Gå til innhold

Til fots i lysløypa?

Anbefalte innlegg

Gjest ut på tur
Skrevet

Dere som går mye på ski i opptråkkede løyper - kan man - er det lov - er det mulig - å gå til fots i disse løypene?

Jeg er glad i å gå med staver og med snø begrenser det seg sterkt hvor jeg kan gå, derfor frister lysløypa i kommunen.

Det tråkkes vel spor ved siden av selve skisporet for de som skøyter, der kan man vel gå?

Skrevet

NEI! Du lager store hull og ødelegger løypa, med mindre det er skikkelig steinhardt i snøen.

Skrevet

Der jeg bor står det store skilt: Gående forbudt ved skiføre!

Gjest staedtler
Skrevet

Det er IKKE populært, tro meg! Av flere grunner...

Men det bør ikke være noe problem, det er da brøyta turveier i store deler av marka. Ofte følger de også lysløypene.

Skrevet

Her jeg bor er det mange som går til fots i lysløypa. Og klagene hagler inn hver eneste dag i avisinnlegg. Hva som er lov og ikke er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Nei! skiløypene er laget for skigåing. Det som er tråkket ved siden av sporet er laget for å skøyte på, evt gå på ski på. Finn en skogsbilveg e.l. Når det er bare issvuller igjen kan du gå i skiløypa (men det vil du sikkert ikke)

Skrevet

Nei,

Skiløypene er til for skigåing. Du ødelegger løypene ved å gå til fots i dem. I tillegg vil du vel være i veien for skiløpere, fordi skiløpere ofte går fortere enn fotgjengere. Finn et annet sted å gå tur, eller skaff deg ski til stavene dine!

den opprinnelige m&m
Skrevet

Alle skiløpere du støter på mens du går på tur der synes du er en forbanna egoist som ikke kan la skiløypa være for skigåerne de få ukene det går an å gå på ski nå for tida.

Skrevet

Lysløypene må da være forbeholdt skifolket. Synes også hunder er ille når dem kommer løpende mot eller bak meg når jeg er i løypa. En gang kom hundeeieren på den ene siden av meg og hunden på den andre...i en nedoverbakke. Båndet, ja det fikk jeg bak og der lå jeg....! Fikk slått halebeinet kraftig og det var både vondt og langvarig.

Gjest ut på tur
Skrevet

Lysløypene må da være forbeholdt skifolket. Synes også hunder er ille når dem kommer løpende mot eller bak meg når jeg er i løypa. En gang kom hundeeieren på den ene siden av meg og hunden på den andre...i en nedoverbakke. Båndet, ja det fikk jeg bak og der lå jeg....! Fikk slått halebeinet kraftig og det var både vondt og langvarig.

Jeg synes det er merkelig at all trimaktivitet skal være forbeholdt skifolket om vinteren. Jeg synes det er merkelig at de ikke kan kjøre spor sånn at det er plass til både skigåere og de som går på bena. (Her er det forresten snø hele vinteren, ikke bare noen uker)

Det snakkes om at vi må bevege oss mer, men om vinteren er det her jeg bor ikke store muligheter når skogsveiene snør igjen. Å gå på en smal landevei, uten lys og uten gangsti er en lek med livet.

Å gå på ski kunne vært et alternativ dersom de kunne lage noen løyper som ikke er til for eliteløpere. Jeg liker å gå på ski, men jeg tør rett og slett ikke å renne alle de bratte bakkene i løypa.

Sukk.

Men nå vet jeg jo hva folk flest mener om å bruke lysløypa, uansett hvor urettferdig jeg synes det er.

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at all trimaktivitet skal være forbeholdt skifolket om vinteren. Jeg synes det er merkelig at de ikke kan kjøre spor sånn at det er plass til både skigåere og de som går på bena. (Her er det forresten snø hele vinteren, ikke bare noen uker)

Det snakkes om at vi må bevege oss mer, men om vinteren er det her jeg bor ikke store muligheter når skogsveiene snør igjen. Å gå på en smal landevei, uten lys og uten gangsti er en lek med livet.

Å gå på ski kunne vært et alternativ dersom de kunne lage noen løyper som ikke er til for eliteløpere. Jeg liker å gå på ski, men jeg tør rett og slett ikke å renne alle de bratte bakkene i løypa.

Sukk.

Men nå vet jeg jo hva folk flest mener om å bruke lysløypa, uansett hvor urettferdig jeg synes det er.

Du kan kanskje kontakte idrettslag, turlag e.l. og høre om det er muligheter fpr å brøyte/tråkke "gå-løyper"? Jeg vil tro det er et spm om ressurser. Det koster en del å holde et løypenett i orden.

Selv er jeg forresten så langt fra en eliteløper du kan komme. Jeg tråkker rundt i mitt rusletempo mens kondomdressgutta suser forbi :-))

Skrevet

Sukk.

Nå er vel denne strekningen vi her diskuterer lagt opp både for skigåere og fotgjengere.

Ved siden av lysløypa hele strekningen går det nemlig en skogsvei som er måkt hele tiden så her er det plass for gående, også de med kjelker, akebrett, barnevogner osv. Er nok heldige her akkurat med det. Må si at jeg på søndager ikke liker å gå i kø på ski så da foretrekker jeg skogsveien til fots istedet. Til Mariholtet og de gode bollene eller vaflene kommer jeg jo uansett......fin tur med mosjon og frisk luft blir det også samme hvordan jeg går!

Forøvrig er også denne skogsveien ypperlig til å jogge, jeg benytter den også til det så her har vi mange muligheter og skjønner jeg er veldig heldig.

Trim er viktig!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...