Gå til innhold

Dette med korsryggtatoveringer og bedøvelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og: Den slags er ALDRI god nok grunn i seg selv.

Jeg misliker verrre enn noe sånne folk som svarer på hvorfor noe egentlig er forbudt, med at det er jo forbudt og DERFOR må det være forbudt og vi må aldri gjøre det.

*he he* Her flyter det over ,med folk som går Erasmus Montanus en høy gang! ;-)

Det er jo ikke det jeg sier, men det kan tydeligvis være det samme! ;-)

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

18

• morsan

8

• flisa

6

• Prozak

5

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

"Jeg misliker verrre enn noe sånne folk som svarer på hvorfor noe egentlig er forbudt, med at det er jo forbudt og DERFOR må det være forbudt og vi må aldri gjøre det."

Det er jo ganske vanlig. Ja - det viser en manglende evne til, eller en motvile mot, å tenke selv. Evt. en måte å "skjule" manglende logiske argumenter og resonementer på. Men det er slett ikke uvanlig i vår verden :-)

".........................................."

Nei det er ikke uvanlig..- men særdeles frustrerende er det. Da merker jeg at jeg får SÅ nok av folk. Folk må gjerne være aldri så avvikende og mene mye rart..Men den typen der..Argh..Takler ikke sånne.

:-)

Skrevet

Det er nok en del etter førevar-prinsippet, men det skader jo egentlig ikke. Men det motsatte :_kan_ gjøre det...

Feks når det gjelder pencelin og alkohol. Alle har jo hørt at man ikke kan drikke alkohol når man går på det. Men jeg kjenner en lege som sier at et glass vin eller to-tre er helt ok. Det er mengder alkohol man ikke skal drikke. Men det er jo mye lettere å si at man ikke skal drikke alkohol når man tar pencelin, enn å si at man kan drikke så og så mye. See?

Så hvis det er en mikroskopisk sjanse for at man kan ta skade av å få fargestoff inn i ryggmargen, så er det kanskje smart at de sier at man ikke bør tatovere seg der. Det er jo et par-tre kvadratmeter med hud man kan tatovere seg på i stedet ;-)

En farmasøyt jeg kjenner sa at det verste som kan skje når man drikker alkohol mens man er på en penicillinkur er at penicillinen ikke virker "bra nok".

Alstå ikke noe verre enn at det kan ta litt lenger tid å bli frisk - man ender ikke opp som en villmann hvor fråden står ut av kjeften! *ha ha*

laguna1365380434
Skrevet

*he he* Her flyter det over ,med folk som går Erasmus Montanus en høy gang! ;-)

Det er jo ikke det jeg sier, men det kan tydeligvis være det samme! ;-)

Jammen hva SIER du da? For meg høres det ut swom du sier at jeg ikke skal spørre hvorfor legene sier det fordi legene sier det, og da var DET avklart?

Correct me if Im wrong.

laguna1365380434
Skrevet

Akademikere synser minst like mye som "andre" - ofte mye mer. Forskjellen er gjerne at de har trening i å ordlegge seg, vise til mer eller mindre beviselige resonementer etc. - på en akademisk måte. Ergo blir en del folk målbundet, og det konkluderes med at disse selvfølgelig må vite mer enn andre i akkurat det tilfellet :-)

".............................................."

Jupp! :-)

Skrevet

Jo men noen ganger er det man er føre var for så latterlig marginalt at vinninga egentlig ville være større om man lot være å være føre var, spør du meg. (Uten at jeg vet om det er tilfelle i denne saken)

Og, noen ganger finner folk opp fagelige aspekterer ved en ting eller et fenomen de egentlig har en estetisk fremfor etisk motforestillinger mot og har dermed egentlig en helt annen agenda enn den som blir presentert ( uten om jeg vet om dette er tilfelle i akkurat denne saken)

Jeg mener det er viktig å høre etter hva folk egentlig begrunner hva med. Nå er ikke det å få ha tatoveringer i korsryggen noen livsviktig sak for noen vil jeg tro, men å blindt akseptere ting som høres logisk tullete ut fordi en eller annen autoritet på området har sagt NOE behøver ikke alltid bety at det er klinkende logisk eller det riktigste bare derfor.

Nei, og nettopp fordi å ha en tattovering på ryggen ikke er noen livsviktig ting for noen som helst, så tror jeg at det er en av de tingene jeg ikke hadde giddet å tenke så mye over, men bare tenkt at jeg fikk stole på at legene ikke diktet det opp.

Men ting med mer omfattende konsekvenser ville jeg nok ha kranglet litt mer på før jeg aksepterte forklaringen, ja. Feks hvis noen plutstselig fant ut at folk som drikker vin lever x antall år kortere eller at man blir lam av å gå med sko med hæler ;o)

Du skal jo ikke ha barn, men jeg har, og når det gjelder barneoppdragelse så prakitserer jeg "velg dine kamper", et ordtak som er greit å overføre til andre områder av livet også.

Men på den andre siden - man blir klok av så spørre og undre seg ;-))

Jeg har forøvrig et eksemplar av barnearten hjemme som for tiden praktiserer "det tror jeg INGENTING på!" stort sett uansett hva som blir forklart til henne. Problemet hennes foreløpig er at hun er negativ til alle bevis, det forandrer seg forhåpentligvis med tiden ;-)

Annonse

Skrevet

En farmasøyt jeg kjenner sa at det verste som kan skje når man drikker alkohol mens man er på en penicillinkur er at penicillinen ikke virker "bra nok".

Alstå ikke noe verre enn at det kan ta litt lenger tid å bli frisk - man ender ikke opp som en villmann hvor fråden står ut av kjeften! *ha ha*

På den annen side,- en penicillinkur som ikke virker godt nok,- det kan være ille i seg selv.

Selvsagt,- et glass vin eller to en kvald,- sikkert greit. En halv flaske vin mange kvelder i den samme kuren,- sikkert ikke ok.

Skrevet

Evt. at man blir uvel.

".................................."

Skrevet

Jammen hva SIER du da? For meg høres det ut swom du sier at jeg ikke skal spørre hvorfor legene sier det fordi legene sier det, og da var DET avklart?

Correct me if Im wrong.

Det jeg sier er at dersom du (eller en annen, som ønsker seg barn) sier til seg selv "jeg kjøper ikke forklaringene på hvorfor man ikke bør ta epidural på en med korsryggstattis, så derfor tatoverer jeg i vei", så hjelper det jo fint lite at du/vedkommende er uenig med legen dersom legen faktisk nekter å sette epidural når man en vakker dag ligger på fødestua! ;-)

Det var _det_ jeg mente. *S*

For all del: Ta gjerne opp temaet, skriv leserinnlegg om dette, snakk med leger om dette, sett igang en innsamlingsaksjon for å få forsket på temaet for å overbevise legestanden om at deres frykt er ubegrunnet.

Men inntil så (eventuelt) skjer er man jo (dessverre) prisgitt legens beslutning om ikke å sette epidural på fødende med slik tatovering.

Og da er det jo bare rett og rimelig at unge damer informeres om denne policy'en fra legene, slik at de vet hva de eventuelt velger bort når de velger å tatovere seg i korsryggen.

Skrevet

På den annen side,- en penicillinkur som ikke virker godt nok,- det kan være ille i seg selv.

Selvsagt,- et glass vin eller to en kvald,- sikkert greit. En halv flaske vin mange kvelder i den samme kuren,- sikkert ikke ok.

nettopp! :-)

Skrevet

Ja, det var akkurat det min legevenn sa. At alkohol i mindre doser ikke gjør noe fra eller til, men at større mengder kan nedsette virkningen - i tillegg til at det også vil redusere imunforsvaret ytterligere. Som ikke er bra. Altså er det lite smart med en skikkelig rotbløyte når man går på pencelin, men vin til maten skader ikke i det hele tatt.

Men siden det er lettere å si "hold dere unna alkohol" enn "du kan drikke så og så mye", så velger legene den lette utveien. Bedre føre var osv.

laguna1365380434
Skrevet

Det jeg sier er at dersom du (eller en annen, som ønsker seg barn) sier til seg selv "jeg kjøper ikke forklaringene på hvorfor man ikke bør ta epidural på en med korsryggstattis, så derfor tatoverer jeg i vei", så hjelper det jo fint lite at du/vedkommende er uenig med legen dersom legen faktisk nekter å sette epidural når man en vakker dag ligger på fødestua! ;-)

Det var _det_ jeg mente. *S*

For all del: Ta gjerne opp temaet, skriv leserinnlegg om dette, snakk med leger om dette, sett igang en innsamlingsaksjon for å få forsket på temaet for å overbevise legestanden om at deres frykt er ubegrunnet.

Men inntil så (eventuelt) skjer er man jo (dessverre) prisgitt legens beslutning om ikke å sette epidural på fødende med slik tatovering.

Og da er det jo bare rett og rimelig at unge damer informeres om denne policy'en fra legene, slik at de vet hva de eventuelt velger bort når de velger å tatovere seg i korsryggen.

Jammen jeg SA jo at jeg ikke betvilte prakisen i det, og hele poenget med innlegget var jo å prøve å finne ut av HVORFOR denne praksisen eksisterer!;-)

Forøvrig er jeg selvfølgelig enig i at noen som ønsker seg barn bør være klar over at denne praksisen kan sette kjeppe i hjulene, men det er allikevel ingen grunn til å spørre seg om realitene i den?

Skrevet

Ei jeg kjenner har korsryggtatovering, og når hun etter et par års tid måtte ha en operasjon i korsryggen, var det en særdeles smertefull opplevelse.

Legen forklarte henne at tatoveringen hadde ødelagt for at bedøvelsen kunne virke, det var noe med nervetråder og slikt.

At fargen lekker skjønner jeg ikke helt, men kanskje en lege svarer deg?

Annonse

laguna1365380434
Skrevet

Ei jeg kjenner har korsryggtatovering, og når hun etter et par års tid måtte ha en operasjon i korsryggen, var det en særdeles smertefull opplevelse.

Legen forklarte henne at tatoveringen hadde ødelagt for at bedøvelsen kunne virke, det var noe med nervetråder og slikt.

At fargen lekker skjønner jeg ikke helt, men kanskje en lege svarer deg?

Jeg fikk link av tonie, så case slosed! ;-)

Ikke det at jeg syntes det hørtes så veldig mye mere logisk ut fra legemunn, men de hadde jo noen om atter og hvis atter..Det var vist en hypotetisk risiko for noe som aldri egentlig hadde skjedd;-)

At det i praksis er dumt å korsrygg tatovere seg med tanke på fremtidige eventuelle operasjoner o.l, DET tar jeg for god fisk. Jeg lurte på bare på hvor mye ralitet som egentlig kunne ligge i en såpass farout forklaring.

Skrevet

DER fikk vi en forklaring som hørtes bedre ut i mine ører. Den andre høres VANVITTIG vikarierende og tøvete ut i mine ører.

Hva gjør de med en neger ?

Skrevet

Uansett hva forklaringen måtte være, så er det vel et faktum at anestesileger ikke setter slike bedøvelser på korsryggstatoverte, så da må vel det være grunn nok i seg selv til å unngå denslags?

man må jo ta bort negllakk også - for at de skal se om du blir blå...

laguna1365380434
Skrevet

Si det? ;-)

Skrevet

*giiid*

Håper det der var bare en slip-of-the-tongue og at du mener norsk-afrikaner/norsk-karibier/norsk-afro-amerikaner, etc etc.

;-)

Skrevet

*giiid*

Håper det der var bare en slip-of-the-tongue og at du mener norsk-afrikaner/norsk-karibier/norsk-afro-amerikaner, etc etc.

;-)

Jeg holdt på å skrive blåneger - men modererte meg veldig :)

Skrevet

Jammen fargen i tatoveringen smitter jo ikke av?

*forvirret*

Men jeg leste linken fra Tonie, og der sto det at det var begrunnet med kraftige hvisomatter, kanskjer og svært hypotetiske muligheter.

Men hvis du skjærer av et stykke hud med farge, så får du med litt farge. Hvis du stikker en tjukk hul nål innover så får du med hud, hud med farge på. Og det er jo noen stoffer i denne fargen som sikkert ikke er bra å ha inni korsryggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...