MajaK Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 Hei! For fire uker siden fikk jeg påvist en cyste på venstre ovarie som var 5 cm i diameter. For ca to uker siden ble jeg akutt dårlig med magesmerter, smerten kom som om man trykker på en lysbryter. Det var ubeskrivelig vondt, jeg lå i sengen ute av stand til å bevege meg. Jeg ble kaldsvett, pustet raskt/overfladisk og hadde hurtig puls. Skjønte jeg at jeg måtte ha hjelp og klarte å komme meg ut av sengen, hvorpå jeg straks syncoperte. Klarte etterhvert å få tak i telefonen og varslet AMK og ble innlagt i kirurgisk avdeling med diagnosen "akutt abdomen". Jeg var svært trykkøm i hele magen, men forholdsvis bløt. Kirurgene mistenkte pancreatitt eller gastritt på bakgrunn av at jeg hadde vært i 30-års dag kvelden før og i den forbindelse hadde jeg spist meksikansk mat, drukket rødvin, samt tatt NSAID for hodepine. Ble utskrevet etter to dager uten sikker konklusjon på hva som egentlig hadde feilt meg. Hadde da fremdeles (moderat) vondt og problemer med å trekke pusten dypt. Fikk vite av en sykepleier at jeg hadde Lpk-stigning, men ellers normale blodprøver. Rtg. oversikt abdomen ble også beskrevet som normalt. Hadde 38,2 i temp. (Tenkte desverre ikke på å opplyse kirurgene om cysten, da gynekologen bagatelliserte dette veldig da den ble oppdaget. Ved nærmere ettertanke startet smerten nederst i magen for så å raskt bre seg til HELE magen.) I de to ukene som har gått har jeg hatt sterke smerter i forbindelse med avføring/luftavgang/full urinblære. Oppsøkte gynekolog i dag, og han mente at cysten hadde sprukket og forårsaket peritonitt. Ved UL undersøkelse viste det seg at cysten var der fremdeles, men det lå, i følge legen, masse "puss" bak cysten. Jeg fikk sykemelding og Vibramycin. Jeg oppfattet legen slik at cysten kan ha tømt seg litt i bukhulen, men det virket som legen var overrasket over at den var der enda. (Tror den var like stor.) Grunnen til at jeg forteller denne historien til deg er at jeg vil ha en "second opinion". Hva tror du om dette ? Har jeg hatt peritonitt ? (Lurer på hvorfor jeg var så sirkulatorisk påvirket.) Siden cysten er der enda, kan jeg risikere å oppleve flere slike episoder ? Er det "pusset" legen så på UL noe som kanskje må dreneres kirurgisk ? Kan jeg bli steril av dette ? Beklager at innlegget ble så langt. Er bekymret og blir veldig takknemmelig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21544-cyste-p%C3%A5-eggstokk-peritonitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. mars 2001 Del Skrevet 11. mars 2001 Cyster er vanligvis ikke vonde, men de kan gi akutte smerter hvis de sprekker og tømmer seg eller de tvines rundt og stopper blodforsyningen til eggstokken (det kan løse seg opp igjen). Hvis den tømmer seg blir det 'steril peritonitt', det er vanligvis ikke årsak til sterilitet. Man bør vel overveie laparoskopi av deg, evt straks du måtte få ny episode med smerter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21544-cyste-p%C3%A5-eggstokk-peritonitt/#findComment-93446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. mars 2001 Del Skrevet 11. mars 2001 Cyster er vanligvis ikke vonde, men de kan gi akutte smerter hvis de sprekker og tømmer seg eller de tvines rundt og stopper blodforsyningen til eggstokken (det kan løse seg opp igjen). Hvis den tømmer seg blir det 'steril peritonitt', det er vanligvis ikke årsak til sterilitet. Man bør vel overveie laparoskopi av deg, evt straks du måtte få ny episode med smerter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21544-cyste-p%C3%A5-eggstokk-peritonitt/#findComment-93453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.