Gå til innhold

Har halvsøsken lov til å gifte seg med hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei,selvsagt er det ikke det,det er ikke engang sikkert en får gifte seg med sin fetter/kusine (selvom den slags ekteskap ikke er HELT uvanlige) om en måtte ønske,det er for nært og en kan få rare barn! ;-)

Før i tiden måtte en vel søke kongen, gud vet hvordan det egentlig er nå.

Lurer på hva slags svar man hadde fått hvis man hadde søkt til Kongen om å få gifte seg med kusina si,..... tror du han hadde sagt "det er ikke så lurt, for da får du så rare barn! Bare se på min mor of far!"

*knegg*

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

9

• Prozak

5

• Katt-ja

3

• favn

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja jeg vet at det ikke er helt uvanlig,men må man ikke spørre spesielt eller noe?

Om jeg nå skulle ønske å gifte meg med min fetter, kunne jeg gjøre det like lett som om jeg skulle gifte meg med noen som ikke er i slekt med meg?

Jeg mener det er noen restriksjoner, tar jeg feil?

I hvertfall om det er slik at det har vært tidligere søskenbarninngifte i slekten til en av de impliserte søskenbarna, da øker vist sjansen for rare barn betraktelig.

Men dette har jeg ikke nok greie på. Men jeg er hvertfall HELT sikker på at en ikke kan gifte seg med biologiske halvsøsken;-) Jeg vet en KAN med søskenbarn, men jeg trodde det skulle være litt vanskelig å få til.. Men jeg skal ikke være bombastisk her.

:-)

Restriksjoner finnes angående ekteskap, og finnes på denne linken:

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-002.html

Men søskenbarn kan altså gifte seg "fritt", derimot er det ikke lov for søsken (halve eller hele)

Synes voksne mennesker burde gjøre alt de kan for å unngå å få syke eller skadede barn, ergo synes jeg slike ekteskap burde være forbudt. Må jo være nok av andre partnere å finne seg i 2006?

Skrevet

Nei, det er ikke lov, heldigvis!

Det jobbes også nå med en lov som forbyr ekteskap mellom søskenbarn, også for å stoppe familieekteskap i innvandrerfamilier.

Barn av foreldre som er søskenbarn og/eller nære slektninger har en mye større større risiko for å få mentalt hemma eller syke barn.

Gjest halvsøsken som vil gifte seg
Skrevet

Restriksjoner finnes angående ekteskap, og finnes på denne linken:

http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-047-002.html

Men søskenbarn kan altså gifte seg "fritt", derimot er det ikke lov for søsken (halve eller hele)

Synes voksne mennesker burde gjøre alt de kan for å unngå å få syke eller skadede barn, ergo synes jeg slike ekteskap burde være forbudt. Må jo være nok av andre partnere å finne seg i 2006?

Trodde at adoptivbarn hadde lov til det (selv om jeg ikke helt kan forstå hvorfor noen vil ønske det). Leste en historie i Hjemmet eller noe sånt om en familie hvor adoptivdatteren fant ut at hun var forelsket i han som var adoptivbroren hennes gjennom hele oppveksten. De giftet seg

men i følge Lovdata så er ikke det lov heller..

"I forhold til adoptivbarn gjelder forbudet overfor både den opprinnelige slekt og adoptivforeldrene og deres slekt. Er adoptivbarnet blitt adoptert på ny, kan fylkesmannen likevel samtykke i ekteskap mellom adoptivbarnet og en av de opprinnelige adoptivforeldrene eller dennes slektning. "

Skrevet

Trodde at adoptivbarn hadde lov til det (selv om jeg ikke helt kan forstå hvorfor noen vil ønske det). Leste en historie i Hjemmet eller noe sånt om en familie hvor adoptivdatteren fant ut at hun var forelsket i han som var adoptivbroren hennes gjennom hele oppveksten. De giftet seg

men i følge Lovdata så er ikke det lov heller..

"I forhold til adoptivbarn gjelder forbudet overfor både den opprinnelige slekt og adoptivforeldrene og deres slekt. Er adoptivbarnet blitt adoptert på ny, kan fylkesmannen likevel samtykke i ekteskap mellom adoptivbarnet og en av de opprinnelige adoptivforeldrene eller dennes slektning. "

Sikkert fordi både juridisk og (for de fleste "familiært" sett) er adoptivsøsken som søsken flest. Og da er det jo bra at loven likestiller det.

laguna1365380434
Skrevet

Lurer på hva slags svar man hadde fått hvis man hadde søkt til Kongen om å få gifte seg med kusina si,..... tror du han hadde sagt "det er ikke så lurt, for da får du så rare barn! Bare se på min mor of far!"

*knegg*

*lol* :-D

Kanskje feil mann å spørre ja!

Gjest halvsøsken som vil gifte seg
Skrevet

Nei,selvsagt er det ikke det,det er ikke engang sikkert en får gifte seg med sin fetter/kusine (selvom den slags ekteskap ikke er HELT uvanlige) om en måtte ønske,det er for nært og en kan få rare barn! ;-)

Før i tiden måtte en vel søke kongen, gud vet hvordan det egentlig er nå.

Hvordan er med partnerskap da?

De skal jo ikke formere seg, men i følge lovdata så virker det som om det er samme regler der også

kan man inngå partnerskap med halvsøsken eller en onkel eller tante?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...