Gå til innhold

lappen

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det så unormalt at jeg som 24 åring enda ikke har tatt bil-lappen?får stadig kommentarer at nå er det på tide at jeg tar lappen og at folk nærmest blir"sjokkert" når de hører at jeg ikke har sertifikatet.blir bare så irritert,kan ikke se i norges lover at det er straffbart å ikke ta lappen.hvorfor må man "gjøre som alle andre" bare fordi flertallet har gjort det samme.føler til tider at det er et kjempepress,men jeg har ikke behov for å ta den engang.

Gjest .... hvor bor du
Skrevet

Kommer alt an på hvor du bor.

Mange byfolk som ikke har det store behovet for lappen som de som bor i mer grisgrendte strøk, for oss er det en "befrielse" med lappen.

Gjest LucySky
Skrevet

Kommer alt an på hvor du bor.

Mange byfolk som ikke har det store behovet for lappen som de som bor i mer grisgrendte strøk, for oss er det en "befrielse" med lappen.

Psss, kommer som sagt over helt an på hvor du bor (og litt hvem du omgås).

Jeg bor 2 min. fra trikken i Oslo. Har aldeles frivillig ikke bil nå (men har lappen). Ungene mine, som er langt over "lappe-alder" har heller ikke bil, i deres miljø er det ørlittegranne ukult, tror jeg.

:)

Eldstesønnen fikk motvillig bil da ungene begynte å komme og det ble slitsomt ikke å ha men bruker den bare sammen med ungene nesten.

Bodde jeg annerledes ville jeg hatt bil.

fuji1365380447
Skrevet

Det er ganske vanlig å ha lappen, men for mange unge som bor i by, så kan det jo virke meningsløst.

Men ting endrer seg når man blir eldre. Kjenner flere par som har fått barn, hvor bare den ene parten har lappen. Det fører til veldig stor belasning på den som alltid må kjøre i barnehage, handle osv...

Så på lang sikt så syntes jeg at det å ha lappen er en del av det å bli voksen. Det er en hel del voksne oppgaver som bare kan løses med bil, og da er det slapt å bare lene seg på andre.

Jeg tenker på:

flytting, oppussing, kjøre på fyllinga osv, og andre oppgaver som ikke kan løses med offentlig transport.

Gjest Flystripa
Skrevet

De fleste jeg kjenner, kjører opp til bil i 18-20-årsalderen.

Det er lettere å gjøre det som ung, enn å plutselig å skullel gjøre det som 40-åring. Selv om man ikke trenger lappen med en gang, så gir en førerkortopplæring et godt innblikk i å lære seg trafikkbildet.

Som en digresjon kan jeg nevne at noe av det verste jeg ser er studenter(og andre voksne) som sleger seg over gatene som fotgjengere/syklister uten å se seg for. En umoden gjeng med musikk koblet på ørene. Det finnes barnehagebarn som er langt mer oppmerksomme i trafikken enn voksne folk uten førerkort.

Skrevet

Psss, kommer som sagt over helt an på hvor du bor (og litt hvem du omgås).

Jeg bor 2 min. fra trikken i Oslo. Har aldeles frivillig ikke bil nå (men har lappen). Ungene mine, som er langt over "lappe-alder" har heller ikke bil, i deres miljø er det ørlittegranne ukult, tror jeg.

:)

Eldstesønnen fikk motvillig bil da ungene begynte å komme og det ble slitsomt ikke å ha men bruker den bare sammen med ungene nesten.

Bodde jeg annerledes ville jeg hatt bil.

bor i en høvelig storby(bor midt i byen) og har tilgang på offentlig transport hele tiden.har ikke barn heller.føler meg heller ikke trygg bak rattet så dette er noe jeg har skøvet i fra meg ganske lenge.men føler mg uttafor det gjør jeg.men er stort sett et pengesluk..

Skrevet

Jeg tok lappen i høst, som 26-åring :) Men jeg har ingen planer om å skaffe meg bil med det første. Bor i by, og synes buss er mer praktisk.

Skrevet

Jeg tok lappen i høst, og jeg er 34 år...

Men jeg synes det er kjempepraktisk å kunne kjøre!

Skrevet

Det er lettere å gjøre det som ung, enn å plutselig å skullel gjøre det som 40-åring. Selv om man ikke trenger lappen med en gang, så gir en førerkortopplæring et godt innblikk i å lære seg trafikkbildet.

Som en digresjon kan jeg nevne at noe av det verste jeg ser er studenter(og andre voksne) som sleger seg over gatene som fotgjengere/syklister uten å se seg for. En umoden gjeng med musikk koblet på ørene. Det finnes barnehagebarn som er langt mer oppmerksomme i trafikken enn voksne folk uten førerkort.

Og det finnes barnehagebarn er mer oppmerksomme i trafikken enn voksne folk _med_ førerkort.

Skrevet

Det verste jeg vet er biler som ikke stopper ved overgangsfeltet. Jeg har faktisk opplevd å bli kjefta på av en bilist fordi jeg gikk over overgangsfeltet så han ble nødt til å stoppe.

Gjest .... hvor bor du
Skrevet

bor i en høvelig storby(bor midt i byen) og har tilgang på offentlig transport hele tiden.har ikke barn heller.føler meg heller ikke trygg bak rattet så dette er noe jeg har skøvet i fra meg ganske lenge.men føler mg uttafor det gjør jeg.men er stort sett et pengesluk..

Selvfølgelig føler du deg ikke trygg bak rattet, såpass kan du ikke ha kjørt enda siden du ikke har lappen.

Enig med LucySky, at når du blir eldre og får barn, så er lappen kjempekjekt. De skal hit og dit, og da har du muligheten til å bringe og hente selv.

Tanta mi tok lappen i en alder av 58 år (Lillestrøm), og drar nå på hytta alene om hun vil, slipper å være avhengig av andre.

Pengesluk er det, og verre vil det bli med årene, garantert.

Jo eldre du blir, jo verre blir det å lære alt du skal gjennom også ........

Gjest skulle hatt lappen
Skrevet

Jeg har heller ikke lappen å er 31 år.

Nå begynner jeg å føle at jeg skulle hatt den for vi trenger å komme oss litt rundt og det er ingen annen mulighet enn å kjøre bil.

Vi har bil og den blir stående urørt i flere dager når min mann er ute på jobb.

Jeg bor litt utenfor sentrum og butikker.

Gjest Flystripa
Skrevet

Det verste jeg vet er biler som ikke stopper ved overgangsfeltet. Jeg har faktisk opplevd å bli kjefta på av en bilist fordi jeg gikk over overgangsfeltet så han ble nødt til å stoppe.

Men oppmerksomhet og aktsomhet fra alle parter ville dette ikke vært noe problem. Dette var vel noe du hadde opplevd èn gang? Du ferdes i trafikken omtrent hver dag...

Gjest Flystripa
Skrevet

Og det finnes barnehagebarn er mer oppmerksomme i trafikken enn voksne folk _med_ førerkort.

Hehe, det også. Mange idioter som ikke kan hverken regler eller viser aktsomhet.

Skrevet

Men oppmerksomhet og aktsomhet fra alle parter ville dette ikke vært noe problem. Dette var vel noe du hadde opplevd èn gang? Du ferdes i trafikken omtrent hver dag...

Jeg har ikke opplevd å bli kjeftet på mer enn en gang, men jeg opplever nesten daglig at bilene ikke gidder å stoppe foran overgangsfeltet.

Skrevet

Selvfølgelig føler du deg ikke trygg bak rattet, såpass kan du ikke ha kjørt enda siden du ikke har lappen.

Enig med LucySky, at når du blir eldre og får barn, så er lappen kjempekjekt. De skal hit og dit, og da har du muligheten til å bringe og hente selv.

Tanta mi tok lappen i en alder av 58 år (Lillestrøm), og drar nå på hytta alene om hun vil, slipper å være avhengig av andre.

Pengesluk er det, og verre vil det bli med årene, garantert.

Jo eldre du blir, jo verre blir det å lære alt du skal gjennom også ........

klar over det.har lyst sånn fremtidsmessig,synes bare det er så unødvendig at folk rundt meg "presser".er som regel de som har fått betalt lappen av foreldrene sine som er de verste synes jeg.

Skrevet

Kommer an på hvor du bor. Det er vel vanligere at folk i større byer ikke har lappen.

Skrevet

Jeg er 25, lapplaus og like irritert over at enkelte ikke kan skjønne hvordan jeg kan LEVE med meg selv når jeg er så "gammel" og fortsatt ikke har lappen *himler*

Ikke kommer jeg til å bruke penger på å få den med det første heller, kanskje aldri ;)

Skrevet

Jeg er 23 og de fleste vennene mine (fra 21-26) har heller ikke lappen.... Ikke har jeg noe stort ønske om å få den heller. Har øvelseskjørt to ganger da jeg var 16, og en gang da jeg var 20. Liker ikke biler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...