Gå til innhold

Har halvsøsken lov til å gifte seg med hverandre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

9

• Prozak

5

• Katt-ja

3

• favn

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Signaturen din forteller at du vil gifte deg med broren eller søsteren din. Det bør du styre langt unna, både seksuelt, følelsesmessig, i praksis for øvrig og for den saks skyld formelt - selv om dette ikke er tillatt i Norge, og det HELDIGVIS er umulig.

Ser man på den svenske kungen, så forstår man raskt hvorfor dette er ulovlig i Norge - selv om det også indikerer at det kanskje tidligere har vært lovlig i Sverige.....-)

Skrevet

Ser man på den svenske kungen, så forstår man raskt hvorfor dette er ulovlig i Norge - selv om det også indikerer at det kanskje tidligere har vært lovlig i Sverige.....-)

*LOL*

Heldigvis har de fått inn litt friskt blod i kongefamiliene, både her og i Sverige.

Skrevet

Så hvis de får innvilget giftermål, betyr det at de kan sette barn til verden også?

for det er vel biologiske halvsøsken det er snakk om her? Ikke adoptivsøsken?

for ordens skyld, jeg skal IKKE gifte meg med noen halvsøsken :)

men ble engasjert av temaet

Hvem som helst kan jo sette barn til verden, det er vel ikke akkurat noe man trenger søke om, da.

Skrevet

Ja, vi hadde det knallgøy sammen med søskenbarna. De var fire og vi var to - en fantastisk gjeng. Vi har så mange minner - både av sommerferie hos vpre felles besteforeldre og overnattinger hos hverandre. Har så lyst at mine barn også skal få slike minner, men det er dårlig med overnattinger på dem, både hos søskenbarn og besteforeldre :-(

Skal besøke den ene kusina mi på onsdag - gleder meg. og hun andre skal jeg på vinkveld hos på fredag. Har tenkt å tilby meg selv som overnattingsgjest :-)

Også andre kusiner og fettere har jeg gode bånd til fremdeles. SYnes det er så viktig - er SÅ glad for alle de turene foreldrene dro oss med på for å besøke slekta!

Siden mannen min er enebarn, blir det dessverre ikke så mange kusiner og fettere på mine barn - men det går jo an å bruke tremenningene også, ikke sant?

Vi besøker ungenes tremenninger masse, de har to som er like gamle som våre to unger (4, 4, 6 og 7 år), og de eldste leiker fantastisk godt sammen selvom det er en stund siden de har sett hverandre.

Skrevet

Nei,selvsagt er det ikke det,det er ikke engang sikkert en får gifte seg med sin fetter/kusine (selvom den slags ekteskap ikke er HELT uvanlige) om en måtte ønske,det er for nært og en kan få rare barn! ;-)

Før i tiden måtte en vel søke kongen, gud vet hvordan det egentlig er nå.

Det er rimelig sikkert. Dette med tillatelse fra kongen er kun en formalitet.

"..........................................."

Annonse

Gjest halvsøsken som vil gifte seg
Skrevet

Hvem som helst kan jo sette barn til verden, det er vel ikke akkurat noe man trenger søke om, da.

vel, når det gjelder halvsøsken så kan de umulig ha lov til å stifte familie!!. Hvis de med viten og vilje har bestemt seg for å få barn da de vet at de har søskenbarn så blir de vel straffet for det?

Eller?

En far som får barn med sin datter får vel ikke gjøre det ustraffet? selv om dattera er over 18 år

Skrevet

Der jeg er fra er det ikke så uvanlig å gifte seg som fetter-kusine.. Det er altså lov i norge, men lurt er det jo ikke,. Blir mange syke barn...

"Der jeg er fra er det ikke så uvanlig å gifte seg som fetter-kusine.. Det er altså lov i norge, men lurt er det jo ikke,. Blir mange syke barn..."

Et barn mellom fetter og kusine har i seg selv tilnærmet null sansynlighet for å bli noe negativt på noe plan. Det som er problemet, er når dette har blitt gjort flere ganger bakover i generasjonene - DA har det betydning. Men hvis "innavlsprosenten" er "null" fra før, så er ikke dette noe problem.

".........................................."

Skrevet

er det mange syke i pakistan og sånn? de gifter seg jo alltid med kusina si og sånn:-\

Faktisk, ja. I pakistan, india og en del andre land, så finnes det mindre samfunn med veldig høy forekomst av hjerne"skader" o.l. på grunn av innavl bakover i generasjonene.

"............................................"

Skrevet

vel, når det gjelder halvsøsken så kan de umulig ha lov til å stifte familie!!. Hvis de med viten og vilje har bestemt seg for å få barn da de vet at de har søskenbarn så blir de vel straffet for det?

Eller?

En far som får barn med sin datter får vel ikke gjøre det ustraffet? selv om dattera er over 18 år

Jeg vet ikke.

Gjest Er fra bygd i norge
Skrevet

"Der jeg er fra er det ikke så uvanlig å gifte seg som fetter-kusine.. Det er altså lov i norge, men lurt er det jo ikke,. Blir mange syke barn..."

Et barn mellom fetter og kusine har i seg selv tilnærmet null sansynlighet for å bli noe negativt på noe plan. Det som er problemet, er når dette har blitt gjort flere ganger bakover i generasjonene - DA har det betydning. Men hvis "innavlsprosenten" er "null" fra før, så er ikke dette noe problem.

som jeg skrev så er ikke dette så uvanlig. Jeg mener da selvfølgelig ikke kun i nåværende generasjon. jeg har ellers ikke peiling på hvordan og hvem som får disse sykdommene, men av erfaring vet jeg at den delen av bygda som fortsatt holder på slik, har en meget høy andel psykisk utviklingshemmede etc.

Gjest halvsøsken som vil gifte seg
Skrevet

som jeg skrev så er ikke dette så uvanlig. Jeg mener da selvfølgelig ikke kun i nåværende generasjon. jeg har ellers ikke peiling på hvordan og hvem som får disse sykdommene, men av erfaring vet jeg at den delen av bygda som fortsatt holder på slik, har en meget høy andel psykisk utviklingshemmede etc.

jeg jobber innen helsesektoren og må innrømmes at jeg vremmes over at jeg får så mye jobb pga barn som er født ved innavl hos foreldre.

det er så unødvendig

Det er ellers nok av barn som fødes med skader eller syndromer om ikke foreldrene er søskenbarn også.

Skrevet

Du har nok rett i det. Jeg husker en familie fra en bygd i trøndelag et sted, hvor alle mennene hadde seks tær - nedover i generasjonene :-)

"............................................."

Annonse

Skrevet

Gifte deg med halvsøsken? Håper dere ikke har tenkt å få barn da iallefall!

Skrevet

Tull fra ende til annen!

Skrevet

Tull fra ende til annen!

Til det kan jeg bare si: Yah, whatever.

Forøvrig: Selv et barn mellom søsken har gode sjangser for å komme uskadd fra det, selv om sansynligheten for det motsatte selvfølgelig er langt over det som er akseptabelt på noen som helst måte. Det er gjentatt inavl, og en medfølgende høy inavlsprosent, som representerer de største farene/problemene.

Men, for all del - du kan jo fortsette å riste på hodet så mye du vil for all I care :-)

"............................................"

Skrevet

jeg jobber innen helsesektoren og må innrømmes at jeg vremmes over at jeg får så mye jobb pga barn som er født ved innavl hos foreldre.

det er så unødvendig

Det er ellers nok av barn som fødes med skader eller syndromer om ikke foreldrene er søskenbarn også.

Vemmes. Eller gremmes.

Og det som i så tilfelle er ille (om dette skulle være sant), er vel ikke hvorvidt du får mye jobb av det.

Skrevet

Eller?

Nei, hvis foreldre og barn eller søsken får barn med hverandre, blir de straffet. Som regel blir de også fratatt omsorgen for barnet.

Skrevet

Vet ikke, jeg er ikke gift;-)

Det er det jeg lurer på også, jeg TROR det skal være litt vanskeligere for søskenbarn, men helt sikker på om&hvordan er jeg ikke.

:-)

Neida, det er fullt lovlig for søskenbarn å gifte seg.

Gjest Elextra
Skrevet

En bekjent av meg er gift med sin kusine, og akkurat slik forklarte han meg det også.

De har tre helt normale barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...