Gå til innhold

Dilemma.

Gjest KariKruskakli

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

vel naboen flyttet til Spania med døtrene sine. og hun Eldste konfirmerte seg i fjor sammen med jevnaldrende selv om hun ikke hadde fulgt konfirmasjonsundervisningen da hun var utenlands

Men hvordan det stiller seg når man bor i Norge og ikke møter til konfirmasjonsundervisning? hm

Hvis hun vil konfirmere seg kan hun ikke konfirmere seg i en anne kirke hvor de har undervisning til andre tider?

Nå tror jeg det har løst seg.

Hun har selv snakket med en annen venninne som skal konfirmeres i en kirke som har undervisningen på tirsdager. Hun går på piano da, men pianolæreren pleier å være fleksibel.

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

5

• Katt-ja

2

• libra

1

• EllaJo

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvis dansen er viktigere enn konfirmasjonen så får hun heller bare droppe konfirmasjonen. Hva er egentlig dilemmaet her?

Hun har selv snakket med en annen venninne som skal konfirmeres i en kirke som har undervisningen på tirsdager. Hun går på piano da, men pianolæreren pleier å være fleksibel.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Da jeg ble konfirmert måtte vi delta på et antall timer med undervisning i tillegg til å gå 4-6 ganger på gudstjeneste. Om noen ikke deltok på nok timer så ble de ikke nektet å bli konfirmert, men de måtte ta de igjen ved å gjøre oppgaver (husker ikke helt)

Finnes det ikke andre dager i løpet av uka da? vi hadde tirsdag og onsdag.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hun må nok følge undervisningen. Poenget med konformasjonen er jo å lære om kristendommen og så bestemme seg om en ønsker konfirmasjon eller ikke?

Hør med presten eller menighetskontoret om de har flere grupper, slik at hun kanskje kan gå en annen dag. Skjønner at det er vanskelig å velge bort en gøy aktivitet, men konformasjonstida er jo spesiell da, og dette er jo bare ett semester...

Eller kanskje kan hun bytte dansedag/-parti?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Åja,- litt annet opplegg, det der da... (konf. på våren her)

Kan man ikke snakke med dansegruppen? Det gjelder kanskje flere av dem som deltar? Dumt å ha sånn typisk tenårings-aktivitet samtidig med konf.forberedelser...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

OPSANN... De må følge undervisningen og i tillegg gå 8ganger i kirka. Hos oss er det to tidspunkt, to grupper en kveld i uka. Vet dere om det blir i samme tiden som dansen?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

He he, nå består 100 nyeste bare av dette her.

Gjest Nok nå
Skrevet

Halloooooooo!

Nå tror jeg alle, absolutt ALLE, har fått med seg at saken har løst seg. Det er ikke nødvendig å skrive 40 identiske innlegg om det.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Halloooooooo!

Nå tror jeg alle, absolutt ALLE, har fått med seg at saken har løst seg. Det er ikke nødvendig å skrive 40 identiske innlegg om det.

Nei, sier du det;)

Skrevet

Har man ikke leirkonfirmasjon som alternativ i menigheten deres? Det finnes i hvert fall mange steder.

Ellers er det ingenting i veien for at hun konfimerer seg i en annen menighet i nærheten, hvor de har andre oppmøtedager. Jeg vet om flere som har gjort det, av tilsvarende praktiske årsaker.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ok..det var bra =)

Skrevet

å guri, håper det går fint da ja ;)

Skrevet

Så flott! Konfirmasjonstiden er jo en spesiell periode, og når hun i utgangspunktet har lyst til å konfirmere seg, var det fint at dere fant en praktisk løsning på det.

Skrevet

Å ja.. dette var nytt for meg.

Så rart..hvorfor har de ikke det? =)

Kanskje fordi det i byene aldri har vært vanlig at nesten alle blir konfirmert?

Idag skal man være fornøyd om man finner noen som hører til statskirken i det hele tatt, i enkelte skolekretser i Oslo.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Har du ingen påvirkningskraft "på" henne ?

Bestemmer hun til syvende og sist alt selv .... ? Hmmmmm, er vel litt lurt innimellom at foreldrene kan kreve litt av barna vel .... hun er jo bare et barn .....

Nei, hun har ikke vært barn på lang tid. Hun er 15 år, og moden for alderen, og bein i nesa så det holder.

Jeg har en viss påvirkningskraft, men til syvende og sist tar hun egne valg, og det er jeg glad for. Spesielt siden hun ser ut til å greie seg bra. *skryte fælt*

Gjest M.Angelica
Skrevet

Kanskje fordi det i byene aldri har vært vanlig at nesten alle blir konfirmert?

Idag skal man være fornøyd om man finner noen som hører til statskirken i det hele tatt, i enkelte skolekretser i Oslo.

Jeg kommer fra en by jeg og da ;p

Skjønner forresten hva du mener =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...