Gå til innhold

Tilgang til våpen - flere mord

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Jeg er sjokkert over å lese at gutten utenfor Sandnes som drepte kjæresten sin, brukte sin fars pistol.

Hvorfor har folk ladde skytevåpen tilgjengelig? Er ikke det ulovlig? Skal de ikke være låst inn i egne våpenskap med ammunisjon seprat?

Jeg syntes ikke at noen privatpersoner skulle har tilgang på ladd skytevåpen!!

Den sjalu guttungen hadde nok aldri drept kjæresten sin hvis han ikke hadde et våpen tilgjengelig.

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

18

• favn

8

• fuji1365380447

8

• keinstein

6

Mest aktive i denne tråden

fuji1365380447
Skrevet

Faren kan faktisk bli siktet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1205157.ece

Men jeg tror egentlig han har fått straff nok og vel så det.

Jo, stakkars mann - han har det sikkert helt jævlig for tiden.

Men dersom de ikke slår ned på den type ulovlig våpenhold, så vil vi jo ¨få stadig mer amerikanske tilstander her hjemme.

Skrevet

Nå er det vel ikke fullt så "enkelt" som du beskriver det her.

For det første så er det ingen opplysning som tyder på at det fantes et ladd våpen tilgjengelig.

Om faren hadde oppbevart det slik han er pålagt, så kan det like gjerne være at sønnen hentet frem våpenet (oppbevart i våpenskap). Og så hentet ammunisjon et annet sted for så å lade våpenet.

Så spørsmålet ditt om hvorfor folk har ladde våpen tilgjengelig blir vel et merkelig spørsmål i denne saken?

Når det gjelder ditt mening om at du ikke synes privatpersoner skulle ha tilgang på ladd(?) skytevåpen, så forstår jeg ikke hva du egentlig mener med det?

Men hvis du mener at privatpersoner ikke skal ha tilgang på skytevåpen OG ammunisjon, så er det sikkert en mening du deler med noen andre.

Men i Norge er faktisk jakt og konkurranseskyting med våpen veldig utbredt. Og det er SVÆRT skjelden at slike våpen benyttes til noe kriminelt. Som regel er det uregistrerte våpen som da benyttes (eller i noen få tilfeller beredskapsvåpen i heimvernet).

Og i denne saken (med en akutt sjalu gutt) så er det like sansynlig at han ville benyttet et annet våpen, som f.eks kniv - om skytevåpenet ikke hadde vært tilgjengelig.

Kniv eller liknende benyttes svært ofte i slike sjalusidrama.

Så et våpen kan være så mangt - alt fra kjøkkenkniven til vedøksen eller balltreet.

At noen blir skutt med et lovlig registrert våpen som i tillegg er oppbevart etter forskriftene, skjer så sjelden i Norge at det er svært lite hensiktsmessig å fokusere på det.

For det er ikke der problemet ligger. Og derfor er det ikke i den retningen fokuset bør rettes når det gjelder drap og grov vold med våpen i Norge.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men dersom de ikke slår ned på den type ulovlig våpenhold, så vil vi jo ¨få stadig mer amerikanske tilstander her hjemme.

Ja, jeg er enig i at det må slås ned på.

Jeg vet egentlig ikke hvor uforsvarlig han har oppbevart våpenet sitt heller, men fikk bare en sånn "synd på ham"-følelse over meg når jeg nå leser at han kan bli siktet.

Han tenker meget mulig som deg (kanskje drapet ikke hadde funnet sted...), og sitter sikkert nå med en ufattelig selvbebreidelse i tillegg til at sønnen nettopp har blitt drapsmann.

Skrevet

I Norge er det et vesentlig støre problem med alle de ulovelige (ikke registrerte) våpen som flyter rundt om i ulike kriminelle miljøer.

Annonse

fuji1365380447
Skrevet

For det første så er det ingen opplysning som tyder på at det fantes et ladd våpen tilgjengelig.

Om faren hadde oppbevart det slik han er pålagt, så kan det like gjerne være at sønnen hentet frem våpenet (oppbevart i våpenskap). Og så hentet ammunisjon et annet sted for så å lade våpenet.

Så spørsmålet ditt om hvorfor folk har ladde våpen tilgjengelig blir vel et merkelig spørsmål i denne saken?

Når det gjelder ditt mening om at du ikke synes privatpersoner skulle ha tilgang på ladd(?) skytevåpen, så forstår jeg ikke hva du egentlig mener med det?

Men hvis du mener at privatpersoner ikke skal ha tilgang på skytevåpen OG ammunisjon, så er det sikkert en mening du deler med noen andre.

Men i Norge er faktisk jakt og konkurranseskyting med våpen veldig utbredt. Og det er SVÆRT skjelden at slike våpen benyttes til noe kriminelt. Som regel er det uregistrerte våpen som da benyttes (eller i noen få tilfeller beredskapsvåpen i heimvernet).

Og i denne saken (med en akutt sjalu gutt) så er det like sansynlig at han ville benyttet et annet våpen, som f.eks kniv - om skytevåpenet ikke hadde vært tilgjengelig.

Så et våpen kan være så mangt - alt fra kjøkkenkniven til vedøksen eller balltreet.

At noen blir skutt med et lovlig registrert våpen som i tillegg er oppbevart etter forskriftene, skjer så sjelden i Norge at det er svært lite hensiktsmessig å fokusere på det.

For det er ikke der problemet ligger. Og derfor er det ikke i den retningen fokuset bør rettes når det gjelder drap og grov vold med våpen i Norge.

Selvfølgelig er ingeting ved dette enkelt, og selvfølgelig kunne gutten ha brukt kniv.

Men uten skytevåpen kan ingen bli skutt...

Jeg er i mot våpen - enkelt å greit.

Skrevet

Det er mange tullinger der ute som ikke forstår hvor alvorlig situasjoner kan utvikle seg når man lett har tilgang på våpen. Utsagnet:"det er ikke våpenet, men mennesket som er farlig" hjelper ikke stort når episoder som dette skjer.

I USA hvor det er mange som har våpen for å kunne "beskytte hjemmet" viser det seg at når disse blir brukt er det stort sett i "tragedier i familien", og ikke for å beskytte seg og sine.

Men jeg tror at de med en forkjærlighet for våpen desverre ikke lærer stort av episoder som dette....

Skrevet

Siden sønnen har fått tak i både våpen og ammunisjon så er det vel noe som er gjort feil. Slik jeg har forstått det må våpenet oppbevares slik at ingen får tak i det, det hjelper lite med skap hvis nøkkelen er tilgjengelig.

Mannen min har håndvåpen, men det er kun han som vet hvor nøkkelen til skapet befinner seg.

Kanskje like greit siden han bor sammen med relativt temperamentsfulle damer...

Skrevet

Jeg er imidlertid ganske overbevist om at en gutt med slik personlghet, hadde tatt livet av en kvinne en eller annen gang senere i livet. Med en eller annen metode.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg er imidlertid ganske overbevist om at en gutt med slik personlghet, hadde tatt livet av en kvinne en eller annen gang senere i livet. Med en eller annen metode.

Selv om man er usikker og ustabil i ungdommen, så blir jo de fleste mer rolige og stabile når de vokser opp, så det tror jeg ikke nødvendigvis på.

Skrevet

Nordmenn er jo et folk av jegere og samlere, og det er faktisk slik at våpentettheten her i landet er nesten like høy som den vi finner i USA.

Slik sett kan en si at nordmenn oppbevarer sine våpen på en skikkelig måte, og at vi stort sett kan bli forbannet uten å hente hagla.

Men det er klart; uansett hvordan man oppbevarer våpenet i et hjem, vil en person som absolutt vil ha tak i det, kunne makte det med litt innsats.

Selv sørger jeg for at ungdommer som eventuelt måtte bli rabiate i fylla, ikke finner gønnern...og finner de den likevel, så finner de i hvertfall ikke sluttstykket.

Skrevet

Siden sønnen har fått tak i både våpen og ammunisjon så er det vel noe som er gjort feil. Slik jeg har forstått det må våpenet oppbevares slik at ingen får tak i det, det hjelper lite med skap hvis nøkkelen er tilgjengelig.

Mannen min har håndvåpen, men det er kun han som vet hvor nøkkelen til skapet befinner seg.

Kanskje like greit siden han bor sammen med relativt temperamentsfulle damer...

"Kanskje like greit siden han bor sammen med relativt temperamentsfulle damer... "

he-he....

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva loven sier om hvem som skal (eller ikke skal) kunne få tilgang på det.

At uvedkommende ikke skal kunne få tilgang på det er jo selvsagt.

Men hva er så "uvedkommende"? Hvis det er alle andre enn den som våpenet står registrert på, så er det jo ganske så klart.

Men i en familie, så blir det vel ofte slik at de fleste i familien vet hvor nøkkelen er?

Annonse

Skrevet

Selv om man er usikker og ustabil i ungdommen, så blir jo de fleste mer rolige og stabile når de vokser opp, så det tror jeg ikke nødvendigvis på.

De fleste menn som dreper en kvinne i sjalusi, er som regel i mer moden alder enn denne gutten, så jeg tror at hans personlighet møtte "feil" situasjon litt tidligere i livet enn mange andre menn som dreper sin kone/kjæreste.

Skrevet

Nordmenn er jo et folk av jegere og samlere, og det er faktisk slik at våpentettheten her i landet er nesten like høy som den vi finner i USA.

Slik sett kan en si at nordmenn oppbevarer sine våpen på en skikkelig måte, og at vi stort sett kan bli forbannet uten å hente hagla.

Men det er klart; uansett hvordan man oppbevarer våpenet i et hjem, vil en person som absolutt vil ha tak i det, kunne makte det med litt innsats.

Selv sørger jeg for at ungdommer som eventuelt måtte bli rabiate i fylla, ikke finner gønnern...og finner de den likevel, så finner de i hvertfall ikke sluttstykket.

Selv oppbevarer jeg mine våpen i en stor safe med både nøkkel og kodelås, og ammo'en ligger i et ordinært våpenskap.

Er SVÆRT lite interessert i at f.eks innbrudstyver skal få tilgang på mine våpen - og så risikere å høre fra politiet senere i forbindelse med en eller annen grov kriminell handling.....

Skrevet

Selvfølgelig er ingeting ved dette enkelt, og selvfølgelig kunne gutten ha brukt kniv.

Men uten skytevåpen kan ingen bli skutt...

Jeg er i mot våpen - enkelt å greit.

Og det respekterer jeg.

Men like fullt bruker du våpen tilnærmet hver dag:-)

Gjest herrejeremias
Skrevet

Hørte på radioen nå at faren kan bli siktet også .... siden har brukte våpenet til faren ..... herrejeremias !!

Vi har våpen i huset vi, heimevernet sitt ..... skudd har vi også ..... jeg er så irritert på det forbanne heimevernet !!!! Kan ikke DE holde lager for dette skrotet sitt selv da !!!!!

Gjest herrejeremias
Skrevet

Hørte på radioen nå at faren kan bli siktet også .... siden har brukte våpenet til faren ..... herrejeremias !!

Vi har våpen i huset vi, heimevernet sitt ..... skudd har vi også ..... jeg er så irritert på det forbanne heimevernet !!!! Kan ikke DE holde lager for dette skrotet sitt selv da !!!!!

Heimevernet har ikke pålegg om at våpenet skal være innelåst, men våpen og skudd skal ikke oppbevares sammen.

Skrevet

"Kanskje like greit siden han bor sammen med relativt temperamentsfulle damer... "

he-he....

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva loven sier om hvem som skal (eller ikke skal) kunne få tilgang på det.

At uvedkommende ikke skal kunne få tilgang på det er jo selvsagt.

Men hva er så "uvedkommende"? Hvis det er alle andre enn den som våpenet står registrert på, så er det jo ganske så klart.

Men i en familie, så blir det vel ofte slik at de fleste i familien vet hvor nøkkelen er?

Slik jeg har forstått det, og slik vi praktiserer det hjemme hos oss - er alle andre enn den som har tillatelsen 'uvedkommende'. For meg er denne måten å tolke det på logisk. Hvis f.eks. husets tenåring vet hvor nøkkelen er har ikke eieren av våpenet full kontroll til enhver tid, og hva er vitsen med å låse våpenet inn i et skap hvis alle med tilgang til huset kan hente det?

Kan hende jeg hadde fått vite hvor han har nøkkelen hvis jeg hadde bedt om det, men siden jeg ikke har opplæring i bruk av våpen ut over litt skyting med salonggevær syns jeg det er like greit å ikke ha tilgang til verre våpen enn drillen ;-)

Skrevet

vel jeg er enig i at våpen tilgjengelig i huset øker terskelen for å drepe.

Jeg tror også at folk lettere tar selvmord når de har våpen tilgjengelig. Spesielt i en krisesituasjon, og det ligger rett foran deg.Folk som virkelig ønsker å ta selvmord vil nok få det til likevel, men det vil ta lengre tid når ikke middelet ligger rett foran nesa di.

Men samtidig kan jeg ikke si at han ikke ville ha drept om våpenet ikke var tilgjengelig heller.

Men det uheldig for impulsive og aggressive mennesker å ha våpen lett tilgjengelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...