Gå til innhold

Tilgang til våpen - flere mord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det vel ikke fullt så "enkelt" som du beskriver det her.

For det første så er det ingen opplysning som tyder på at det fantes et ladd våpen tilgjengelig.

Om faren hadde oppbevart det slik han er pålagt, så kan det like gjerne være at sønnen hentet frem våpenet (oppbevart i våpenskap). Og så hentet ammunisjon et annet sted for så å lade våpenet.

Så spørsmålet ditt om hvorfor folk har ladde våpen tilgjengelig blir vel et merkelig spørsmål i denne saken?

Når det gjelder ditt mening om at du ikke synes privatpersoner skulle ha tilgang på ladd(?) skytevåpen, så forstår jeg ikke hva du egentlig mener med det?

Men hvis du mener at privatpersoner ikke skal ha tilgang på skytevåpen OG ammunisjon, så er det sikkert en mening du deler med noen andre.

Men i Norge er faktisk jakt og konkurranseskyting med våpen veldig utbredt. Og det er SVÆRT skjelden at slike våpen benyttes til noe kriminelt. Som regel er det uregistrerte våpen som da benyttes (eller i noen få tilfeller beredskapsvåpen i heimvernet).

Og i denne saken (med en akutt sjalu gutt) så er det like sansynlig at han ville benyttet et annet våpen, som f.eks kniv - om skytevåpenet ikke hadde vært tilgjengelig.

Kniv eller liknende benyttes svært ofte i slike sjalusidrama.

Så et våpen kan være så mangt - alt fra kjøkkenkniven til vedøksen eller balltreet.

At noen blir skutt med et lovlig registrert våpen som i tillegg er oppbevart etter forskriftene, skjer så sjelden i Norge at det er svært lite hensiktsmessig å fokusere på det.

For det er ikke der problemet ligger. Og derfor er det ikke i den retningen fokuset bør rettes når det gjelder drap og grov vold med våpen i Norge.

'Og derfor er det ikke i den retningen fokuset bør rettes når det gjelder drap og grov vold med våpen i Norge.'

Jeg har hatt og har i min svært nære sfære to tilfeller der de to mennene vha drapstrusler i flere år, voldelig atferd og all nekting på å flytte, har holdt og holder kvinner og barn fast i redsel - i deres eget hjem. Alle i omgivelsene var/er redde for de to mennene og ingen turte/tør gripe inn overfor dem. Politiet sier de ingenting kan gjøre...

Kan jeg låne våpen av deg?

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

18

• favn

8

• fuji1365380447

8

• keinstein

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slik jeg har forstått det, og slik vi praktiserer det hjemme hos oss - er alle andre enn den som har tillatelsen 'uvedkommende'. For meg er denne måten å tolke det på logisk. Hvis f.eks. husets tenåring vet hvor nøkkelen er har ikke eieren av våpenet full kontroll til enhver tid, og hva er vitsen med å låse våpenet inn i et skap hvis alle med tilgang til huset kan hente det?

Kan hende jeg hadde fått vite hvor han har nøkkelen hvis jeg hadde bedt om det, men siden jeg ikke har opplæring i bruk av våpen ut over litt skyting med salonggevær syns jeg det er like greit å ikke ha tilgang til verre våpen enn drillen ;-)

Ingen ufornuftig innstilling det der.....

Selv om jeg hadde vært litt skeptisk til drillen....:-)

Skrevet

Ingen ufornuftig innstilling det der.....

Selv om jeg hadde vært litt skeptisk til drillen....:-)

Ingen grunn til å være redd drillen, han løper mye fortere enn meg når han må!

fuji1365380447
Skrevet

Og det respekterer jeg.

Men like fullt bruker du våpen tilnærmet hver dag:-)

Ja, men jeg mener at det er en STOR mental forskjell på ulike apparater som kan brukes som våpen (som brødkniv eller drill), og et skytevåpen som er laget for å gjøre mest mulig effektiv skade.

Klart at en gal person kan gripe til brødkniven å drepe, men jeg tror terskelen blir lavere med tilgang på et våpen som er laget for å skade mennesker.

Skrevet

'Og derfor er det ikke i den retningen fokuset bør rettes når det gjelder drap og grov vold med våpen i Norge.'

Jeg har hatt og har i min svært nære sfære to tilfeller der de to mennene vha drapstrusler i flere år, voldelig atferd og all nekting på å flytte, har holdt og holder kvinner og barn fast i redsel - i deres eget hjem. Alle i omgivelsene var/er redde for de to mennene og ingen turte/tør gripe inn overfor dem. Politiet sier de ingenting kan gjøre...

I slike tilfeller blir jeg helt oppgitt av rettssikkerheten til overgriperne, og rettsløsheten til ofrene.

Det finnes så mange slike tilfeller i Norge, og politiet har ikke den nødvendige rettsmyndighet til å gripe inn - før det har gått ALT for langt.

Jeg kjenner selv personlig til noen slike saker - der spesielt en av dem var fullstendig uforståelig (gjalt en kollega av meg).

Hun (og datteren) måtte bytte personnummer, flytte til et ukjent sted i Norge - og for tilnærmet all fremtid leve i angst for at han skal klare å oppspore henne.

Når det skjedde var han ikke en gang norsk statsborger. Men politiet kunne likevel intet gjøre - før det i så fall ville være for sent for henne....

Skulle gjerne bidratt til en løsning på den saken, men jeg tror nok at du må forsøke andre veier - selv om jeg er helt tom for forslag.

fuji1365380447
Skrevet

Heimevernet har ikke pålegg om at våpenet skal være innelåst, men våpen og skudd skal ikke oppbevares sammen.

Enig - det er fullstendig galematias!!

Særlig etter alle de ulykkene som har vært med heimevernsvåpen.

Skrevet

Ingen grunn til å være redd drillen, han løper mye fortere enn meg når han må!

:-)

Skrevet

Jeg har tatt notat av denne saken, og vil nå få plombert to lovlige skarpe grovkalibrede håndvåpen. De har alltid vært forsvarlig innelåst i eget sikkerhetsskap, men så lenge de er tilgjengelig for noen på en eller annen måte, er det alltid en mikroskopisk fare, selv om det "bare" er meg.

Men det må bemerkes at å drepe med kviv eller balltre er like lett, men slike våpen har kortere rekkevidde. De er like dødelige. Kvinner dreper med kniv.

Skrevet

Ja, men jeg mener at det er en STOR mental forskjell på ulike apparater som kan brukes som våpen (som brødkniv eller drill), og et skytevåpen som er laget for å gjøre mest mulig effektiv skade.

Klart at en gal person kan gripe til brødkniven å drepe, men jeg tror terskelen blir lavere med tilgang på et våpen som er laget for å skade mennesker.

Enkel tilgang på våpen er det mange som ikke bør ha.

Det er jeg veldig enig med deg i.

Men samtidig blir det vanskelig i et fritt og demokratisk samfunn å forby alt som noen få kan bruke for å skade seg selv eller andre.

Skrevet

vel jeg er enig i at våpen tilgjengelig i huset øker terskelen for å drepe.

Jeg tror også at folk lettere tar selvmord når de har våpen tilgjengelig. Spesielt i en krisesituasjon, og det ligger rett foran deg.Folk som virkelig ønsker å ta selvmord vil nok få det til likevel, men det vil ta lengre tid når ikke middelet ligger rett foran nesa di.

Men samtidig kan jeg ikke si at han ikke ville ha drept om våpenet ikke var tilgjengelig heller.

Men det uheldig for impulsive og aggressive mennesker å ha våpen lett tilgjengelig.

I en livskrise kan selv meget balanserte mennesker bli mordere og selvmordere.

Skrevet

Enig - det er fullstendig galematias!!

Særlig etter alle de ulykkene som har vært med heimevernsvåpen.

Hvis du ser på antallet våpen i hjemmene i forhold til antallet ulykker, så er det ikke så mye.

Det er mange måter å telle på.

Skrevet

I slike tilfeller blir jeg helt oppgitt av rettssikkerheten til overgriperne, og rettsløsheten til ofrene.

Det finnes så mange slike tilfeller i Norge, og politiet har ikke den nødvendige rettsmyndighet til å gripe inn - før det har gått ALT for langt.

Jeg kjenner selv personlig til noen slike saker - der spesielt en av dem var fullstendig uforståelig (gjalt en kollega av meg).

Hun (og datteren) måtte bytte personnummer, flytte til et ukjent sted i Norge - og for tilnærmet all fremtid leve i angst for at han skal klare å oppspore henne.

Når det skjedde var han ikke en gang norsk statsborger. Men politiet kunne likevel intet gjøre - før det i så fall ville være for sent for henne....

Skulle gjerne bidratt til en løsning på den saken, men jeg tror nok at du må forsøke andre veier - selv om jeg er helt tom for forslag.

Det er ingen veier. Ingen.

De må først vente på at det smeller. I mellomtiden er det redsel, utrygghet og en evig kamp med økonomiske bestikkelser og gavesmøring for å få noenlunde fred.

Skrevet

Jeg har da hørt om tilfeller der voldelige menn (hovedsaklig) ved dom (?) pålegges å holde seg unna vedkommendes hjem.

Jeg ville i min naivitet trodd at et slikt vedtak var mulig å håndheve?

Skrevet

Jeg er imidlertid ganske overbevist om at en gutt med slik personlghet, hadde tatt livet av en kvinne en eller annen gang senere i livet. Med en eller annen metode.

Jeg tror også det. Og dessuten tror jeg det er holdningene og påvirkningene som er farlige.

Denne saken i avisen gir f eks andre samme ide, og vi får en eller to mordere til på et år. De løser konflikter med våpen. Mennskelivet blir ørlite mindre verd for hver sak som eksponeres.

Skrevet

ps: et knivstikk har potensiale til å gjøre større og alvorligere skade enn et finkalibret våpen (av type som ble brukt her).

Eller sagt på annen måte og rent hypotetisk - treffer stikket (med "normal" kraft) og skuddet på samme sted, så vil knivskaden normalt sett være alvorligere.

Skrevet

Det er ingen veier. Ingen.

De må først vente på at det smeller. I mellomtiden er det redsel, utrygghet og en evig kamp med økonomiske bestikkelser og gavesmøring for å få noenlunde fred.

Og det er i rettsstaten Norge - i dag.....

fuji1365380447
Skrevet

Hvis du ser på antallet våpen i hjemmene i forhold til antallet ulykker, så er det ikke så mye.

Det er mange måter å telle på.

Ja, men for hvert våpen som ikke finnes, så er det eliminert risiko for at akkurat DET våpenet kan brukes for å skade.

Skrevet

Jeg har da hørt om tilfeller der voldelige menn (hovedsaklig) ved dom (?) pålegges å holde seg unna vedkommendes hjem.

Jeg ville i min naivitet trodd at et slikt vedtak var mulig å håndheve?

Det er ikke fysisk vold utført, men sinnsyke doser drapstrusler, ekstremt truende atferd, økonomisk utsuging samt totalnekt på å flytte ut dette gjelder. I MANGE år.

Truslene og atferden er som ventet ekskalerende de gangene kvinnene har prøvd å få dem ut.

Men hvilken kvinne ønsker seg selv drept og sitt hjem i flammer?

Slikt er lov i Norge, gripp.

fuji1365380447
Skrevet

ps: et knivstikk har potensiale til å gjøre større og alvorligere skade enn et finkalibret våpen (av type som ble brukt her).

Eller sagt på annen måte og rent hypotetisk - treffer stikket (med "normal" kraft) og skuddet på samme sted, så vil knivskaden normalt sett være alvorligere.

Jeg forestiller meg at terskelen for å gå så fysisk til verks, som å bruke kniv, er lavere enn å trekke av en pistol

Med et skytevåpen er du på en måte distansert fra selve handlingen, mens med en kniv må du virkelig inn i "gørra" (bokstavelig talt...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...