Gå til innhold

Male trepanel - hva og hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest huskjøperen
Skrevet

Har nettopp kjøpt meg leilighet. Den er av trepanel fra øverst til nederst :-)

Foreldrene mine elsker det selvsagt, og syns ikke jeg bør male det. Hva syns dere?

Har tenkt å male det hvitt, både tak og vegger. I stuen er en peis som er hvit med gul murstein. Det er vel lurest å male veggen også i samme hvitnyanse da, ikke sant?

Hva skal man passe på når man maler panel? Må jeg lakke alle kvisthull først? Eller er det bare når man skal beise.

Såvidt jeg vet er treverket nå behandlet med en slags matt olje eller lakk slik at det ikke skal mørkne. Må jeg behandle det noe mer før jeg maler det? Hvor mange strøk maling trengs det? (*regner og regner* dette vil nok bli dyrt...)

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke mal helt hvitt.

Jeg har bodd i en leilighet med malt panel. Der var det en helt hvit hvitfarge, og ikke kvistlakk på kvistene. Det var pent ved første øyekast, men nærmere øyesyn så man at det var mye tøys ved kvistene. Mye sånn guffe som kom ut fra veggen. Det ble også altfor lyst, og det skal ikke mye til for å mykgjøre det endel selv om det fortsatt ser helt hvitt ut.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

mal mal mal!!! Det er så stygt med trepanel som ikke er malt.

Jeg anbefaler å bruke kvistlakk. Jeg tok tre strøk med kvistlakk og så tettet jeg alle kjøter mellom bordene (plankene) med akryl. det er helt nødvendig ellers kommer det sprekker etter du har malt.

Gjest oppussing er GØY !
Skrevet

GRATULERER MED NYTT HUS !

JA, JEG VILLE OGSÅ GÅTT FOR Å MALE PANELEN.

Har tenkt å male det hvitt, både tak og vegger. I stuen er en peis som er hvit med gul murstein. Det er vel lurest å male veggen også i samme hvitnyanse da, ikke sant?

GUL murstein .... hva med å male den i en gråsteinfarge ?

Hva skal man passe på når man maler panel? Må jeg lakke alle kvisthull først? Eller er det bare når man skal beise.

Du bør absolutt gå over alle kvistene med kvistlakk. Det får du igjen for senere. Husk også at du har litt maling til overs, sammen med sparkel, etterhvert vil du se at panelen sprekker, og det vises veldig godt på lyse vegger. Panelen lever hele tiden, og du vil oppdage nye sprekker til stadighet.

Såvidt jeg vet er treverket nå behandlet med en slags matt olje eller lakk slik at det ikke skal mørkne. Må jeg behandle det noe mer før jeg maler det? Hvor mange strøk maling trengs det? (*regner og regner* dette vil nok bli dyrt...)

Noen anbefaler grunning (etter kvistlakken), det er nok lurt, kjøp da grunning med samme farge som du skal ha på veggene, da blir det første strøket. Hvor mange strøk ja? Det kommer an på malingen, vi malte panelen i stua med Strax Extra, den skal holde med ett strøk (vi grunnet ikke, angret på det), malingen var svindyr, og vi måtte over med to strøk.

Gjest oppussing er GØY !
Skrevet

Du bør absolutt gå over alle kvistene med kvistlakk. Det får du igjen for senere. Husk også at du har litt maling til overs, sammen med sparkel, etterhvert vil du se at panelen sprekker, og det vises veldig godt på lyse vegger. Panelen lever hele tiden, og du vil oppdage nye sprekker til stadighet.

Noen anbefaler grunning (etter kvistlakken), det er nok lurt, kjøp da grunning med samme farge som du skal ha på veggene, da blir det første strøket. Hvor mange strøk ja? Det kommer an på malingen, vi malte panelen i stua med Strax Extra, den skal holde med ett strøk (vi grunnet ikke, angret på det), malingen var svindyr, og vi måtte over med to strøk.

En ting til IKKE mal hverken tak eller vegger helt hvitt, det vil gulne etterhvert ... kanskje det er derfor mursteinene er gule, at de har malt med hvitt ....

Annonse

Skrevet

Ikke mal mursteinen!

Jeg har gul murstein i stuen. Det hadde naboene mine også, men alle har malt den hvit. Det er ikke noe fint... ser kunstig ut.

Gjest huskjøperen
Skrevet

Oj, dette blir nok MYE mere jobb enn jeg hadde regnet med, ja!

Må jeg virkelig male over hvert eneste kvisthull? Leiligheten er på 88 kvm og det er panel OVERALT (vegger og tak)! Glemte å si, at panelen er sikkert 30 år gammel, må den likevel behandles? Går det an at jeg tar den kvistlakken over det hele istedenfor å måtte gå over hvert eneste kvisthull??

Gjest huskjøperen
Skrevet

Ikke mal mursteinen!

Jeg har gul murstein i stuen. Det hadde naboene mine også, men alle har malt den hvit. Det er ikke noe fint... ser kunstig ut.

Jeg har ikke tenkt å male mursteinen! Den syns jeg er penest naturlig.

Jeg lurte bare på om det ikke var penest å male veggen i samme farge som den hvite peismuren.

Gjest huskjøperen
Skrevet

En ting til IKKE mal hverken tak eller vegger helt hvitt, det vil gulne etterhvert ... kanskje det er derfor mursteinene er gule, at de har malt med hvitt ....

Nei, nei, mursteinene er ikke malt, de er gule natur-murstein. Og dem har jeg IKKE tenkt å male.

Gjest oppussing er GØY !
Skrevet

Må jeg virkelig male over hvert eneste kvisthull? Leiligheten er på 88 kvm og det er panel OVERALT (vegger og tak)! Glemte å si, at panelen er sikkert 30 år gammel, må den likevel behandles? Går det an at jeg tar den kvistlakken over det hele istedenfor å måtte gå over hvert eneste kvisthull??

Panelen lever leeeenge :-).

Ei venninne bor i et hus som er bygd på 30 tallet, hun har nå malt lys farge i gangen sin, har også satt opp varmepumpe, og ser stadig nye sprekker, blir sikkert extra sprekker nå som gangen har blitt varm og god, men panelen lever iallefall leeeenge leeeenge.

Nå er jo kvistlakk veldig dyr, så jeg tror ikke det er noen god løsning å "male" veggene med det :-). Men igjen, du får igjen hvis du gjør det grundig.

Gjest huskjøperen
Skrevet

På "ekspert-siden" jeg fikk linken til lenger ned, står det:

"På gammelt granpanel kan man vanligvis gå direkte på med grunning. Gammelt og ikke minst nytt furupanel må flekkes med kvistlakk før grunning."

Jeg er faktisk ikke sikker på hva slags panel det er. Det står ikke i prospektet eller taksten engang.

Jeg burde vel fått en male-ekspert til å hjelpe meg med dette kanskje, men det har jeg ikke råd til, har blitt helt blakk etter boligkjøpet!

Gjest huskjøperen
Skrevet

Jeg får nesten skrekken av alt arbeidet slik jeg forstår nå at det blir.

Kanskje jeg heller burde tapetsere hele veggen (iallfall i stuen). Men da må jeg vel legge plater på først, det er kanskje enda mere jobb det?

Angrer ikke kjøpet eller sånt altså, jeg fikk den en god del rimeligere enn tilsvarende leiligheter i området.

Annonse

Gjest mirakel*2?
Skrevet

da jeg kjøpte kvistlakk fikk jeg det på en lite glass. Det er meningen at en skal bruke en pensel, men jeg brukte et lite tøystykke. Går nok ikke å male med det overalt.

Da jeg skulle male panelet i gangen brukte jeg mange timer tilsammen på å lakke kvistene med tre strøk. Det var en ganske stor gang da.

Gjest oppussing er GØY !
Skrevet

Kanskje jeg heller burde tapetsere hele veggen (iallfall i stuen). Men da må jeg vel legge plater på først, det er kanskje enda mere jobb det?

Angrer ikke kjøpet eller sånt altså, jeg fikk den en god del rimeligere enn tilsvarende leiligheter i området.

Nei, ikke gjør det, det er jo bare sååå fint med malt panel.

Ja, skal du tapetsere må du på med plater først ...

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Nei, nei, mursteinene er ikke malt, de er gule natur-murstein. Og dem har jeg IKKE tenkt å male.

gule steiner er ikke fint. Det virker veldig gammeldags. Jeg ville først malt over alle fugene med en litt lysere gråfarge, deretter teipe over fugene i helt rette snorer og så ville jeg malt steinene med en mørk gråfarge. Når du da drar av teipen vil de lysere grå fugene komme fram. Da vil det ikke se så unaturlig ut somn år en maler det hele i en farge.

Skrevet

Det er ikke så skrekkelig når man først setter i gang, altså. Æresord!

Vi hadde lakket trepanel over hele førsteetasjen, og det malte jeg helt greit på egenhånd. Nå skal jeg snart gå løs på et rom i andre etasje også. ;o)

Gjest oppussing er GØY !
Skrevet

Det er ikke så skrekkelig når man først setter i gang, altså. Æresord!

Vi hadde lakket trepanel over hele førsteetasjen, og det malte jeg helt greit på egenhånd. Nå skal jeg snart gå løs på et rom i andre etasje også. ;o)

Men da trang du ikke kvistlakk ? Siden panelen var lakket mener jeg.

Brukte du grunning og vannbasert maling ?, eller malte du med oljemaling ?

Gjest huskjøperen
Skrevet

Er det sikkert at det ikke bare er på ubehandlet panel man må bruke kvistlakk? Panelen i min nykjøpte leilighet er nemlig behandlet, det ser ut som en slags helt matt lakk eller muligens hvitaktig olje, fordi panelen har holdt seg veldig lys.

Skrevet

Bland maling og white spirit, og klin i vei!

Helt lyst tak, litt tonede vegger.

Det blir sikkert kjempefint, planglegg litt tekstiler og andre fargede ting i kontrast til himling og vegger, lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...