Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med mitt andre barn i uke 16, og våknet i morges med en stram, spisset mave som kjentes ut som en kynner. I løpet av dagen har jeg noen ganger merket en lettere stramming av maven - kan det være kynnere så tidlig? Jeg husker ikke det fra forrige svangerskap. Er det i såfall helt normalt, eller er det et signal på at jeg må ta det mer med ro?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21534-kynnere-hvor-tidlig-kjennes-de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke unormalt å få kynnere så tidlig i svangerskapet, men man skal alltid være litt ekstra obs på dette før man sier at det er OK. Styrken på kynnerne er avgjørende for hvordan du skal forholde deg. Inntil videre vil jeg anbefale deg å ligge lavt i terrenget, evt. få vurdert mulighetene til en sykemelding. Er kynnerne såpass kraftige at de har effekt på modningen av livmorhalsen, står man i reell fare for å føde for tidlig, noe som selvsagt tilsier at man må stoppe dem. Det kan gjøres ved strengt sengeleie og/eller medikamentell behandling. Det er likevel viktig å ikke krisemaksimere slike kynnere før du vet om de har effekt på modningen. De aller fleste med tidlige kynnere føder til termin. Jeg synes du skal ta det opp med din lege, evt. få vurdert livmorhalsen din etter en stund hvis det fortsetter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...