Gå til innhold

Tror dere at noen mennesker er født onde?

Anbefalte innlegg

Gjest bløthjertet doler
Skrevet

har innsett at jeg er svært bløthjertet, men jeg klarer bare ikke å se at noen mennesker er iboende onde. Jeg kan tenke at noen mennesker gjør veldig feil valg her i livet, som får alvorlige konsekvenser. Noen gjør onde ting, som selvsagt skal slås hardt ned på.

Men jeg klarer ikke å se at noen ER onde.

Hva tenker dere om dette?

Er noen mennesker bare onde?

Fortsetter under...

Skrevet

Nå er jo absolutt godhet og absolutt ondskap noe som kun eksisterer i fiksjon, da. Men at noen kan være født slik at de fleste vil se på dem som onde, det ser jeg ingen grunn til at ikke skal være mulig. Selv om oppvekst, miljø etc. har veldig mye å si, så trenger det ikke være den eneste grunnen.

"..........................................."

Skrevet

Kommer an på definisjonen.

Om man definerer ondskap til å være en bevisst tankegang som går ut på at man vil skade og såre andre mennesker i størst mulig grad; tror jeg ikke man kan bli født ond.

Om man definerer ondskap til å være at man tenker kun på å oppfylle egne behov uten tanke på hvilke konsekvenser det får for andre mennesker; så tror jeg at du kan finne mange eksempler på at mennesker er født onde.

Skrevet

Nei, ingen er født onde. Det er det vi må ha i bakhodet når vi ser "ondskapen". De utvikler seg til det, desverre.

Tenk når vi føder våre søte små, de er laget i kjærlighet, gir oss følelser vi ikke ante fantes, og de fleste vokser opp med god støtte OG kjærlighet.

I dypet av oss alle er nok kjærlighetens spire... :)

Skrevet

Litt avhengig av hva du mener med "ond", så tror jeg at vi alle er født forskjellige - og at vi derfor har ulike trekk som nok kan defineres som "forskjellig medfødt evne til ondskap".

Og så vil miljø og andre ytre påvirkninger bidra til hvordan denne "evnen" utvikler seg.

Annonse

Skrevet

Gitt at vi skulle klare å komme fram til en gyldig definisjon på godt-ondt, kan vi neppe få full viten om når ondskapen manifesteres eller hvor den 'kommer fra'. Feks er jo vi født inn i en deontologisk eller pliktetisk kultur, dvs at vårt sinn og våre intensjoner forteller hvorvidt vi er gode mennesker, ikke konsekvensene av våre handlinger.

Men er du interessert i emnet godt-ondt, kan kanskje Thomas Aquinas eller Augustin være noe for deg. Begge mesker seg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...