Gå til innhold

Er denne artikkelen i Dagbladet en fleip?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke sikkert de er født i Norge, de kan jo være innflyttet senere.

Skrevet

Litt sært da, å bytte navn til likt navn... Hehe... ;)

Gjest Jeg tror du tror
Skrevet

Det er ikke sikkert de er født i Norge, de kan jo være innflyttet senere.

du har nok rett i det. tror jeg. siden det står at de byttet til norske vanlige navn.

Gjest Merkelig artikkel
Skrevet

Litt sært da, å bytte navn til likt navn... Hehe... ;)

Hvorfor finner de ikke ut at to stykker har det samme navnet da?

Noe jeg ikke skjønner her?

Skrevet

Hvorfor finner de ikke ut at to stykker har det samme navnet da?

Noe jeg ikke skjønner her?

Hæ?

Det er ikke ulovlig å ha likt navn vel?

Annonse

Gjest Merkelig artikkel
Skrevet

Hæ?

Det er ikke ulovlig å ha likt navn vel?

det er vel ikke lov for søsken å ha samme navn?

Eller er det det?

Kanskje jeg skal bytte fornavn til det samme som søstera mi så slipper foreldrene mine å gå i surr hele tida:)

Skrevet

Eller er det det?

Kanskje jeg skal bytte fornavn til det samme som søstera mi så slipper foreldrene mine å gå i surr hele tida:)

Jeg kjenner to som het det samme i noen år, men det er nå så lenge siden at det var den gangen man fikk navnet sitt ved dåpen. Mora hadde reist fra storebroren hylende hos barnevakten og klarte ikke å tenke på noe annet, så da presten spurte hva barnet skulle hete glapp moren ut navnet på storebroren. ;)

Trodde da ikke det var en lov mot å hete det samme som søstra/broren sin, men kan ta en titt i navneloven og se om jeg finner noe i farta.

Men det er jo mange som heter det samme som moren eller faren sin, så jeg syns det er rart om det ikke er lov.

At det er fjernt, sært, idiotisk og upraktisk er jo en annen sak. ;)

Gjest Merkelig artikkel
Skrevet

du har nok rett i det. tror jeg. siden det står at de byttet til norske vanlige navn.

jeg tenkte at de godt kunne være født her, men allikevel ikke ha typiske norske navn som Jan, petter og Tore.

Kanskje de heter Petro, Diego eller Mikael ?

Greit å hete Terje Johansen, da kan man jo gjemme seg i katalogen

Skrevet

Jeg kjenner to som het det samme i noen år, men det er nå så lenge siden at det var den gangen man fikk navnet sitt ved dåpen. Mora hadde reist fra storebroren hylende hos barnevakten og klarte ikke å tenke på noe annet, så da presten spurte hva barnet skulle hete glapp moren ut navnet på storebroren. ;)

Trodde da ikke det var en lov mot å hete det samme som søstra/broren sin, men kan ta en titt i navneloven og se om jeg finner noe i farta.

Men det er jo mange som heter det samme som moren eller faren sin, så jeg syns det er rart om det ikke er lov.

Tror ikke så mye på historien din, jeg! Barnet fikk jo ikke det navnet bare fordi moren glapp ut med et annet navn i farten??!!! Presten hadde da vel oppskrevet hvilket navn det skulle være?

ELlers har jeg opplevd det du sa: Jeg var fadder for gutten til kusina mi.Storebroren på 3 år sprang som en propell rundt og foreldrene var rimelig stressa. Så da presten spurte om guttens navn, sa mora (kusina mi) navnet på eldstemann. Det ble litt fliring, og så sa hun det rette navnet. Og gutten heter selvfølgelig ikke det samme som storebror!

Skrevet

Tror ikke så mye på historien din, jeg! Barnet fikk jo ikke det navnet bare fordi moren glapp ut med et annet navn i farten??!!! Presten hadde da vel oppskrevet hvilket navn det skulle være?

ELlers har jeg opplevd det du sa: Jeg var fadder for gutten til kusina mi.Storebroren på 3 år sprang som en propell rundt og foreldrene var rimelig stressa. Så da presten spurte om guttens navn, sa mora (kusina mi) navnet på eldstemann. Det ble litt fliring, og så sa hun det rette navnet. Og gutten heter selvfølgelig ikke det samme som storebror!

Dette er selvfølgelig LENGE siden, og jeg aner ikke noe om det er sant eller ikke, da det er en vandrehistorie jeg hørte fra mamma.

Jeg ble forøvrig ertet på barneskolen for at jeg ikke hadde navn, siden jeg ikke var døpt... så det er ikke så lenge siden folk faktisk trodde at man fikk navnet sitt i dåpen, så det har vel en grunn da? Jeg trodde det var sånn i gamledager jeg.

Skrevet

Dette er selvfølgelig LENGE siden, og jeg aner ikke noe om det er sant eller ikke, da det er en vandrehistorie jeg hørte fra mamma.

Jeg ble forøvrig ertet på barneskolen for at jeg ikke hadde navn, siden jeg ikke var døpt... så det er ikke så lenge siden folk faktisk trodde at man fikk navnet sitt i dåpen, så det har vel en grunn da? Jeg trodde det var sånn i gamledager jeg.

Det stemmer at tidligere het det "Hva skal barnet hete?".

Nå sier presten: "Hva heter barnet?"

Nå gjelder jo navnevalget det du skriver på papirene til folkeregisteret. Hvordan det ble gjort før for barn som ikke ble døpt, vet jeg ikke.

Men for en teit ting å erte for da!!!!!

Skrevet

Eller er det det?

Før i tiden var det ikke så uvanlig at søsken hadde samme navn. Vet om et tilfelle der et barn var dødssykt og foreldrene fikk et barn med samme kjønn før det første barnet døde. Nå hadde det seg slik at det første barnet hadde et navn som gikk igjen i slekta og for å være sikre på at navnet ikke forsvant ut så døpte de også det andre barnet med samme navn. Nå overlevde det første barnet så der i huset var det to barn med samme navn. :o) Men det er sikkert 150 år siden.

Annonse

Gjest Merkelig artikkel
Skrevet

leste en artikkel om en familie som hadde 15 barn for noen år siden. Da het første og siste foreløpige) barn det samme. Stusset over dette. De var norske, Kanskje de ikke fant på flere navn?

Eller at de har lov til å ha samme fornavn bare de har ulikt mellomnavn?

Skrevet

leste en artikkel om en familie som hadde 15 barn for noen år siden. Da het første og siste foreløpige) barn det samme. Stusset over dette. De var norske, Kanskje de ikke fant på flere navn?

Nå har ikke jeg studert navneloven, men tviler på at det står at man ikke kan ha samme navn som søsken.

Skrevet

Nå derimot, har jeg studert navneloven, og det står ingenting om at søsken ikke kan ha likt navn.

Gjest Merkelig artikkel
Skrevet

interessant

det jeg lurer på da er om av disse er levende født? og om de er det har de blitt skilt?

Har bare hørt om et tilfelle og det var i 1980, hvor et siamesisk tvillingpar ble skilt etter å ha vært sammenvokst. Dette skulle være superhemmelig, men ble lekket ut likevel. Tvillingene har alltid vært anonyme etter det.

Tror nok at hvis et siamesisk tvillingpar hadde gått rundt på Karl Johan så hadde det ikke gått lang tid før Media hadde fått snusen i det

Og hadde jeg sett noe sånt så hadde jeg nok oppsøkt legen og fått sjekket om det var noe problemer med synet eller kanskje noen hallusinasjoner på gang

Gjest Merkelig artikkel
Skrevet

ved nærmere ettertanke så kan jo begrepet siamesiske tvillinger være så mangt. Det trenger jo ikke bety at de henger sammen i hode eller mage. Det kan jo bare være deler av huden som henger sammen og hvor de lett kan skilles

Skrevet

Da presten spurte meg i dåpen til minsta hva hun het, sa jeg navnet til storesøstra! Gjentok navnet enda en gang da han spurte opp igjen, til alt overmål....

Må være det man kaller ammetåke :-p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...