Gå til innhold

Spørsmål om våpen - fra meg som ikke har peiling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et gammelt, erverdig familievåpen liggende.

Og jeg har våpenkort på det, registrert på meg (står; Tillates ikke brukt av våpeninnehaver).

Skudd har jeg ikke, men det sies at man kan få kjøpt skudd til våpenet.

På våpenkortet står det: Kombinertvåpen rifle/ hagle. Merke; Krups, kaliber 7,7X57 16/ 70.

Hvordan kan jeg oppbevare våpenet, som har vært i min familie i mange år?

Og plombering, anbefales det? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Det er sånn sak til å ta av, og da kan ikke våpenet brukes, tror jeg. Holder det at jeg gjemmer denne delen?

Uff, jeg innrømmer at jeg ikke liker å ha våpen i hus... Enn hvis, tenker jeg.

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du ikke plomberer våpenet så må det stå nedlåst i et godkjent våpenskap.

Det holder ikke å fjerne sluttstykket og låse ned det.

Dessuten er dette et kombivåpen der "hagledelen" muligens fremdeles er operativ selv om sluttstykket er fjernet.

Ønsker du å ha det hengende på veggen, så er jeg ganske sikker på at plombering er den eneste utvei.

Da kan våpenet ikke lenger brukes, og er således ikke lenger å betrakte som et våpen.

Skrevet

Dessuten er dette et kombivåpen der "hagledelen" muligens fremdeles er operativ selv om sluttstykket er fjernet.

Ønsker du å ha det hengende på veggen, så er jeg ganske sikker på at plombering er den eneste utvei.

Da kan våpenet ikke lenger brukes, og er således ikke lenger å betrakte som et våpen.

Er det ikke bare krav om våpenskap hvis man har tre eller flere våpen?

Ellers trodde jeg det holdt å låse ned sluttstykket.

Skrevet

Nei, det er krav om godkjent våpenskap for absolutt alle våpen. Våpenloven ble skjerpet for 5 eller 6 år siden, og det finnes også bl.a hjemmel for politiet til å komme på overraskende kontroll til enhver som har våpenkort (selv om jeg aldri har hørt om at det har skjedd).

"..........................................."

Gjest hvor gammel er du da lillemor ?
Skrevet

....

Skrevet

....

sorry det kom helt feil :o)

Annonse

Skrevet

....

Stilte du spørsmålet til meg?

Jeg er 34 år.

*s* Du vet, man trenger ikke å være så ung for ikke ha peiling på våpen...

Skrevet

"Det holder ikke å fjerne sluttstykket og låse ned det."

Sluttstykket het det visst, ja. Flott at du skjønte at det var det jeg mente...

"Dessuten er dette et kombivåpen der "hagledelen" muligens fremdeles er operativ selv om sluttstykket er fjernet."

Å uff, sier du det? Jeg bør snarest få plombert det, da.

Men litt synd det også, siden det er et arvestykke... (Ødelegger man ikke våpenet da?)

Vet du forresten pris på plombering? Og hvem som kan gjøre det?

Takk for svar, forresten!

Skrevet

Nei, det er krav om godkjent våpenskap for absolutt alle våpen. Våpenloven ble skjerpet for 5 eller 6 år siden, og det finnes også bl.a hjemmel for politiet til å komme på overraskende kontroll til enhver som har våpenkort (selv om jeg aldri har hørt om at det har skjedd).

"..........................................."

Tiden går fort, skjønner jeg.

Jeg synes det var helt nylig at kravet om våpenskap for flere enn tre våpen kom.

Jaja, greit at jeg slipper å være oppdatert mer.

Skrevet

Stilte du spørsmålet til meg?

Jeg er 34 år.

*s* Du vet, man trenger ikke å være så ung for ikke ha peiling på våpen...

Hvis du leste litt mer i tråden din, så beklaget jeg meg, hadde svart helt helt feil :o) sorry.

Skrevet

Hvis du leste litt mer i tråden din, så beklaget jeg meg, hadde svart helt helt feil :o) sorry.

Ups, sorry. Så at du beklaget ovenfor Atene, og trodde det var meg du mente å svare.

*S*

Skrevet

Det er ikke krav om våpenskap om du kunhar et våpen.

Det er nok at en vital våpendel er "forsvarlig nedlåst"

Se del 4 pkt B

http://odin.dep.no/jd/norsk/dok/regelverk/lover/012001-990113/dok-bn.html#hov6.2

Takk for svar.

"Det er nok at en vital våpendel er "forsvarlig nedlåst"."

Er dette sluttstykket en vital våpendel i denne sammenhengen? Eller stemmer Goliaths antagelse om at hagla (eller skrev han rifla?) kan brukes uten sluttstykket?

Annonse

Gjest H&K USP
Skrevet

Takk for svar.

"Det er nok at en vital våpendel er "forsvarlig nedlåst"."

Er dette sluttstykket en vital våpendel i denne sammenhengen? Eller stemmer Goliaths antagelse om at hagla (eller skrev han rifla?) kan brukes uten sluttstykket?

Goliath skrev og mente hagla.

Om dette sier instruksen:

"For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del."

Du må selv finne ut om det er slik våpenet ditt fungerer.

Skrevet

I alle våpen sveises det inn en fotstålsylinder i løpet eller helst også i kammeret/kammerne som plombering.

Dette gjør at våpenet kan avregistreres og henges på veggen som pynt uten at noen kan misbruke det.

Skrevet

"Det holder ikke å fjerne sluttstykket og låse ned det."

Sluttstykket het det visst, ja. Flott at du skjønte at det var det jeg mente...

"Dessuten er dette et kombivåpen der "hagledelen" muligens fremdeles er operativ selv om sluttstykket er fjernet."

Å uff, sier du det? Jeg bør snarest få plombert det, da.

Men litt synd det også, siden det er et arvestykke... (Ødelegger man ikke våpenet da?)

Vet du forresten pris på plombering? Og hvem som kan gjøre det?

Takk for svar, forresten!

En vanlig børsemaker fikser det for et par hundrelapper.

Du må vise det for våpenkontoret for å få det godkjent og avregistrert. Det er gratis (merkelig nok).

Gjest H&K USP
Skrevet

I alle våpen sveises det inn en fotstålsylinder i løpet eller helst også i kammeret/kammerne som plombering.

Dette gjør at våpenet kan avregistreres og henges på veggen som pynt uten at noen kan misbruke det.

Plombering er vandalisme.

Det er da aldeles ufarlig å ha et våpen i et hus hvor det ikke finnes ammunisjon.

Skrevet

Plombering er vandalisme.

Det er da aldeles ufarlig å ha et våpen i et hus hvor det ikke finnes ammunisjon.

Jeg kunne vært enig for noen år siden :-)

Men alderen har påvirket holdninger. Våpen er ikke så viktig lenger, og smell er ikke så morsomt nå.

Jeg har ammunisjon nok til en liten krig. Kanskje jeg lager et bål en av dagene og brenner alt sammen.

Den ene kanonen er like gammel som meg, og et klenodium. Den andre er et misfoster. Egner seg mest som pynt. Ingen av de har noen liv på samvittigheten, men mer enn 10 000 huller i skiver og merker i stålplater.

På tide å pensjonere jernvarene. :-)

Skrevet

Tiden går fort, skjønner jeg.

Jeg synes det var helt nylig at kravet om våpenskap for flere enn tre våpen kom.

Jaja, greit at jeg slipper å være oppdatert mer.

Hvis man ikke holder på aktivt med noe, så er det jo ikke alltid så lett å være oppdatert til enhver tid :-)

Men streng våpenlov har jeg ikke noe imot. Én av de nyere reglene er at man ikke kan inneha mer enn ett våpen pr. gren man konkurrerer i. Men det omgåes lett, iom. at det er mange, mange forskjellige varianter av konkurransegrener. Felt fin, felt grov, spesial felt fin, spesial felt grov, presisjonsskyting fin/grov, duell fin/grov, action-skyting, cowboy-skyting, praktisk o.s.v.

".........................................."

Gjest H&K USP
Skrevet

Jeg kunne vært enig for noen år siden :-)

Men alderen har påvirket holdninger. Våpen er ikke så viktig lenger, og smell er ikke så morsomt nå.

Jeg har ammunisjon nok til en liten krig. Kanskje jeg lager et bål en av dagene og brenner alt sammen.

Den ene kanonen er like gammel som meg, og et klenodium. Den andre er et misfoster. Egner seg mest som pynt. Ingen av de har noen liv på samvittigheten, men mer enn 10 000 huller i skiver og merker i stålplater.

På tide å pensjonere jernvarene. :-)

Om målet er sikkerhet for deg selv og andre, ville jeg kvittet meg med ammunisjonen, men ikke på bålet. Det er langt større fare for at noen kan skade seg selv eller andre med den. Kanskje du kan selge den til noen helt lovlig?

De gamle våpnene i et hus uten ammunisjon er ufarlige for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...