Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

for en uke siden spontanaborterte jeg, dette er første gang jeg har vært gravid, SA skjedde etter ca. syv uker. Jeg har vært hos gynekolog og tatt ultrlyd og det viste seg å ha vært en komplett abort.

Men jeg sitter igjen med endel spørsmål, som f.eks om det er lurt å vente til første menstrusjon er kommet, og hva skulle skje om jeg ble gravid nå ved den første eggløsningen etter en SA ettersom jeg ikke har planlagt å begynne på p-piller igjen. Kan godt tenke meg å vente til etter første normale menstruasjon er kommet igang, men har ikke lyst å begynne med prevensjon. Gynekologen sa også at det er lurt å vente en uke med å ha samleie, er det på grunn av at det er lettere å få infeksjon.

Sitter også igjen med mange spørsmål om hva som kunne være årsaken,men prøver bare å tenke fremover.

Jeg har også hatt mye vondt i hodet den siste uken og vært litt slapp. Kan det være på grunn av jernmangel,eller lav blodprosent, er også litt blekere enn normalt. Er det noe man må være forsiktig med etter en SA, f.eks kan man ta seg ett glass vin, eller bør man helst ikke?

På forhånd takk for svar!

Mvh

Anne Helene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215326-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er alltid leit når en ønsket graviditet ender med abort, men det skjer ved 15% av alle graviditeter, noen mener at så mye som 50% av alle graviditeter går til grunne (men mange opplevelser bare som en litt forsinket menstruasjon). Årsaken kjenner vi som regel ikke, men regner med at det er skjedd en feil ved befruktningen eller feste i livmoren så fosteranlegget ikke er levedyktig.

Teoretisk sett kan det være lurt å vente med ny graviditet til etter neste menstruasjon for da er det ’renset ut’ i livmorhulen. Det er noe man forestiller seg, men helt sikkert har mange graviditeter kommet rett etterpå og det har gått bra.

Man kan ha samleie når blødningen har stoppet, og man har lyst å være sammen. Ha avbrutt samleie eller bruk kondom i den første tid.

Blodtapet er ikke stort ved en tidlig abort, men du kan jo gjerne sjekke blodprosenten. Blodmangel fører ikke til abort.

Du kan leve helt normalt, ta et glass vin, men unngå alkohol når du blir gravid igjen. Du bør spise folat 400 mikrog daglig, det forebygger fosterskade. Men det vet du vel?

Lykke til med neste forsøke, det er 85% sjanse for at det går bra.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215326-spontanabort/#findComment-1583342
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...