Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 32, og har nå begynt å tenke på fødselen. Dette blir mitt andre barn, fødte sist gang for 19 mnd siden. Da ble jeg klippet, og revnet noe i tillegg. I fødselsjournalen min står riften som perineal gr 2. Hva vil egentlig det si? Er det en stor rift? Hadde problemer med å gå på do i minst et halvt år etterpå, og jeg er redd dette skal gjenta seg ved denne fødselen.

Er det mindre sjanse for at man må klippe/revner mye ved andre fødsel?

Min første fødsel startet med vannavgang og varte i 13 timer fra første ri, ca 3 timer fra 3-4 cm åpning. Jeg synes den gikk fort og greit. Kan jeg forvente at denne fødselen går mye raskere, eller er dette helt individuelt? Bekymrer meg litt for om det skal gå mye fortere, da jeg har veldig lang vei til sykehuset. Er det sannsynlig at det vil starte med vannavgang denne gangen også?

Håper å få svar på noe av dette:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21548-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-2-gangs-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Perineal rift grad 2 vil si at du revnet i mellomkjøttet, området mellom skjeden og anus, og at riften var relativt kraftig, uten at endetarmsmuskulaturen ble affisert. Når du nå føler at du ikke har problemer med å ha avføring lenger, kan du regne med at sårene har helet bra og at du ikke har fått varig men. Vi har det aller beste grokjøttet akkurat der, så det er faktisk skjelden man får varige problemer. Det er mindre sjangser for at du revner så mye neste gang, ei heller at du må klippes. Det er vanligs ved første fødsel med slike komplikasjoner. Nr. må "brøyte vei" og de som kommer senere har glede av at vevet har vært maksimalt strukket ut tidligere. Dessuten vil utdrivningstiden som oftest være mye kortere ved de senere fødslene. Du fødte relativt raskt første gang. I snitt regner man med at en førstegangsfødende bruker 1 time på hver cm åpning. Det kan gå enda fortere neste gang, men det er ikke sikkert. Som oftest går det noe fortere, ihvertfall hvis man har et langvarig forløp første gang. Hvorvidt neste fødsel også starter med vannavgang blir vanskelig å spekulere i. Det går ihvertfall ikke an å belage seg på deg.

Det er klart at man må planlegge litt når man har lang vei til sykehuset. Du kjenner ganske sikkert når noe er på gang. Da bør du ikke vente så lenge før du er på vei.

Min første fødsel startet med vannavgang og riene måtte settes i gang etter 12 timer. Jeg ble klippet og ungen var ute 27 timer etter at vannet gikk.

Fødsel 2 startet med rier som kom og gikk og vannet måtte tas. Ungen var ute på 3 pressrier en time etter at vannet ble tatt på ca. 7 cm. Revnet minimalt og måtte sy 3 sting.

To helt ulike fødsler med 23 mnd imellom. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...