Gå til innhold

Tattoo- hvor på kroppen?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Dette er særdeles omdiskutert - masse synsing og lite konkret viten....

http://www.babyverden.no/templates/Article____4988.aspx

Ah! Tusen takk for link..Jeg var oppriktig nyssgjerrig på hvordan de egentlig forklarte dette..:-)

Men fikk link av Tonie også, så egentlig er the case closed. Men veldig koselig av deg å finne link til meg!

:-)

• Svar 174
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

49

• laguna1365380434

25

• morsan

23

• snø

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Begynner å bli????"

He he..Det begynner å bli veldig veldig ut. Nå er det bare veldig ut ;p

"Det var definitivt ute da hun kjerringa i "Campingliv på Larkollen" gikk hen og fikk seg en tatovering! ;-)"

He he..den serien har jeg aldri sett =)

Jeg så kun deler av et par episoder, men fikk med meg hun dama som skeiet ut med en tattis! ;-)

Se forøvrig bilde av dama på denne linken:

http://www.dagbladet.no/kultur/2001/05/28/260553.html?991057600

Skrevet

Jo selvfølgelig..Men nå er det bare det at jeg ikke tror på at tatoveringer "lekker" ikke litt en gang. Jeg mener det må være en annen grunn (som jeg gjerne vil vite)

Dessuten er teit å ta alle mulige sorger på forskudd og å ikke gjøre noen ting på grunn av at ting KAN ramme meg.

Det er risikofylt å leve!

Jeg tror ikke dette går på at tatoveringer lekker.

Jeg tror det handler om en ganske marginal risiko, og i de fleste tilfeller vil det gå greit å legge en epidural på tross av en tatovering.

Men i noen tilfeller kan nok anestesileger kvie seg for å legge en epidural, hvis det må stikkes gjennom tatoveringen. Når epiduralen skal settes, bruker man en grov nål. Denne nålen vil ta med seg noen hudpartikler inn i epiduralrommet i ryggmargen. Anestesileger kan i noen tilfeller være uheldige og sette epiduralen spinalt. Det er nok desto verre hvis man fører tatoverte hudpartikler inn i spinalrommet. (Hva inneholder egentlig tatovert hud av stoffer?? Jeg vet ikke.) Her sirkulerer spinalvæske, denne sirkulerer jo rundt i hele sentralnervesystemet.

Kanskje finnes det ingen eksempler på at dette har gått galt, men ingen anestesilege ønkser å påføre en i utgangspunktet frisk pasient, en skade for livet. Her tror jeg at anestesilegene vurderer etter "føre var"prinsippet. Hjelpe, men aldri skade..

I de fleste tilfeller vil anestesilegen kunne legge epiduralbedøvelsen litt høyere opp, evt litt lengre ned. Likevel vil nok dette spille en rolle i vurderingen, og evt andre alternativer til smertelindring/anestesi kan bli vurdert om det anses som en risiko for pasienten.

Som sagt tror jeg ikke det er mange tilfeller det er snakk om hvor det ikke lar seg gjøre å legge epidural likevel.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes langt fra at du er grinebitersk, men jeg synes ikke trassalder-kommentaren var så mye å hisse seg opp over, men det er jo lett for meg å si når den ikke var rettet til meg! :-)

Som ting flest kommer det an på øynene som ser, og mine øyne har i denne tråden sett at det er lett for den som har en tattovering eller fler å ta ting i verste mening fordi man man irriterer seg over uenigheten mht estetikken ved en tatovering.

Jeg synes folk må få synes hva de vil om hvorvidt tatovering er estetisk eller ikke estetisk. det som irriterer meg her og i alle andre tilsvarende diskusjoner er de som prøver å gjøre sine estetikkpreferanser om til ugjenndrivelige fakta! Det er ikke realt, og da blander man virkelig korta, spørt du meg. En får i det minste FORSØKE å holde tunge rett i munnen..;-)

Ikke det at korsryggtatoveringer er verdens viktigste tema, men altså, det er prinsippet, hvordan en blander ting jeg blir gretten av.

Men det er jo hyggelig at du ikke synes jeg er en grinebiter sånn til vanlig. Jeg ble bare jævlig irritert på favn, og er det fortsatt, fordi jeg synes hun svarer meg ganske ufordragelig og arrogant i denne tråden her, og arroganse er ikke kledelig om man ikke har noe å underbygge den med;-P

Nå tror jeg jeg skal hoppe meg over i en snill og blid tråd om et eller annet HELT uskyldig tema..Jeg tror ikke jeg gidder å være den som drar opp en lang og ganske død nesten-krangletråd til neste nivå..;-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg tror ikke dette går på at tatoveringer lekker.

Jeg tror det handler om en ganske marginal risiko, og i de fleste tilfeller vil det gå greit å legge en epidural på tross av en tatovering.

Men i noen tilfeller kan nok anestesileger kvie seg for å legge en epidural, hvis det må stikkes gjennom tatoveringen. Når epiduralen skal settes, bruker man en grov nål. Denne nålen vil ta med seg noen hudpartikler inn i epiduralrommet i ryggmargen. Anestesileger kan i noen tilfeller være uheldige og sette epiduralen spinalt. Det er nok desto verre hvis man fører tatoverte hudpartikler inn i spinalrommet. (Hva inneholder egentlig tatovert hud av stoffer?? Jeg vet ikke.) Her sirkulerer spinalvæske, denne sirkulerer jo rundt i hele sentralnervesystemet.

Kanskje finnes det ingen eksempler på at dette har gått galt, men ingen anestesilege ønkser å påføre en i utgangspunktet frisk pasient, en skade for livet. Her tror jeg at anestesilegene vurderer etter "føre var"prinsippet. Hjelpe, men aldri skade..

I de fleste tilfeller vil anestesilegen kunne legge epiduralbedøvelsen litt høyere opp, evt litt lengre ned. Likevel vil nok dette spille en rolle i vurderingen, og evt andre alternativer til smertelindring/anestesi kan bli vurdert om det anses som en risiko for pasienten.

Som sagt tror jeg ikke det er mange tilfeller det er snakk om hvor det ikke lar seg gjøre å legge epidural likevel.

Takk for langt og oppklarende svar! :-)

Det forklarte en god del ting, og det hang på greip! Da vet jeg det.

Skrevet

"Med en forskjell: Den karakteristikken gir jeg som svar på en bevisst handling fra den "type" mennesker. Deres karakteristikk er gjerne basert på hvordan folk ser ut, fremstår etc. - ikke hva de sier eller mener."

Den forskjellen synes jeg i grunnen er marginal. Du karakteriserer en gruppe mennesker på grunnlag av en ting, det samme gjør jeg. Om en skal si at noe er verre enn det andre så må jeg nesten si at din fordømming er verre. Du sier at du, basert på erfaring, ikke liker mennesker som bruker utrykket "Harry". Jeg sier kun at jeg synes tatoveringer er blodharry. Det betyr ikke at helt ok mennesker kan ha tattoveringer - blodharry gjør ikke nødvendigvis mennesker mindre hyggelige, vet du ;-)

Hvis du finner et sted hvor jeg uttaler at jeg _ikke liker_ mennesker som er veldig opptatte av å karakterisere mennesker på den måten, så skal jeg se på det. Det jeg husker, er imidlertid at jeg sa at jeg er fornøyd med at jeg er annerledes enn slik "disse menneskene" ofte er. Forøvrig er en marginal forskjell fortsatt en forskjell, og jeg protesterte da ikke på at det kun var denne lille forskjellen heller, gjorde jeg?

"..........................................."

Skrevet

Hehehe, småbarnsmor er jeg, og godt voksen? Spørs hva du definerer oss på snart 33 år som ;-)

Men når det gjelder tattoveringer så må jeg rett og slett bare si at det har jeg aldri syntes at er fint å se på. Jeg vet ikke hva du tror, men mitt inntrykk er at den estetiske sansen ikke noe av det som endres når man får barn.

Nja...njo...vel, muligens ikke. Men den typen som er troende til å bli småbarnsforeldre, og som faktisk med vitende vilje blir det, er på en del områder en annen type menneske enn jeg er :-)

"............................................."

Skrevet

"Jeg vet ikke hva du tror, men mitt inntrykk er at den estetiske sansen ikke noe av det som endres når man får barn."

Så hvordan kan det da ha seg at vi alle har vært så heldige å få verdens vakreste barn? ;-)

"Så hvordan kan det da ha seg at vi alle har vært så heldige å få verdens vakreste barn? ;-)"

En psykose. Foreldre ser på de stygge små sakene sine, med hoder som er altfor store i forhold til en kropp som er helt uproporsjonert - og gjerne med snørr og dritt hengende både her og der - og tror de er _vakre_ :-) Vi som ikke er foreldrene til disse små styggingene er upåvirket av dette.

Skrevet

Det er jeg i grunn enig med deg i - hehe

Jeg synes forøvrig det er ganske fascinerende at mange rett og slett ikke klarer å innfinne seg med at folk kan ha helt andre preferanser og estetiske forhold til hva som er pent av utsmykking. Og det gjelder selvfølgelig enten det er smykker, ringer, tatoveringer eller whatnot. Eller forresten - jeg er vel egentlig ikke overrasket :-)

Skrevet

"Så hvordan kan det da ha seg at vi alle har vært så heldige å få verdens vakreste barn? ;-)"

En psykose. Foreldre ser på de stygge små sakene sine, med hoder som er altfor store i forhold til en kropp som er helt uproporsjonert - og gjerne med snørr og dritt hengende både her og der - og tror de er _vakre_ :-) Vi som ikke er foreldrene til disse små styggingene er upåvirket av dette.

Neida, du tar helt feil! det er vi som foreldre som ser objektivt hvor skjønne barn er, mens dere er bare misunnelige og derfor _tror_ at de er stygge, pruoporsjonerte og fulle av snørr! ;-)

Skrevet

Ja, for all del, kos deg.

Bekreftelsen fikk du, ihvertfall :-)

Mulig det er en akademiker-måte å gjøre det på? Når noen påpeker at du gjør/sier noe usympatisk/dumt/etc., så bare ignorerer du det, med et du-er-så-dum-at-jeg-ikke-gidder-snakk-med-deg utsagn? :-)

"......................................"

Skrevet

Neida, du tar helt feil! det er vi som foreldre som ser objektivt hvor skjønne barn er, mens dere er bare misunnelige og derfor _tror_ at de er stygge, pruoporsjonerte og fulle av snørr! ;-)

Ah, men I beg to differ. Jeg kan nemlig måle, og dokumentere vitenskapelig at:

1. Hodene er for store i forhold til kroppene.

2. Kroppene er feilproprosjonerte.

3. Snørr og dritt tyter ut av diverse åpninger.

4. De stinker.

Skrevet

Jeg har tatovert inn 666 i hodebunnen, det gjør susen når jeg sjekker damer i satanistmiljøer.

laguna1365380434
Skrevet

Bekreftelsen fikk du, ihvertfall :-)

Mulig det er en akademiker-måte å gjøre det på? Når noen påpeker at du gjør/sier noe usympatisk/dumt/etc., så bare ignorerer du det, med et du-er-så-dum-at-jeg-ikke-gidder-snakk-med-deg utsagn? :-)

"......................................"

Ikke sant? Det der var ganske så nedlatende og arrogant, og jeg synes ærlig talt ikke det var verken veldig dumt eller veldig usakelig det jeg lurte på heller.

Jeg merka at jeg faktisk ble ganske irritert av det der..Jeg er faen ikke dum, så man trenger neggu ikke å snakke til meg som om jeg var det. Arroganse er ikke mye kledelig når man ikke har noe å bygge oppunder med..;-)

Skrevet

Jeg synes folk må få synes hva de vil om hvorvidt tatovering er estetisk eller ikke estetisk. det som irriterer meg her og i alle andre tilsvarende diskusjoner er de som prøver å gjøre sine estetikkpreferanser om til ugjenndrivelige fakta! Det er ikke realt, og da blander man virkelig korta, spørt du meg. En får i det minste FORSØKE å holde tunge rett i munnen..;-)

Ikke det at korsryggtatoveringer er verdens viktigste tema, men altså, det er prinsippet, hvordan en blander ting jeg blir gretten av.

Men det er jo hyggelig at du ikke synes jeg er en grinebiter sånn til vanlig. Jeg ble bare jævlig irritert på favn, og er det fortsatt, fordi jeg synes hun svarer meg ganske ufordragelig og arrogant i denne tråden her, og arroganse er ikke kledelig om man ikke har noe å underbygge den med;-P

Nå tror jeg jeg skal hoppe meg over i en snill og blid tråd om et eller annet HELT uskyldig tema..Jeg tror ikke jeg gidder å være den som drar opp en lang og ganske død nesten-krangletråd til neste nivå..;-)

"fordi jeg synes hun svarer meg ganske ufordragelig og arrogant i denne tråden her, og arroganse er ikke kledelig om man ikke har noe å underbygge den med"

Arroganse er heller ikke kledelig om man har fakta å underbygge den med. Men det ser ut til å være spesiellt vanlig hos enkelte i tråder om nettopp tatovering, også gjerne hos folk som ikke har det med å virke arrogante ellers. Hvorfor vet jeg ikke, men det blir enda dummere når disse konsekvent forsøker å snu det til at de som kommenterer arrogansen og de nedlatende holdningene, er krakilske og i forsvarsposisjon etc. Men, jeg vet ikke, det er vel forskjellig hva folk bruker som virkemidler for å føle seg "ovenpå" :-)

".........................................."

Skrevet

Ikke sant? Det der var ganske så nedlatende og arrogant, og jeg synes ærlig talt ikke det var verken veldig dumt eller veldig usakelig det jeg lurte på heller.

Jeg merka at jeg faktisk ble ganske irritert av det der..Jeg er faen ikke dum, så man trenger neggu ikke å snakke til meg som om jeg var det. Arroganse er ikke mye kledelig når man ikke har noe å bygge oppunder med..;-)

Å prestere å bruke trassing som argument overfor voksne mennesker er egentlig å kvele all saklighet og debatt - uansett. Jeg har aldri møtt en voksen person som "trasser" - uansett om dette var verdens mest kranglete person (enda værre enn meg). Så joda, jeg skjønner godt at du blir irritert - sånt er unødvendig dumt. Og nei, det var hverken dumt eller irellevant det du lurte på.

Skrevet

Hva faen mener du med oioi?

Svar skikkelig eller la være davel! Jeg synes DU blander noe jævlig..Jeg trasser da vel ikke fordi jeg etterlyste en forklaring på noe jeg synes hørtes veldig merkelig ut.Er man trassig om man har lyst til å ha greie på noe, eller fordi en synes noe høres mystisk ut?

Det er helt i orden for meg at du ikke synes tatoveringer er noe fint,men det er tydeligvis ikke greit for deg at jeg spør hva forslags relle konsekvenser de egentlig har for den type bedøvelser som ble nevnt. Jeg spurte ikke om dine preferanser, og de har like lite som mine noe med akkurat det å gjøre. ( forøvrig er mine at noen er fine, andre ikke..som med så mye annet)

Nå synes jeg du er jævlig teit.

"Nå synes jeg du er jævlig teit."

Neida. Det er en "akademisk" måte å takle trassete unger på :-)

Skrevet

Takk for langt og oppklarende svar! :-)

Det forklarte en god del ting, og det hang på greip! Da vet jeg det.

"Det forklarte en god del ting, og det hang på greip! Da vet jeg det."

Kan du slutte å trasse nå, da? Vi blir så leie av denne trassingen din, assa!

"............................................."

Skrevet

Hvis du finner et sted hvor jeg uttaler at jeg _ikke liker_ mennesker som er veldig opptatte av å karakterisere mennesker på den måten, så skal jeg se på det. Det jeg husker, er imidlertid at jeg sa at jeg er fornøyd med at jeg er annerledes enn slik "disse menneskene" ofte er. Forøvrig er en marginal forskjell fortsatt en forskjell, og jeg protesterte da ikke på at det kun var denne lille forskjellen heller, gjorde jeg?

;o)

laguna1365380434
Skrevet

Å prestere å bruke trassing som argument overfor voksne mennesker er egentlig å kvele all saklighet og debatt - uansett. Jeg har aldri møtt en voksen person som "trasser" - uansett om dette var verdens mest kranglete person (enda værre enn meg). Så joda, jeg skjønner godt at du blir irritert - sånt er unødvendig dumt. Og nei, det var hverken dumt eller irellevant det du lurte på.

:-) Jeg trasser innimellom jeg altså..Men jeg gjorde nå ikke det akkurat nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...