Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært til GU flere ganger. På undersøkelsen kunne ikke legen se noe galt, og tok kun en vanlig sopptest og klamydiatest. Jeg hadde ingen av delene. Det ble ikke tatt en celleprøve, noe jeg kanskje trodde legen ville ta. Jeg er 24 år, og har ingen barn. Jeg har hatt fast følge i flere år. Jeg har vært plaget av noe i en ganske lang periode nå. Dette plager meg! Jeg får forferdelig vondt på området rundt inngangen av skjeden når jeg blir opphisset før sex. Det er hele dette området ytterst som blir vondt. Ikke innvendig. Kjennes ut som om noe trekker seg sammen. Nesten krampe og svie. Dette ødelegger sexlivet!! Ellers har jeg ingen plager, og bruker kondom som prevensjonsmiddel for tiden. Har tidligere brukt p-piller, og nuvaring. Sluttet med nuvaringen fordi jeg kanskje trodde dette var grunnen til smertene. Hørt om slikt før? Har fått tips om noe som heter vestibulitt, men dette vet jeg ikke så mye om... Kan det være kjertlene mine som jobber for livet (bartholins kjertlene)?? Har sett på bilde i bøker. Disse kjertlene befinner seg i det området hvor jeg har vondt. Kan jeg gjøre noe med dette? Håper på svar. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215316-underlivsplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, dine symptomer lyder som vestibulitt som er en tilstand hvor det er smerter i området ved skjedeinngangen uten at det foreligger synlige forandringer eller infeksjon. Man vet ikke sikkert hva tilstanden skyldes, men det er helt klart at det er meget plagsomt. Jeg synes du skal få henvisning til gynekolog som kjenner til symptomene og behandlingen. Behandlingen er ikke enkel og tar tid. Først og fremst stoppe med all lokalbehandling med soppmidler, vaskemidler etc. og avstå fra samleie over en lengre periode (tre måneder ?)Bra at du har stoppet med hormonell prevensjon, det ser ut til at p-pille kan forverre situasjonen. Hvis det beskrevne ikke fører frem, kan det være aktuelt med en type nervemedisin, det man betegner som ’trisykliske antidepressiva’. Ikke fordi man tror at tilstanden er ’psykisk’ men medisinen kan hemme ne lokal uheldig nerveimpuls. Det kan som sagt ta lang tid å bli bra, men jeg kan trøste deg med at det etter hvert går bort hos de fleste. Hos noen bedrer det seg etter en fødsel.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215316-underlivsplager/#findComment-1583328
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...