Gå til innhold

Selge bil privat

Gjest ikke erfaren bilselger

Anbefalte innlegg

Gjest ikke erfaren bilselger
Skrevet

Jeg skal selge bilen min privat for 20 000.

1. Leste på NAF at årsavgift sendes til den som hadde bilen reg 1/1. Det er meg. Betyr det at jeg fåre regningen og bør kreve den summen av kjøper i tillegg til kjøpesummen?

2. Hva med omreg.avgift? Blir det sendt en regning i posten til ny eier etter at jeg har sendt salgsmelding til trafikkstasjon?

3. Kan jeg si opp forsikringen min samme dag som overtakelse? Hva om ny eier ikke har ordnet ny, kjører han da uten forsikring? Har jeg noe med det? Skiltene sitter jo fortsatt på. De skal ikke leveres inn.

Trenger råd! Helt ny på dette

Gjest mener jeg å huske......
Skrevet

Jeg solgte bilen min for noen mnd siden. Det var også i februar. Jeg fikk ikke årsavgiften sendt til megm, eller det vil si jeg gjorde det, men den nye eieren fikk den også. Ellers var det bare å sende inn salgsmeldingen. Forsikringen min sa jeg opp fra den dagen kjøper tok over bilen. Kjøper hadde ordnet med egen forsikring. Skulle det skje noe står det jo dato for overtagelse på salgsmeldingen. Husk å sende inn den asalgsmeldingen selv. Og kjøper sender også inn. Da er man sikker..

Gjest salgsmelding
Skrevet

1. Leste på NAF at årsavgift sendes til den som hadde bilen reg 1/1. Det er meg. Betyr det at jeg får regningen og bør kreve den summen av kjøper i tillegg til kjøpesummen?

Helt riktig, Oslo Tollvesen klarer ikke oppdatere basene sine etter 1.januar, hvis du f.eks. skal avskilte en bil må det gjøres før 1.januar, hvis ikke får du krav om veiavgiften i mars.

2. Hva med omreg.avgift? Blir det sendt en regning i posten til ny eier etter at jeg har sendt salgsmelding til trafikkstasjon?

Vet ikke helt hvordan det er idag, tidligere var det slik at omreg.avg. måtte betales før en fikk ordnet med forsikringen, forsikringsselskapet skulle ha kopi av innbetalingen av omreg.avg. Husker det godt for vi måtte opp og ned på byen et par ganger (biltilsynet og forsikringsagenten var på hver sin side av byen) før bilen virkelig var min.

3. Kan jeg si opp forsikringen min samme dag som overtakelse? Hva om ny eier ikke har ordnet ny, kjører han da uten forsikring? Har jeg noe med det? Skiltene sitter jo fortsatt på. De skal ikke leveres inn.

Du ringer forsikringsselskapet dagen før eller samme dag som overlevering skjer, og sier ifra at du selger bilen den og den datoen. Om den nye eieren kræsjer og ikke har ordnet med forsikring så er ikke det ditt problem.

Går du inn her i salgsmeldingen så står det også ganske klart her vel ....

http://www.motor.no/pdf/salgsmelding.pdf

Skrevet

1.

Årsavgiften kommer til den som står som eier pr. 31.12, det betyr deg. Derfor må du kreve dette utenom selve kjøpet.

2.

Omregistreringen trenger ikke du å tenke på, dette må kjøper ordne. Han må dra til biltilsynet og få en innbetalingsblankett og betale dette på post eller bank. Han må ha stempel på kvitteringen før han får bilen registrert.

3.

Forsikringen kan du ta av så fort du har solgt bilen, men si i fra til kjøper når du tar den av så han kan ordne sin egen forsikring.

En ting til som er viktig. Dere må fylle ut en lapp fra biltilsynet som gjelder melding om ny eier. Denne skal dere ha ett eksemplar av begge to. Begge skal sende denne inn til biltilsynet.

Det er viktig at du sender inn din del, skulle han ikke levere sin så har de alle data på ny eier. Hvis ikke kan han kjøre bilen på ditt eierskap med alle problemer det kan få med fotobokser, parkeringer, osv, osv.

Skrevet

1.

Årsavgiften kommer til den som står som eier pr. 31.12, det betyr deg. Derfor må du kreve dette utenom selve kjøpet.

2.

Omregistreringen trenger ikke du å tenke på, dette må kjøper ordne. Han må dra til biltilsynet og få en innbetalingsblankett og betale dette på post eller bank. Han må ha stempel på kvitteringen før han får bilen registrert.

3.

Forsikringen kan du ta av så fort du har solgt bilen, men si i fra til kjøper når du tar den av så han kan ordne sin egen forsikring.

En ting til som er viktig. Dere må fylle ut en lapp fra biltilsynet som gjelder melding om ny eier. Denne skal dere ha ett eksemplar av begge to. Begge skal sende denne inn til biltilsynet.

Det er viktig at du sender inn din del, skulle han ikke levere sin så har de alle data på ny eier. Hvis ikke kan han kjøre bilen på ditt eierskap med alle problemer det kan få med fotobokser, parkeringer, osv, osv.

Eller han som oppga feil personnummer til meg, fylte bensin og stakk av flere ganger. Polti vekte meg opp midt på natta. Neste gang ber jeg om legitimasjon, noterer personnummer og kjører rett ned på veistasjonen og leverer mot kvittering.

Gjest Wiggolo
Skrevet

Hvis det er skilter på bilen blir det sendt giro på omreg.avg. til ny eier automatisk fra Tollvesenet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...