i kirka, så fikk vi ikke konfirmere oss. Men jeg gikk i en konfirmasjonsklasse der 2/3 av folka (stort sett gutta, mener jeg å huske. Selv var jeg ganske grei, hehe, selvfølgelig;) var helt ute av kontroll. Enten dukka de ikke opp i det hele tatt, ellers å skapte de BARE bråk mens de var der. Flere ganger endte kateketen med å gi opp og gå hjem etter kort tid. De færreste av oss var vel i kirka (husker jeg var der èn gang), og alle ble vi konfirmerte. Huff, flaut å tenke tilbake på igrunn. Det verste er vel at noen av de guttene ikke har kommet så veldig langt siden den gang Hvordan det blir hvis hun ikke dukker opp på NOEN av timene.. det spørs jo da. Men har man ikke konfirmasjonsundervisning to ganger i uka? Eller husker jeg helt feil? Og disse kirkebesøkene kan hun jo ta når som helst Går sikkert an å komme opp med ei ordning. Evt. konfirmere seg borgelig? 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 23. januar 2006 Skrevet 23. januar 2006 Kan hun ikke konfirmere seg i en annen kirke? Eventuelt går det an å høre med presten om hun kan ta undervisningen i en annen kirke og konfirmere seg i den dere hører til. Det viktigste er jo at undervisningen blir gjennomført, ikke hvor det gjøres. Hun kan sikkert få være med på undervisningen et annet sted som underviser på andre dager. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.