Gå til innhold

Vaskehjelpproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen kloke menneskers synspunkt på et problem.

Vi hadde tidligere ei dame i 50-årene som vasket hos oss. Hun gjorde en kjempegod jobb, men bare uteble. OK, vi klarte oss uten en stund.

I høst annonserte jeg ung jente at hun tok på seg alt av vasking. Vi grep sjansen og ansatte henne. Vel, ansatte er vel å ta i. Vi har ingen kontrakt eller noe slikt.

Problemet vi har er at hun;

1. Ikke vasker skikkelig.

2. Glemmer elementære ting (vaske do, tørke støv på stua, støvsuge tepper på stua osv.).

De første gangene lot jeg henne drive på selv. Men sist fant jeg ut at jeg skulle være tilstede hele tiden. Følte jeg måtte være som moren hennes. "Eh, er du ferdig på stuen?" "Ja." "Vel, det er ikke støvsugd eller tørket støv her, kan du gjøre det?"

Og så kommer hun opp og gjør det, men skikkelig dårlig.

Nå har jeg tenkt å gi henne en siste sjanse. Hun skal komme på torsdag denne uka. Men jeg gruer meg skikkelig til å si det til henne. Hun er jo ei kjempesøt jente, men det er ikke noe morsomt å betale for så dårlig jobb. Og jeg har virkelig ikke lyst til å måtte sjekke henne.

Noen som kan backe meg litt opp eller komme med noen råd til meg?

Også postet på Småbarn.

Fortsetter under...

Skrevet

Gi henne ei liste hun bør følge, så er det i hvert fall ikke noe problem med glemsomhet.

Kanskje greit for henne også, å kunne "krysse av" etter hvert.

Du kan jo bare si det som det er, men på skånsomt vis: At du har lagt merke til at hun glemmer en del ting, og at det sikkert er vanskelig å holde styr på alt. Derfor har du laget denne listen, så blir det greiere å forholde seg til for dere begge.

Skrevet

Jeg støtter forslaget til Mrs. Wallace, lag en liste til henne. Det er sikkert kjekt for hennes egen del også å ha en liste å gå etter.

Prøv det et par ganger og hvis det ikke blir noe bedre som må du nok desverre bare si det til henne. Forstår at synes det er vanskelg, men du kan jo ta en liten hvit løgn og si noe som at dere egentlig ikke føler dere har behov for vaskehjelp lenger..

Skrevet

Gi henne en liste du og må du gå videre med saken så ikke lyv. Du er da et voksent menneske og arbeidsgiver, ærlighet er viktig i en slik situasjon. Da lærer hun til neste gang.

Skrevet

Gi henne ei liste hun bør følge, så er det i hvert fall ikke noe problem med glemsomhet.

Kanskje greit for henne også, å kunne "krysse av" etter hvert.

Du kan jo bare si det som det er, men på skånsomt vis: At du har lagt merke til at hun glemmer en del ting, og at det sikkert er vanskelig å holde styr på alt. Derfor har du laget denne listen, så blir det greiere å forholde seg til for dere begge.

Ikke forrige gang, men gangen før det hadde jeg laget en skikkelig detaljert liste. Jeg hadde til og med listet opp hva slags vaskemiddel hun skulle bruke på de forskjellige stedene. Det hjalp dårlig...

Men jeg har tenkt å gjøre det igjen til hun kommer torsdag.

Skrevet

Gi henne en liste du og må du gå videre med saken så ikke lyv. Du er da et voksent menneske og arbeidsgiver, ærlighet er viktig i en slik situasjon. Da lærer hun til neste gang.

Det er akkurat det med å være arbeidsgiver jeg synes er litt vanskelig. Men jeg er jo voksen, og har vel bare godt av å takle slike situasjoner også...

Annonse

Gjest Flystripa
Skrevet

Hun høres umoden ut. Jeg har lest tråden - når hun ikke engang klarer å følge ei smørbrødliste, så hadde ikke jeg hatt noen betankeligheter med å tuppe henne i rævva ;o)

Du kan jo selvfølgelig gi henne en sjanse til, men da må du snakke tydelig, og fortell henne at det ikke aksepteres sånt slurv. Det er ikke det du betaler henne for. Hun må være nøye, og hun må krysse av på lista.

Har du stort hus, så er det kanskje en ide at hun må gjøre ferdig ett rom av gangen.

Skrevet

Hei,

jeg er nå på min tredje vaskehjelp på like mange år... Førstemann var ei trivelig dame på rundt 50. Problemet var vel at hun var begynt å se litt dårlig med årene, så det ble liksom ikke helt rent. Dessuten var det dønn umulig å få henne til å gjøre annet enn det samme hver gang.

Nr to begynte veldig bra, det ble rent. Men gradvis ble det skitnere og skitnere, og siste gangen hun var her så det ut som om hun kun hadde feiet over huset med blikket :-(

Nr tre har jeg til nå vært veldig fornøyd med. Det blir rent og fint. Hun ser ting som må gjøres, og gjør det. I tillegg kan jeg fra gang til gang be henne om å gjøre andre ting enn det hun vanligvis gjør. Legger bare igjen en lapp.

Råd til deg? Hvis du virkelig har lyst til å gi henne en sjanse er det sikkert smart å gi henne en lapp, som hun kan vaske etter. Men for å være helt ærlig så hadde jeg ikke gitt henne så veldig mange sjanser om du ikke er fornøyd!

Husk, det er ikke du som skal gjøre henne en tjeneste her, men omvendt! Du har vaskehjelp for at det skal blir rent & pent, ikke for at du skal irritere deg over at det ikke blir det... Så ta et alvorsord med henne. Gi henne en liste og si hvordan du vil ha det. Og at om du ikke blir fornøyd, så må du dessverre si henne opp.

Lykke til!

Gjest bilverksted
Skrevet

Hei,

jeg er nå på min tredje vaskehjelp på like mange år... Førstemann var ei trivelig dame på rundt 50. Problemet var vel at hun var begynt å se litt dårlig med årene, så det ble liksom ikke helt rent. Dessuten var det dønn umulig å få henne til å gjøre annet enn det samme hver gang.

Nr to begynte veldig bra, det ble rent. Men gradvis ble det skitnere og skitnere, og siste gangen hun var her så det ut som om hun kun hadde feiet over huset med blikket :-(

Nr tre har jeg til nå vært veldig fornøyd med. Det blir rent og fint. Hun ser ting som må gjøres, og gjør det. I tillegg kan jeg fra gang til gang be henne om å gjøre andre ting enn det hun vanligvis gjør. Legger bare igjen en lapp.

Råd til deg? Hvis du virkelig har lyst til å gi henne en sjanse er det sikkert smart å gi henne en lapp, som hun kan vaske etter. Men for å være helt ærlig så hadde jeg ikke gitt henne så veldig mange sjanser om du ikke er fornøyd!

Husk, det er ikke du som skal gjøre henne en tjeneste her, men omvendt! Du har vaskehjelp for at det skal blir rent & pent, ikke for at du skal irritere deg over at det ikke blir det... Så ta et alvorsord med henne. Gi henne en liste og si hvordan du vil ha det. Og at om du ikke blir fornøyd, så må du dessverre si henne opp.

Lykke til!

Hva betaler du pr gang/time?

Skrevet

Hva betaler du pr gang/time?

Jeg betaler 500 kr for 4 timer. Egentlig skulle jeg betalt 120 kr timen, altså 480 kr, men det blir til at jeg legger igjen 500 stort sett. Enklest. Og hun er verd pengene :-)

Skrevet

Hun høres umoden ut. Jeg har lest tråden - når hun ikke engang klarer å følge ei smørbrødliste, så hadde ikke jeg hatt noen betankeligheter med å tuppe henne i rævva ;o)

Du kan jo selvfølgelig gi henne en sjanse til, men da må du snakke tydelig, og fortell henne at det ikke aksepteres sånt slurv. Det er ikke det du betaler henne for. Hun må være nøye, og hun må krysse av på lista.

Har du stort hus, så er det kanskje en ide at hun må gjøre ferdig ett rom av gangen.

Hun har tatt ett og ett rom - så det har vært greit. Men resten, sukk...

Kanskje greit at hun må krysse av på lista. Skal ordne det. Takk.

Skrevet

Hei,

Lykke til!

Takk for trøst og gode råd.

Skrevet

Sett opp ei avkryssingsliste for hva som skal gjøres.

Setter hun kryss uten at ting er gjort, er det nok ikke klokt å ha henne "ansatt" lengre, samme hvor søt hun er.

Annonse

Skrevet

Hehe.

Utrolig morsomt. I samme øyeblikk som jeg har lagret en "gjøreliste" for vaskehjelpen min, som jeg ikke er helt fornøyd med, så tar jeg turen innom dol og finner denne tråden.

Jeg gir henne altså denne sjansen til lettere å vite hva som må huskes på. Hun er fra Nicaragua og ikke så stø i norsk, men hun får heller ta med seg skjemaet hjem til sin norske mann og få det forklart.

For oss blir dette nå nødvendig, hun hopper for eksempel konsekvent over TV-skjermen.

Skrevet

Det er akkurat det med å være arbeidsgiver jeg synes er litt vanskelig. Men jeg er jo voksen, og har vel bare godt av å takle slike situasjoner også...

Er du voksen nok til å hyre noen til å gjøre en jobb må du jo også ta slike problem. Klart det kan være vanskelig. Snakk til henne på en måte som du selv ville satt pris på. Går jenten sur er vel det hennes problem.

Det kommer selvsagt an på til hvilken grad du pirker.

Skrevet

Er du voksen nok til å hyre noen til å gjøre en jobb må du jo også ta slike problem. Klart det kan være vanskelig. Snakk til henne på en måte som du selv ville satt pris på. Går jenten sur er vel det hennes problem.

Det kommer selvsagt an på til hvilken grad du pirker.

Du har rett, jeg må være voksen nok. Og selvsagt sier jeg det pent.

Jeg synes ikke at jeg er pirkete. MEn for meg er det innlysende at når man skal vaske huset så inngår: Vaske toalettet, både utenpå og nedi. Vaske vask og badekar på badet. Tørke støv på stue. Støvsuge tepper på stue. Osv.

Jeg går absolutt ikke over med hvite hansker, men når støvet lyser mot meg så blir jeg irritert over å betale 100,- timen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...