Gå til innhold

Har halvsøsken lov til å gifte seg med hverandre?

Anbefalte innlegg

Gjest halvsøsken som vil gifte seg
Skrevet

Fant dette på nettet:

"Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led, eller är helsyskon. Halvsyskon får inte gifta sig med varandra utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer."

Så de kan tydeligvis søke om dette... Om det ville blitt innvilget,- tja..

Så hvis de får innvilget giftermål, betyr det at de kan sette barn til verden også?

for det er vel biologiske halvsøsken det er snakk om her? Ikke adoptivsøsken?

for ordens skyld, jeg skal IKKE gifte meg med noen halvsøsken :)

men ble engasjert av temaet

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

9

• Prozak

5

• Katt-ja

3

• favn

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Husker jeg og fetteren min var "forelsket" i hverandre da vi var 5-6-7 år. Vi spurte foreldrene våre om vi kunne gifte oss når vi ble voksne, og da sa de at vi måtte spørre kongen først :-)

Det artige er at han jeg faktisk giftet meg med, har samme navn som fetteren min, og det gjorde forloveren min stort poeng av i talen sin! Jeg visste allerede fra jeg var 5 år at jeg skulle gifte meg med "S" :-)

*S* Pussig sammentreff da! :-)

Jeg skulle også gifte meg fetteren min da jeg var liten, mente jeg, jeg husker vi satt under syrinbusken og lovte hverandre så, og susset. Dæven.

Dessuten var vi ikke verre en at vi ramset opp en rekke standins også,(Jeg husker fortsatt at hans het Caroline, og at jeg ble fryktelig sjalu på henne), sånn i tilfelle eller om en av oss skulle bli syke akkurat den dagen! ;-)

Ingen av mine kjærester har dog hett det samme som ham,og jeg er i for seg veldig glad for at jeg og fetters skrinla tanken! :-D

Gjest Er fra bygd i norge
Skrevet

Nei,selvsagt er det ikke det,det er ikke engang sikkert en får gifte seg med sin fetter/kusine (selvom den slags ekteskap ikke er HELT uvanlige) om en måtte ønske,det er for nært og en kan få rare barn! ;-)

Før i tiden måtte en vel søke kongen, gud vet hvordan det egentlig er nå.

Der jeg er fra er det ikke så uvanlig å gifte seg som fetter-kusine.. Det er altså lov i norge, men lurt er det jo ikke,. Blir mange syke barn...

Skrevet

*S* Pussig sammentreff da! :-)

Jeg skulle også gifte meg fetteren min da jeg var liten, mente jeg, jeg husker vi satt under syrinbusken og lovte hverandre så, og susset. Dæven.

Dessuten var vi ikke verre en at vi ramset opp en rekke standins også,(Jeg husker fortsatt at hans het Caroline, og at jeg ble fryktelig sjalu på henne), sånn i tilfelle eller om en av oss skulle bli syke akkurat den dagen! ;-)

Ingen av mine kjærester har dog hett det samme som ham,og jeg er i for seg veldig glad for at jeg og fetters skrinla tanken! :-D

Jeg er også glad for at det ikke ble noe av fetteren min og jeg. Han er blitt meget spesiell etter han ble voksen. Treffer ham 1-2 ganger i familieselskap, men har nesten INGENTING å snakke med ham om. Med kona hans har jeg absolutt INGENTING å snakke om :-)

Men det var en fin tid.... Vi klatret høyt i trærne, vi hadde klubber, vi fisket og leste sammen, og hadde hemmeligheter sammen :-)

Skrevet

Så hvis de får innvilget giftermål, betyr det at de kan sette barn til verden også?

for det er vel biologiske halvsøsken det er snakk om her? Ikke adoptivsøsken?

for ordens skyld, jeg skal IKKE gifte meg med noen halvsøsken :)

men ble engasjert av temaet

Æsj, det høres jo ekkelt ut. De har jo enten samme mor eller samme far...

Skrevet

nicket mitt viste bare hva tråden handlet om, siden jeg ønsket å være anonym

Den sier da ikke at jeg ønsker å gifte meg med et halvsøsken, bare teamet for tråden.

Temaet skriver man i overskriften.

Signaturen er et substitutt for ditt navn, og/eller den du ønsker å være eller tilkjennegi deg som i forumet.

Annonse

laguna1365380434
Skrevet

Der jeg er fra er det ikke så uvanlig å gifte seg som fetter-kusine.. Det er altså lov i norge, men lurt er det jo ikke,. Blir mange syke barn...

Ja jeg vet at det ikke er helt uvanlig,men må man ikke spørre spesielt eller noe?

Om jeg nå skulle ønske å gifte meg med min fetter, kunne jeg gjøre det like lett som om jeg skulle gifte meg med noen som ikke er i slekt med meg?

Jeg mener det er noen restriksjoner, tar jeg feil?

I hvertfall om det er slik at det har vært tidligere søskenbarninngifte i slekten til en av de impliserte søskenbarna, da øker vist sjansen for rare barn betraktelig.

Men dette har jeg ikke nok greie på. Men jeg er hvertfall HELT sikker på at en ikke kan gifte seg med biologiske halvsøsken;-) Jeg vet en KAN med søskenbarn, men jeg trodde det skulle være litt vanskelig å få til.. Men jeg skal ikke være bombastisk her.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg er også glad for at det ikke ble noe av fetteren min og jeg. Han er blitt meget spesiell etter han ble voksen. Treffer ham 1-2 ganger i familieselskap, men har nesten INGENTING å snakke med ham om. Med kona hans har jeg absolutt INGENTING å snakke om :-)

Men det var en fin tid.... Vi klatret høyt i trærne, vi hadde klubber, vi fisket og leste sammen, og hadde hemmeligheter sammen :-)

Jupp,folk forandrer seg..;-) Min fetter er kul nok som voksen han altså, rockestjerne og greier..;-)(og det er faen meg helt sant også..sånn for å pirre nysgjerrigheten..;-)) Men gifte meg med ham? Think not!;-)

Men så mye gøy vi hadde det som barn, det var fire stykker av oss, meg, min bror, og våre to fettere..Vi hadde det kjempe kjekt sammen, lekte og lagde klubber..Alt mulig gøy!

Gjest margretaa
Skrevet

er det mange syke i pakistan og sånn? de gifter seg jo alltid med kusina si og sånn:-\

Skrevet

Ja jeg vet at det ikke er helt uvanlig,men må man ikke spørre spesielt eller noe?

Om jeg nå skulle ønske å gifte meg med min fetter, kunne jeg gjøre det like lett som om jeg skulle gifte meg med noen som ikke er i slekt med meg?

I hvertfall om det er slik at det har vært tidligere søskenbarninngifte i slekten til en av de impliserte søskenbarna, da øker vist sjansen for rare barn betraktelig.

Men dette har jeg ikke nok greie på. Men jeg er hvertfall HELT sikker på at en ikke kan gifte seg med biologiske halvsøsken;-) Jeg vet en KAN med søskenbarn, men jeg trodde det skulle være litt vanskelig å få til.. Men jeg skal ikke være bombastisk her.

Nå er det noen år siden vi giftet oss (11, snart 12 år) - men jeg mener å huske at det på de papirene vi skrev under på i forkant, stod noe om familieforhold. Altså at vi skrev under på at vi ikke var i slekt. Stemmer det?

Skrevet

Jupp,folk forandrer seg..;-) Min fetter er kul nok som voksen han altså, rockestjerne og greier..;-)(og det er faen meg helt sant også..sånn for å pirre nysgjerrigheten..;-)) Men gifte meg med ham? Think not!;-)

Men så mye gøy vi hadde det som barn, det var fire stykker av oss, meg, min bror, og våre to fettere..Vi hadde det kjempe kjekt sammen, lekte og lagde klubber..Alt mulig gøy!

jeg var også forelsket i min fetter da jeg var liten. Nå har han inngått partnerskap, så sjansen er nok liten for at vi skulle finne sammen i dag ja:)

laguna1365380434
Skrevet

Nå er det noen år siden vi giftet oss (11, snart 12 år) - men jeg mener å huske at det på de papirene vi skrev under på i forkant, stod noe om familieforhold. Altså at vi skrev under på at vi ikke var i slekt. Stemmer det?

Vet ikke, jeg er ikke gift;-)

Det er det jeg lurer på også, jeg TROR det skal være litt vanskeligere for søskenbarn, men helt sikker på om&hvordan er jeg ikke.

laguna1365380434
Skrevet

jeg var også forelsket i min fetter da jeg var liten. Nå har han inngått partnerskap, så sjansen er nok liten for at vi skulle finne sammen i dag ja:)

*lol* Da kan du nok regne det toget som gått! ;-)

Annonse

Skrevet

Ja, vi hadde det knallgøy sammen med søskenbarna. De var fire og vi var to - en fantastisk gjeng. Vi har så mange minner - både av sommerferie hos vpre felles besteforeldre og overnattinger hos hverandre. Har så lyst at mine barn også skal få slike minner, men det er dårlig med overnattinger på dem, både hos søskenbarn og besteforeldre :-(

Skal besøke den ene kusina mi på onsdag - gleder meg. og hun andre skal jeg på vinkveld hos på fredag. Har tenkt å tilby meg selv som overnattingsgjest :-)

Også andre kusiner og fettere har jeg gode bånd til fremdeles. SYnes det er så viktig - er SÅ glad for alle de turene foreldrene dro oss med på for å besøke slekta!

Siden mannen min er enebarn, blir det dessverre ikke så mange kusiner og fettere på mine barn - men det går jo an å bruke tremenningene også, ikke sant?

Skrevet

Kanskje man skulle ta en DNA test før man vurderer å gifte seg?

Jeg mener hvis man bor i en bygd hvor det kan ha vært mye inngifte, og faren kan ha hatt barn med flere så....

Skrevet

Fant dette på nettet:

"Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led, eller är helsyskon. Halvsyskon får inte gifta sig med varandra utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer."

Så de kan tydeligvis søke om dette... Om det ville blitt innvilget,- tja..

Jajamensan. Som om ikke svenskene er rare nok fra før. Hvordan var det nå igjen? "Jag är inte sjuk...";-)

laguna1365380434
Skrevet

Ja, vi hadde det knallgøy sammen med søskenbarna. De var fire og vi var to - en fantastisk gjeng. Vi har så mange minner - både av sommerferie hos vpre felles besteforeldre og overnattinger hos hverandre. Har så lyst at mine barn også skal få slike minner, men det er dårlig med overnattinger på dem, både hos søskenbarn og besteforeldre :-(

Skal besøke den ene kusina mi på onsdag - gleder meg. og hun andre skal jeg på vinkveld hos på fredag. Har tenkt å tilby meg selv som overnattingsgjest :-)

Også andre kusiner og fettere har jeg gode bånd til fremdeles. SYnes det er så viktig - er SÅ glad for alle de turene foreldrene dro oss med på for å besøke slekta!

Siden mannen min er enebarn, blir det dessverre ikke så mange kusiner og fettere på mine barn - men det går jo an å bruke tremenningene også, ikke sant?

Tremenninger må jo fungere utmerket det! :-) Særlig når du tydeligvis fortsatt har god kontakt og liker søskenbarna dine godt.

Jeg har ikke barn, men hadde eg hatt hadde de også hatt 0 søskenbarn, brutter har nemlig heller ingen avleggere.

Jeg har også god kontakt med søskenbarna mine..Den eldste fetteren min fikk forøvrig en liten datter i går! Det var hyggelig! Han er den første av oss som får noen barn. Jeg gleder meg til å få hilse på babyen, når det er klart for sånt! :-)

laguna1365380434
Skrevet

Kanskje man skulle ta en DNA test før man vurderer å gifte seg?

Jeg mener hvis man bor i en bygd hvor det kan ha vært mye inngifte, og faren kan ha hatt barn med flere så....

Jupp, sånt har vi jo sett eksempler på..I allefall på hotell Cesar! ;-P

Skrevet

er det mange syke i pakistan og sånn? de gifter seg jo alltid med kusina si og sånn:-\

Hvilket er interessant nok når man tenker litt langsiktig og ser på evolusjonsteorien og "survival of the fittest".....

Skrevet

Jajamensan. Som om ikke svenskene er rare nok fra før. Hvordan var det nå igjen? "Jag är inte sjuk...";-)

;-)

Men, jeg tror vel at det er mange rare "sovende" gamle lover i Norge også, som ingen ville finne på å bruke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...