Gå til innhold

Spørsmål om våpen - fra meg som ikke har peiling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om målet er sikkerhet for deg selv og andre, ville jeg kvittet meg med ammunisjonen, men ikke på bålet. Det er langt større fare for at noen kan skade seg selv eller andre med den. Kanskje du kan selge den til noen helt lovlig?

De gamle våpnene i et hus uten ammunisjon er ufarlige for alle.

Jeg har brent mye ammunisjon og vet nøyaktig hva jeg gjør, men takk for tips.

Eller så kan det ende på havets bunn.

I en vestlandsfjord ligger mye farlig på 500 m dyp som jeg har dumpet. Der ligger det trygt og utilgjengelig til det er ufarlig og brutt ned om noen år.

Skrevet

Nei, det er krav om godkjent våpenskap for absolutt alle våpen. Våpenloven ble skjerpet for 5 eller 6 år siden, og det finnes også bl.a hjemmel for politiet til å komme på overraskende kontroll til enhver som har våpenkort (selv om jeg aldri har hørt om at det har skjedd).

"..........................................."

"(selv om jeg aldri har hørt om at det har skjedd)."

Joda.

Jeg har fått besøk av konstabler to ganger.

Skrevet

"(selv om jeg aldri har hørt om at det har skjedd)."

Joda.

Jeg har fått besøk av konstabler to ganger.

Ok, da har det åpenbart hendt :-)

"........................................"

Skrevet

Goliath skrev og mente hagla.

Om dette sier instruksen:

"For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del."

Du må selv finne ut om det er slik våpenet ditt fungerer.

Ser du svarte på dette her.

Beklager litt raskt svar ovenfor.

Skrevet

"Det holder ikke å fjerne sluttstykket og låse ned det."

Sluttstykket het det visst, ja. Flott at du skjønte at det var det jeg mente...

"Dessuten er dette et kombivåpen der "hagledelen" muligens fremdeles er operativ selv om sluttstykket er fjernet."

Å uff, sier du det? Jeg bør snarest få plombert det, da.

Men litt synd det også, siden det er et arvestykke... (Ødelegger man ikke våpenet da?)

Vet du forresten pris på plombering? Og hvem som kan gjøre det?

Takk for svar, forresten!

Jeg tror ikke det finnes andre måter å blombere det på enn at det blir ødelagt.

Men du kan jo kontakte politiets våpenavdeling å høre når det gjelder våpenet du har.

Det høres ut som et "smykke", og jeg ville tenkt meg grundig om før jeg ødela det:-)

Hva det eventuelt koster å få plombert det aner jeg ikke. Det kan du ringe en våpenmaker/våpensmed og spørre om.

Skrevet

Er det ikke bare krav om våpenskap hvis man har tre eller flere våpen?

Ellers trodde jeg det holdt å låse ned sluttstykket.

Det har du helt rett i.

Sjekket nærmere på linken som H&K UPS la ved lenger opp, og der står det:

"Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem."

Skrevet

"Det holder ikke å fjerne sluttstykket og låse ned det."

Sluttstykket het det visst, ja. Flott at du skjønte at det var det jeg mente...

"Dessuten er dette et kombivåpen der "hagledelen" muligens fremdeles er operativ selv om sluttstykket er fjernet."

Å uff, sier du det? Jeg bør snarest få plombert det, da.

Men litt synd det også, siden det er et arvestykke... (Ødelegger man ikke våpenet da?)

Vet du forresten pris på plombering? Og hvem som kan gjøre det?

Takk for svar, forresten!

Hei igjen.

Leste igjennom våpenloven nå, og det kan faktisk være mulig at du kan ha våpenet hengende på veggen hvis du bare sikrer det godt nok.

Dette er hva våpenloven generelt sier:

"Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem."

Så lenge du har mindre enn 4 våpen (og det ikke er håndvåpen eller automatrifler), så ser det ikke ut som om kravene til våpenskap (FG-godkjente sikkerhetsskap) foreligger.

Ønsker du å være heløt sikker så kontaktet politiet og spør dem.

Det finnes egnede låsbare annordninger for fast montering på vegg. Dette kan du finne hos en våpenforhandler. Og de kjenner sikkert også godt til reglene for oppbevaring.

Skrevet

Takk for svarene, alle sammen!

Jeg ble beroliget - tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...